Läckage färskvattentank / av MrM

• 8 svar
Läckage färskvattentank
2020-07-06 kl 15:44

Testade att tömma tanken till färskvattnet igår och upptäckte ett litet läckage mellan slangklämma och färskvatten tank. Kanske Max 2-3 ml på hela tanken. Min första plan är att testa dra åt slangklämman. Vad är steg nr 2? Känns inte som att det är ett jätteakut problem, om nu inte läckan blir större

2020-07-06 kl 15:54

Har du en sådan tank som har avtappningen på sidan? Eller hur ser det ut?
Min har avtappningen med en bottenplugg, som i ett handfat, ungefär.

2020-07-06 kl 19:00

apersson850 skrev:
Har du en sådan tank som har avtappningen på sidan? Eller hur ser det ut?
Min har avtappningen med en bottenplugg, som i ett handfat, ungefär.

Ja men precis. Avtappningen är på sidan. Ett vred/kran som man ändrar riktning på

2020-07-07 kl 09:07

Räcker det inte att spänna så är det till att antingen byta slang, eller försöka med några varv gängtejp eller en lagom stor O-ring mellan slang och avloppsstos.

2020-07-07 kl 09:46

apersson850 skrev:
Räcker det inte att spänna så är det till att antingen byta slang, eller försöka med några varv gängtejp eller en lagom stor O-ring mellan slang och avloppsstos.

Har haft lite kontakt med en husvagnsfirma och skickat en bild. Svaret jag fick var att ta loss och täta gängan, alternativt byta kulventil. Eftersom vi är på resande fot tänker jag inte ta till några stordåd med risk för att det blir värre. Som sagt så läcker det vara när man öppnar kulventilen, inte när den är stängd och det finns vatten i tanken.

Jag tänkte försöka skruva åt slangklämma, och eller gängan som fäster kulventilen i tank. Tror du det potentiellt skulle kunna lösa problemet?

2020-07-07 kl 17:42

Läcker det bara när kranen är öppen kan det ju inte vara in mot tanken det är något problem. Där finns ju alltid vatten.

2020-07-07 kl 18:49

Läcker det inte mer och inte alls med kranen stängd så skulle jag inte göra något alls så länge ni är på resa. Vore ju trist om det blev värre...

2020-07-07 kl 19:41

Jan-E skrev:
Läcker det inte mer och inte alls med kranen stängd så skulle jag inte göra något alls så länge ni är på resa. Vore ju trist om det blev värre...

Ja det är lite så jag resonerar. Det går vara tills vidare, får hålla lite koll emellanåt.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842