Kylskåpsproblem
2013-03-15 kl 19:14

Testade kylskåpet idag..med dåligt resultat. Testade först på 220v men blev inte kallt. Stod från 07.30 till 14.00. Och därefter testade jag köra på gasol. (Låga finnes i synglaset eller skvallerglaset eller vad det kallas) dock uteblir kyla. Någon som har tips på vad det kan vara? Sitter i en Lmc och tror det är ett electrolux(står det på frysfacksluckan)

Tacksam för tips då jag e ny inom detta.

2013-03-15 kl 20:22

Familjenpalm skrev:
Testade kylskåpet idag..med dåligt resultat. Testade först på 220v men blev inte kallt. Stod från 07.30 till 14.00. Och därefter testade jag köra på gasol. (Låga finnes i synglaset eller skvallerglaset eller vad det kallas) dock uteblir kyla. Någon som har tips på vad det kan vara? Sitter i en Lmc och tror det är ett electrolux(står det på frysfacksluckan)

Jag är också oerfaren vad gäller husvagnskylskåp, men har läst att de vill stå ordentligt horisontellt för att fungera...?

2013-03-15 kl 20:49

Ok får testa detta då..

2013-03-15 kl 22:05

Ja du Adrianne har rättt, men jag tror i detta fallet att du Familjepalm, måste ta ur kylskåpet koppla ur allting, sen vända det upp och ned, låta det stå ett tag, så all kylmedia rinner runt, .... senvända tillbaka det, och återinstallera det i sin linda... Sen kommer det funka alla tiders i ett riktigt långt tag framöver.

jag brukar dessutom skaka lite på skåpet efter några minuter upp och ned, men det är nog överkurs...

Sen är det precis som Adrianne säger att dom flesta kylskåp vill att man stöäller vagnen rakt, jag brukar använda vattenpass eller ibland en kula.

2013-03-15 kl 22:17

Bara en tanke med det här att det måste stå rakt. Hur blir det när man kör då rörndig vagnen hela tiden..
Ja det blir väll till att göra det...

2013-03-16 kl 07:59

Familjenpalm skrev:
Bara en tanke med det här att det måste stå rakt. Hur blir det när man kör då rörndig vagnen hela tiden..

Absolut rör det sig lite men inte tillräckligt.

2013-03-16 kl 08:02

Passa på att städa där skåpet ska stå och kolla även olika hål som kan finnas, hålen får man inte sätta igen men man kan sätta fast ett nät mot råttor.

2013-03-16 kl 09:17

Knutaugust skrev:
Familjenpalm skrev:

Om kylskåpen kan vara så "petiga" att man nödgas använda vattenpass för att de ska fungera när man har parkerat... hur kan de då fungera bra under körning när läget kan variera väldeliga...?

2013-03-16 kl 09:34

Ja det var min tanke med..

2013-03-16 kl 13:44

Ja nu e de ju såhär... Om ett kylskåp inte har använts på ett tag så finns alltid risken att kylmediet lägger sig nere i systemet, och det krävs då att man vänder det för att det ska komma igång ordentligt.
Det funkar såklart om man står lite snett oxå, men ofta inte helt bra. Det blir inte rätt fart i kylslingorna som krävs för fullständig kylning.

När man kör och det "Skvalpar" så är det såklart bättre än om man står still i snett läge.
Hur gammalt är erat skåp "familjeproblem" ?
Skåpen har i många år varit fyllda med ammoniak som kylmedie vilket varit det optimala för olika former av drift.
Men just dom oegenskaperna är det med ammoniak att det kräver väldigt bra förhållande för att mediet ska fungera perfekt nu lär det visst vara andra kylämnen som har kommit i moderna skåp som ska fungera bättre.

2013-03-16 kl 16:56

Knutaugust: ja familjenpalms skåp är nog sen vagnen var ny dvs 90. Jag antar det iallafall.
Börjar fundera på ett nytt skåp. ÄR det ngt man kan sätta in själv?
Beg. känns ju sådär...

2013-03-16 kl 22:23

Hur stor ungefär blir gasolkostnaden per dygn för ett gammalt husvagnskylskåp, som det står Electrolux 24 på?

2013-03-16 kl 23:29

Tycker att ni ska testa att vända skåpet först innan ni planeraratt byta..ni får ju annars ändå plocka ut det och installera ett nytt,, gasolkostnaden vet jag inget om men den är väldigt liten...

2013-03-17 kl 09:54

Adrianne skrev:
Knutaugust skrev:
Familjenpalm skrev:

Om kylskåpen kan vara så "petiga" att man nödgas använda vattenpass för att de ska fungera när man har parkerat... hur kan de då fungera bra under körning när läget kan variera väldeliga...?

Att vagnen skall stå rakt har nog mer med att gaslågan som alltid brinner rakt upp skall träffa rätt och inte på sidan om, lutar vagnen "tillräckligt" mycket kan man få sämmre verkningsgrad.

2013-03-17 kl 11:00

67a skrev:
Adrianne skrev:
Knutaugust skrev:
Familjenpalm skrev:

Att vagnen skall stå rakt har nog mer med att gaslågan som alltid brinner rakt upp skall träffa rätt och inte på sidan om, lutar vagnen "tillräckligt" mycket kan man få sämmre verkningsgrad.

Det vore jätteintressant för problemförståelsen att få se bilder av hur det där med gaslågan och vad den ska träffa, kan se ut i verkligheten...

2013-03-17 kl 20:33

Man ska nog inte tänka nytt hela tiden så fort något sönder
Köp ett begagnat på skroten som är ett par år gammalt.
Under halva nypriset fick kompisen ge för sitt o den fungerar en 8 år sedan han köpte den.
Så har du pengar över till annat skoj på semestern.
Värt o tänka på kanske. :)

2013-03-18 kl 07:20

autodemontering i Sjöbo (Skåne) skrotar och säljer delar till
husvagnar, skickar över hela landet.

2013-03-19 kl 22:28

Knutaugust skrev:

Skåpen har i många år varit fyllda med ammoniak som kylmedie vilket varit det optimala för olika former av drift.
Men just dom oegenskaperna är det med ammoniak att det kräver väldigt bra förhållande för att mediet ska fungera perfekt nu lär det visst vara andra kylämnen som har kommit i moderna skåp som ska fungera bättre.

Alltså i 70 år har absorptionsskåpen funnits och fungerat på samma sätt http://www.fogas.se/rwdx/images/lf-absorptiondemo.gif
Har aldrig hört att de skulle ha ersatt ammoniaken med något annat? Vad skulle det vara?

2013-03-19 kl 22:35

Familjenpalm skrev:

Har samma problem för tillfället. Har vänt det tidigare men inte så länge. Skall ta ut och vända upp och ner på det så det får stå ett tag (timmar-dag) och vända runt lite därefter så det blandas runt ordentligt. Fungerar det fortfarande inte efter det så blir det att välja mellan att byta ut kylpaketet eller hela skåpet - Tyvärr inte mycket annat att göra (skall i och för sig kolla kännaren till termostaten också om den kan ha flyttat på sig)

Service-Manual Dometic: http://www.husvagnsforum.com/index.php?redirected=&option=com_kunena&Itemid=700103&catid=32&id=197534&view=topic

2013-03-20 kl 07:12

dom i sjöbo tar 4500 för ett beg. och jag har hittat nya för samma peng dock utan frys del men känns som man klarar sig utan den lilla frysdelen..

2013-03-20 kl 07:36

ShadowF skrev:
Knutaugust skrev:

Alltså i 70 år har absorptionsskåpen funnits och fungerat på samma sätt http://www.fogas.se/rwdx/images/lf-absorptiondemo.gif
Har aldrig hört att de skulle ha ersatt ammoniaken med något annat? Vad skulle det vara?

Jag har säkert fel men vill minnas att jag läste ett reportage om det för en tid sen.

2013-03-20 kl 07:48

Det var det här jag hade läst, men det var med kompressor och för marint bruk. Fel av mig.
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Produkter/Fritidsbatsutrustning/Kylforvaring/

2013-03-20 kl 17:22

Jo, jag har varit sugen på kompressorskåp, men är rädd att mina solceller och batterier inte räcker till för behovet (står rätt mycket utan ström). Reser heller inte söderut nåt så gasolkyl räcker gott. Bär mig emot att köpa ett nytt till en 13 år gammal vagn men bär mig nästan mer emot att pröjsa 4-5000 för ett lika gammalt eller äldre på skroten. Ett nytt köldpaket kan jag få för hälften. Det är bara en fråga vad det kostar för att nån skall byta det.

2013-03-20 kl 20:11

Vill minnas jag hört någonstans att lite nyare kyl- och/eller frysskåp för vanligt inomhusbruk inte fungerar i sval miljö. Kan det isåfall gälla även kyl- och/eller frysskåp för mer mobilt bruk?

2013-03-22 kl 23:49

Adrianne skrev:
Vill minnas jag hört någonstans att lite nyare kyl- och/eller frysskåp för vanligt inomhusbruk inte fungerar i sval miljö. Kan det isåfall gälla även kyl- och/eller frysskåp för mer mobilt bruk?

Det handlar nog mer om att kombinerade kyl/frys skåp av billigare slag med enbart termostat i kylen - måste stå i en omgivande temperatur som är högre än vad kylen står inställd på. Annars slår termostaten ifrån och du får ingen kyla i frysen. Detta gäller då inte när du har en separat kyl eller frys även om dessa i och för sig har en klimatklass märkning som talar om i vilka temperaturer de är avsedda att fungera.

2013-03-23 kl 09:02

ShadowF skrev:
Adrianne skrev:

Det handlar nog mer om att kombinerade kyl/frys skåp av billigare slag med enbart termostat i kylen - måste stå i en omgivande temperatur som är högre än vad kylen står inställd på. Annars slår termostaten ifrån och du får ingen kyla i frysen. Detta gäller då inte när du har en separat kyl eller frys även om dessa i och för sig har en klimatklass märkning som talar om i vilka temperaturer de är avsedda att fungera.

Jag har snabbt googlat lite och fann några svar på frågan:

"Varför tål inte miljövänliga frysar kyla?"

2013-03-23 kl 09:36

Och oftast har kylar för mobilt bruk inga likheter med "vanliga"inomhus kylar som drivs med kompressor ...och mobiltkyl är av absortiontyp utan kompressor!

2013-03-23 kl 20:27

Adrianne skrev:

Jag har snabbt googlat lite och fann några svar på frågan:

"Varför tål inte miljövänliga frysar kyla?"

Precis - det är det klimatklassen på skåpet anger. Men som Zubac säger. De flesta har absorptionsskåp som i regel innehåller ammoniak och har ingen kompressor. Det finns å andra sidan kompressorskåp för mobilt bruk också och de skall användas i "uppvärmda utrymmen", vilket de i regel gör, och gör de inte det skall de inte monteras där.

2013-03-23 kl 21:52

Måste bara fråga ska inte alla sorters kylskåp andvändas i uppvärmt utrymme ??

2013-03-23 kl 22:38

Fast å andra sidan varför använda kylskåp ,här räcker det att ställa varorna utanför vagnen det är förbenat kallt ändå..15grader kallt på nätter räcker för att kyla ner:-)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206