• 11 svar
Kultryck
2020-06-03 kl 23:23

Var lite nyfiken på vilket kultryck jag hade på min hobby 540 -03. I kofferten förvaras komposittub och lite annat smått o gott som tex en liten grill.

Tog en badrumsvåg och ställde stödhjulet på vågen. Blev ganska förvånad när den visade 45kg. Känns lågt.

Får tänka på att lasta på många kilon i fram vid nästa resa. Antar att det var därför jag upplevde vagnen lite ryckig/vobblig sist jag åkte, speciellt vid möten av lastbilar.

2020-06-04 kl 00:11

Ja, det är för lite för att vagnen ska gå stabilt. Dubbelt är bättre. Heller lite otillåtet högt än på andra hållet.

2020-06-04 kl 00:41

apersson850 skrev:
Ja, det är för lite för att vagnen ska gå stabilt. Dubbelt är bättre. Heller lite otillåtet högt än på andra hållet.

Vet ju inte hur exakt det blir med min mätmetod men hyfsat korrekt ändå. Har 110kg i lastvikt och får då försöka fördela detta under färd. Får lasta bord, stolar i fram etc för att öka.

2020-06-04 kl 11:29

Mest exakt får du om du sätter en pinne under kulskålen och låter pinnen vila på badrumsvågen.
Eller så får du räkna på avståndet mellan axel och stödhjul respektive kulskål.

2020-06-04 kl 18:10

Oj, det var lågt. :O Säker på att vågen visar rätt? Kanske testa med en annan våg och väga med en pinne under kulskålen som apersson850 skrivit. Hur har vagnen tyngre prylar placerade, som kylskåp, panna, varmvattenberedare, batteri? Sitter dessa bakom axeln eftersom kultrycket blir så lågt? Vår Solifer är precis tvärtom, allt tungt placerat framför axeln, så att komma under 90-100kg är svårt. I ditt fall skulle jag lägga all packning så långt fram som möjligt.

2020-06-04 kl 18:53

Ja jag blev faktisk ganska förvånad över vikten. Har kyl, batteri, bakom axeln. Truman är precis ovanför hjulen. Har vvb (5l) i fram men den var tom när jag vägde.

Ska prova att mäta med en regel från kulan ner på vågen under helgen.

2020-06-04 kl 23:05

Om du även har vattentanken fram så kan du ju prova med att fylla på 10 liter åt gången för att då få en känsla för hur mycket 10 kg påverkar kultrycket. Jag brukar ha runt 10 l i tanken vid resor för att kunna använda toa och kök, och om jag packat lite galet så att kultrycket är under 80 kg så fyller jag på mer vatten :-)

2020-06-05 kl 09:32

Jag brukar fylla min tank när jag kör, så är det inte det första jag behöver göra när jag kommer fram. Hemma "tankar" jag med vattenslangen. Det ska ju i en 60 liter sådär. Borta får jag bära dit vattnet.

2020-06-06 kl 10:45

Jag brukar alltid åka med full tank och några extra 20L-dunkar så långt fram som möjligt i vagnen. Finns i princip aldrig dricksvatten att fylla på när vi kommer fram. Senast jag vägde kultrycket var det 115 kg.
Mycket stabil färd.

2020-06-06 kl 10:47

mange76 skrev:
Ja jag blev faktisk ganska förvånad över vikten. Har kyl, batteri, bakom axeln. Truman är precis ovanför hjulen. Har vvb (5l) i fram men den var tom när jag vägde.

Ska prova att mäta med en regel från kulan ner på vågen under helgen.

Ja det förklarar ju varför kultrycket är så lågt. Den är baktung från början. Nu har du bara 110kg lastvikt så att fylla en massa vatten har du kanske "inte råd med", men lägg din last långt fram och väg sen, få se var du hamnar då.

2020-06-06 kl 13:02

Gjorde en ny mätning nu med en regel mellan kula och våg. Fick samma resultat, 45kg. Får som sagt lasta det mesta i fram nästa gång.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842