Kultrycksvåg? / av MrM

• 18 svar
Kultrycksvåg?
2020-08-28 kl 16:48

Funderar på att köpa den här. Någon som testat om den funkar bra? Hur gör man rent praktiskt? Sätter vågen i handskel och drar upp stödbenet?

https://www.campingvaruhuset.se/chassie/kulkopplingar/kultrycksvag?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9JtbYH3jtFXQJZ93iKmaDVnv5aagQa5rUJINc7UlTmir--qYdT0g_IScaAoPxEALw_wcB

Eller vill man ha denna variant? Nackdelen är att man inte kan mäta förrens man har kopplat på bilen

https://www.campingvaruhuset.se/chassie/kulkopplingar/digital-kultrycksvag-reich-med-display

2020-08-29 kl 07:03

Verkar lite klena då de bara klarar 100 resp 109 kg. Har AL-KO premium och den är toppen då den sitter där, ingen extra pryl, med ett brett hjul som inte sjunker ner. Har visserligen fått rikta det för det blev skevt men då hade jag säkert 150 kg på kroken när vagnen skulle svängas på grovt grus. Men det vara inga större problem att fixa.

2020-08-29 kl 12:48

Jag skulle nog satsa på ett stödhjul med inbyggd
våg, kan bara hålla med Golfare att Alkos Premium stödhjul fungerar bra.

Allt i ett, våg, fjädrande hjul med bra bredd på hjulet som underlättar när man kör med mover.

2020-08-29 kl 21:54

R-line skrev:
Jag skulle nog satsa på ett stödhjul med inbyggd
våg, kan bara hålla med Golfare att Alkos Premium stödhjul fungerar bra.

Allt i ett, våg, fjädrande hjul med bra bredd på hjulet som underlättar när man kör med mover.

Men, då är min fråga. Vågen sitter på stödhjulet, det visar inte vikten på kulan/handsken. Eller hur?

Vikten borde vara högre vid stödhjul än under handsken

2020-08-29 kl 22:04

Du får titta på hur stor skillnad det är i längd från axelcentrum, och proportionera.

2020-08-29 kl 22:16

apersson850 skrev:
Du får titta på hur stor skillnad det är i längd från axelcentrum, och proportionera.

Säg att det är 3 dec från stödhul till handsken. Stådhjulsvågen visar 100kg, vad är då kultrycket?

2020-08-31 kl 07:44

Forsök med en personvåg i kulhandskan då finner du ut av hyr myket skildnad där är mellom stödhjul ock handska ;-)

2020-08-31 kl 08:36

Här är en länk till hur man räknar ut kultrycket:
http://www.al-ko.se/download/download-Sweden/premiumstodhjulsutrakning.pdf

2020-08-31 kl 10:40

Bra länk!
Jag brukar sätta en träknubb på badrumsvågen och placera denna så långt fram det går under dragbalkarna. Blir ca 25 cm bakom kulhandsken så nu kan jag räkna ut exakt! I mitt fall blir det vikten på vågen +5 kg :-)

2020-08-31 kl 17:28

MrM skrev:
Säg att det är 3 dec från stödhul till handsken. Stådhjulsvågen visar 100kg, vad är då kultrycket?
Eh, jag skrev ju proportionera, så du måste ju även ha avståndet från axelcentrum till kulskål.

2020-08-31 kl 17:33

JvA skrev:
Bra länk!
Jag brukar sätta en träknubb på badrumsvågen och placera denna så långt fram det går under dragbalkarna. Blir ca 25 cm bakom kulhandsken så nu kan jag räkna ut exakt! I mitt fall blir det vikten på vågen +5 kg :-)
Varför sätter du inte knubben under kulskålen, då?

2020-09-04 kl 09:45

Hej
Jag har den sista du länkar till, digitala kultrycksvågen. Den fungerar ypperligt. Över 109kg i kultryck är jag tveksam om någon behöver. V90 har max 110kg och skulle tro det är i överkant.

2020-09-04 kl 12:14

Det beror på hur fort man tänker köra. I Frankrike får man köra 130 med husvagn, om jag inte minns fel.

2020-09-04 kl 22:14

Hej
Har AL-KO Premium för vi kan ha max 140 kg kultryck därför tycker jag att de var lite klena som du länkade till. Är det inte så att vi alla har lite för högt kultryck?

2020-09-05 kl 09:14

På motorväg i Frankrike 130km, om det regnar 110.

2020-09-05 kl 12:26

Många har för lågt kultryck, och får en vingligare vagn än de hade behövt ha.

2020-09-19 kl 10:18

apersson850 skrev:

Nu har jag monterat stödhjulet premium från ALKO med våg. Behöver lite guidning för att kunna räkna ut kultrycket.

Max kultryck för dragbil- står i instruktionsboken till bilen, vilket jag hittat

Max kultryck för dragstång på husvagn- var hittar jag det

Max kultryck för påskjutsannordning på husvagn- var hittar jag det?

Max kultryck för kulkoppling, var hittar jag det?

Jag har ett säkerhetsdrag ws 3000
Om det kan vara till hjälp. På det står dessa siffror och vikter

S=150kg
Gmin=200kg
GA=3000kg

På dragstång finns ett märke där det står på tyska

Zul.stutziast 150kg
S 150

Edit!

Jag har förutsatt att det lägsta värdet är 100 kg (bilens begränsning)

Har gjort beräkningen enl instruktion och kommit fram till att stödhjulsindikeringen R är 126 kg. Betyder det då att kultrycket är 100kg om stödhjulsvikten visar 126 kg?

2020-09-21 kl 10:45

Det beror ju på dina värden på Ls och Lr enligt instruktionen som länkats till tidigare i tråden.
Men det är ju ingen komplicerad matematik, och dina värden låter rimliga, så det är nog rätt.

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1618 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 592 fristående campingplatser och 686 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842