Kylskåpsfrågor / av Patric E

• 6 svar
Kylskåpsfrågor
2018-05-18 kl 12:37

Hej,

när vi köpte vår Solifer 500 L så verkade allt vara toppen och bland annat så var det ett nyinstallerat Dometic (RM 5310) i vagnen.

Kylskåpet är inte inkopplat på gas (håller på att förhandla med sambon där fortfarande). Utan var bara igång på 12 volt när vi provade funktionen.

Nu visar det sig att den inte fungerar på 220 volt :-(

Mina frågor:

1. Är det någon skillnad på kunskapsbehov för att reparera kylskåpet? Eller kan man gå till vem som helst och be dom kolla? ÄR DET VÄRT DET?

2. Kan man ha ett vanligt kylskåp - alltså ett sådant som står i hemma i köket i en husvagn.
Vad finns det för brister med att göra så?

Tack på förhand!

2018-05-18 kl 16:39

Kolla först så att det verkligen får 230V när vagnen är ansluten till elnät. Har det spänning så kan elpatronen för 230V vara kass. En vanlig husvagnverkstad kan snabb och lätt kolla det skulle jag tro.
Sätter man in ett vanligt skåp med kompressor riskerar man att det brummar i hela vagnen pga vibrationer från kompressorn. Lyckas man isolera vibrationerna så låter ändå skåpet en hel del. Jag har provat i en gammal vagn. Jag tyckte det var jobbigt i längden eftersom man alltid sitter så nära kylskåpet.

2018-05-20 kl 21:35

;-)

Tack för svar!

De visade sig att problemet var att lampan inte lös när den var inkopplad på 220V.

Men kylan fungerar ändå. Känns lite som om jag vunnit på lotteri

2018-05-20 kl 23:39

Dessutom går ju ett vanligt skåp inte på gasol också. Såvida man inte tänker använda husvagnen på ett sånt sätt att man hellre kunde haft en sommarstuga är möjligheten till gasoldrift ett måste. Köra på 12 V kan man bara göra när bilmotorn är igång, annars tömmer du batteriet i ett nafs.

2018-05-21 kl 17:33

Massa fördelar med 12v kompressorskåp.
-Tyst.
-Snabb kylning
-Strömsnål.
Kompressorn går ju inte hela tiden. Rätt installerat märker man knappt skåpet.
Mät med en enkel multimeter om du har 230v matning.
Mät elpatron, motstånd oändligt? Elpatronen trasig.
Ett vanligt campingkylakåp som du har installerad tar lång tid att kyla ned. Bortåt ett dygn med lite matvaror i som ska kylas.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-05-24 kl 00:35

Jag har ingen erfarenhet av kompressorskåp för 12 V, så jag kollade lite på nätet. Man får räkna med 30-50 Ah om dygnet, stod det. Som jag använder min husvagn fungerar det inte med en faktor tio, ungefär.
Jag kyler ner skåpet hemma med 230 V någon/några dagar innan jag kör iväg.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1488 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 535 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

• Husvagn & Camping 2018-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842