Läckindikatorns placering / av Carl Knaus

• 12 svar
Läckindikatorns placering
2017-11-06 kl 14:01

Hej,

Jag har en husvagn Knaus Azur Diamant 555 från 1993.

Läckindikatorn för gasolen är monterad efter gasolflaskan men före reduceringsventilen.

Jag har läst någonstans att läckindikatorn ska vara monterad efter reduceringsventilen.

Läckindikatorn indikerar ingen läcka och jag har sprayat läckspray på alla gasolledningar utan att hitta någon läcka.

Kan jag lita på min läckindikator trots att den eventuellt är monterad på fel plats?

Med vänlig hälsning

Carl Hagberg

2017-11-06 kl 18:32

Det ska ju inte spela någon roll. Du får ju ett test även av anslutningen av regulatorn.

2017-11-07 kl 09:52

Läckindikator "bör" monteras efter reducerventilen. Inget krav!

2017-11-07 kl 10:07

De är kanske rädda att läckindikatorn läcker?

2017-11-07 kl 11:04

Kan det vara för att de som nu finns är godkänd för max 2 Bar och den med instrument max 0,60 millibar. Dessa skall sitta efter regulatorn.

Och den som monteras direkt på tuben som går till 16 Bar är nog bra om den skall sitta före regulatorn.

En gasolflaska har tryck vid +20 grader ca 8,5 Bar så idén att den skall sitta efter regulatorn kanske inte känns så fel då.

Den nya som man trycker ner, Gaslox har ju en kanal rakt igenom då den inte påverkas och den gamla som man vrider går ju gasen över nivån när den inte är vriden.

Den gamla typen kunde ge utslag på läcka då packningen till glaskoppen är dålig eller att den är dåligt monterad så det läcker ut via packningen.

Kan vara ett skäl till att se över den...

Men glaskoppar och packningar finns tydligen fortfarande att köpa.

2017-11-07 kl 15:28

I den vagnen jag har nu finns ingen indikator, men en sån där med en glasbehållare som skulle svängas upp för att ev. bilda bubblor har jag haft.

2017-11-07 kl 22:00

Okej, då har jag fått lite koll. Tack för hjälpen!

2017-11-08 kl 15:31

Jag köpte en Gasgard som jag tycker är bra och inte så jäkla dyr. Har du Hagbard erfarenhet av denna?

2017-11-08 kl 16:30

rlofstedt49 skrev:
Jag köpte en Gasgard som jag tycker är bra och inte så jäkla dyr. Har du Hagbard erfarenhet av denna?

Köpte en sådan till en Ametist 06 som jag hade för en massa år sedan, det sorgliga var att jag glömde ta bort den när det byttes vagn.

Men den fungerade bra, bättre då än de automatiska flaskbytarpinaler som en del hade. Man fick en liten föraning om att tuben höll på att ta slut så man slapp springa ut mitt i natten som dom andra ändå fick göra när det var dags att byta. Själv så hade man då en full tub kvar, medans dom andra hade två tomma tuber...

Men den var bra utifrån ev läckage också, kruxet vara bara att med livrem och hängslen så gick man ändå över det mesta varje vår med läckagespray för att vara riktigt säker.

2017-11-08 kl 16:40

Ursäkta att jag inte är Hagbard men jag har en sådan sedan 13 år och det är ju samma princip som bilprovningen använder. Jag tror det är 5 min det skall visa grönt efter man stängt kranen på flaskan för att vara godkänt. Sist jag testade var det fortfarande helt grönt efter 1 dygn så då kan man känna sig lugn.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-09 kl 13:27

stigk skrev:
Ursäkta att jag inte är Hagbard men jag har en sådan sedan 13 år och det är ju samma princip som bilprovningen använder. Jag tror det är 5 min det skall visa grönt efter man stängt kranen på flaskan för att vara godkänt. Sist jag testade var det fortfarande helt grönt efter 1 dygn så då kan man känna sig lugn.

Får väl anta ursäkten...:)

Men att principen kanske är lika då det handlar om tryck är en sak.

Men vad Bilprovningen använde var nog mer ett provsinstrument än en vanlig tryckmätare där det är bra att läsa bruksanvisningen först för att få det att funka rätt.

Det vanliga instrumentet hos Bilprovningen var (men även hos gasolinstallatörer):

http://www.fogas.se/shop/1449---trycktestare-komplet/

Och hade dom inte det så skulle man nog inte betala för en täthetskontroll eller en kontroll innan ibrukstagande.

Lite problem var det med dessa provinstrument då det "alltid" skulle kopplas före regulatorn.

Det förstod inte alla.

Visste man inte varför och hade en liten äldre vagn med annan typ av tändsäkringar så kunde det uppstå en del problem.

2017-11-09 kl 16:44

Sist jag lät Bilprvningen testa min gasolanläggning anslöt de en mätare före regulatorn och pumpade upp tryck med en gummiblåsa och då lär det väl inte bli mer än 30 millibar i anläggningen om regulatorn fungerar som den skall och det trycket har jag när jag testar med Gasgard också.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
  • 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06