Kultryck? Polis-vägning? / av MrM

• 15 svar
Kultryck? Polis-vägning?
2020-07-08 kl 16:54

Hittar inget i instruktionsboken om rekommenderat kultryck. På
Nätet hittar jag generella tips på allt mellan 50 och 100 kg. Min dragbil har en maxvikt på kulan på 100 kg. Men hur vet jag vad Just min vagn är anpassad till? Jag är medveten om att stabiliteten ökar om kultrycket är högre.

Är 60-80 kg tillräckligt för min Kabe 590? Har 3 cyklar lastade bak så jag tänker att jag ska kompensera det med packning fram.

En annan fundering är hur polisen väger vagnen, kopplad eller okopplad? Har läst att det finns en del lata konstaplar som väger vagnen påkopplar, det borde i så fall gynna min totalvikt, eller?

Mvh

2020-07-08 kl 23:07

Skriv in reg.nr på din vagn här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Under Tekniska data - Axlar och hjul - Axel 1 kan du sen läsa vilket kultryck vagnen har. Står som "Garanterat axel/boogietryck".
Men jag kan säga redan nu att det med största sannolikhet står 100kg där. För jag har aldrig sett en enda släp-/husvagn med annat värde.

Bra därför att även din bil tillåter 100kg kultryck! Många bilar har ett lägre värde. Då tycker jag att du ska ha som mål att få till 100kg kultryck, för så stadig färd som möjligt. 80kg kan säkert funka men 60kg tycker jag är alldeles för lågt. Har du svårt att få till mer kultryck så skulle du kunna flytta nån cykel till dragstången. Det finns lösningar för att sätta cyklar där, som enligt vad jag läst kan ge bättre balans i ekipaget än att ha cyklarna bak, som vissa påstår kan öka risken för vobbling. Jag har aldrig med cyklar själv så jag vet inte.

Jag har heller aldrig blivit stoppad av polis så jag vet inte hur dom väger. Men förhoppningsvis vet någon annan det.

2020-07-09 kl 05:53

Min Kia ceed 2020 får ha högst 75kg kultryck. Försöker hamna runt det värdet.

2020-07-09 kl 06:59

Jag gillar inte att försöka kompensera vikt bak med mer vikt fram. På de vagnar jag har haft har det i princip resulterat i att det blir kraftigare vobblingstendenser. Mesta vikten skall vara över axeln och framåt i vagnen med rejält kultryck.

2020-07-09 kl 08:29

Jan-E skrev:
Skriv in reg.nr på din vagn här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Under Tekniska data - Axlar och hjul - Axel 1 kan du sen läsa vilket kultryck vagnen har. Står som "Garanterat axel/boogietryck".
Men jag kan säga redan nu att det med största sannolikhet står 100kg där. För jag har aldrig sett en enda släp-/husvagn med annat värde.

Bra därför att även din bil tillåter 100kg kultryck! Många bilar har ett lägre värde. Då tycker jag att du ska ha som mål att få till 100kg kultryck, för så stadig färd som möjligt. 80kg kan säkert funka men 60kg tycker jag är alldeles för lågt. Har du svårt att få till mer kultryck så skulle du kunna flytta nån cykel till dragstången. Det finns lösningar för att sätta cyklar där, som enligt vad jag läst kan ge bättre balans i ekipaget än att ha cyklarna bak, som vissa påstår kan öka risken för vobbling. Jag har aldrig med cyklar själv så jag vet inte.

Jag har heller aldrig blivit stoppad av polis så jag vet inte hur dom väger. Men förhoppningsvis vet någon annan det.

Tack! Och precis som du säger står det 100kg. Fullastad igår så testade jag och lyfta vagnen. Kan bara relatera till marklyft så någon exakt vetenskap är det inte. Skulle säga att det är 65-70 kg.

Jag har ingen kultrycksvåg och badrumsvågen går bananas när jag försöker sätta en regel under handsken

2020-07-09 kl 11:08

Jag har inte heller blivit hejdad av farbror Blå när jag haft husvagn med mig. Men av de jag hört som råkat ut för detta är det vanligaste att man väger vagnen kopplad. Det är ju enklast, och ska man dra upp vagnen på lösa vågar närmast nödvändigt. Annars får du inte dit den. Du skulle kunna dra upp den och koppla från, men det är lite äventyrligt. Bromsarna behöver ju ofta rulla bakåt en bit innan de biter, på grund av backautomatiken.

Detta förfarande innebär då att man får en viss rabatt på vagnen. Bilen får så mycket mer, så det gäller att skicka ut alla ev. passagerare om man ligger nära gränsen.

Har bara bilen en stabil bakände, helst med nivåreglering, så kör jag hellre med 150 kg kultryck än med 50 kg.

2020-07-09 kl 12:47

Gällande vägning av Polis blev jag vägd för ett par år sedan och man bjuder på kultrycket.
Vagnen vägdes kopplad till bilen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-07-09 kl 13:02

Var det på en stationär våg eller på lösa vågar?

2020-07-10 kl 00:00

apersson850 skrev:
Jag har inte heller blivit hejdad av farbror Blå när jag haft husvagn med mig. Men av de jag hört som råkat ut för detta är det vanligaste att man väger vagnen kopplad. Det är ju enklast, och ska man dra upp vagnen på lösa vågar närmast nödvändigt. Annars får du inte dit den. Du skulle kunna dra upp den och koppla från, men det är lite äventyrligt. Bromsarna behöver ju ofta rulla bakåt en bit innan de biter, på grund av backautomatiken.

Detta förfarande innebär då att man får en viss rabatt på vagnen. Bilen får så mycket mer, så det gäller att skicka ut alla ev. passagerare om man ligger nära gränsen.

Har bara bilen en stabil bakände, helst med nivåreglering, så kör jag hellre med 150 kg kultryck än med 50 kg.

Jag har idag kört 30 mil med vad jag gissar på ett kultryck om ca 65 kg. Tycker ändå att det gick stabilt. Jag upplevde ingen vobblande, antar att det känns ganska tydligt?

2020-07-10 kl 07:51

Ja vobblande lär du märka. Bifogar en kort film i ämnet.
https://youtu.be/syMYB43qx2k

2020-07-10 kl 08:11

Jan-E skrev:
Ja vobblande lär du märka. Bifogar en kort film i ämnet.
https://youtu.be/syMYB43qx2k

Oj! Bra film. Jag kan inte påstå att jag kände ngt vobblande alls, trots tre cyklar bak och relativt lätt kultryck. Klart jag kan lasta mer fram i vagnen. Förtält och annat hade jag i bilen. Men då uppstår dilemmat med ev övervikt. Fast å andra sidan bör man prioritera säkerheten alla dagar i veckan

2020-07-21 kl 22:27

Just cyklar bakpå vagnen påverkar kultrycket mer än man kan tro. Jag har ett ställ för två cyklar, och har jag båda barnens mtb där så tycker jag det blir lite svajigt, så testade med vågen idag. Med båda cyklarna på vagnen låg kultrycket på 63 kg (mätt med badrumsvåg), och när jag plockade av den yttersta som väger 11 kg och mätte på nytt så blev trycket 76 kg (tack vare att vikten är så långt bakom axeln), vilket är rätt lagom för min vagn! Jag kör därför med tre cyklar på biltaket och en på vagnen istället för att kompensera med mer vikt långt fram i vagnen, så det kan ju vara nåt att testa om du upplever er vagn som svajig i lite fart :-)

2020-07-22 kl 10:12

Högt kultryck påverkar hela ekipagets bromsförmåga negativt, eftersom belastningen på den axel som har kraftigast bromsar, bilens framaxel, minskar.

Det är en anledning till att man söker en kompromiss mellan bra stabilitet och bra bromsverkan.

2020-07-22 kl 12:41

apersson850 skrev:
Högt kultryck påverkar hela ekipagets bromsförmåga negativt, eftersom belastningen på den axel som har kraftigast bromsar, bilens framaxel, minskar.

Det är en anledning till att man söker en kompromiss mellan bra stabilitet och bra bromsverkan.

Jag är med på resonemanget. Men det måste vara svårt för en amatör som mig att veta vart man hittar den kompromissen

2020-07-22 kl 13:57

Ja, det är ju därför det finns tumregler. Det är trevligare att hamna rätt efter dem, än att upptäcka när man ska köra om någon som kör lite saktare, och måste gasa på för att komma förbi, att vagnen börjar slänga fram och tillbaka så snart man kommer över 90 km/h...

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842