• 6 svar
Lastsäkring
2020-05-05 kl 19:28

Hej,
Kommer att köra upp för behörighet B96 (B utökad) nu på Fredag 2020-05-08 med husvagnen. Jag behöver lasta husvagnen med minst 110kg och frågan är, hur lastsäkrar man i en husvagn. Någon som kan ge värdefulla tips på hur jag ska göra det på bästa sätt?

Lite information:
Min bil är en Volvo Xc60 med totalvikt 2505kg
Husvagnens totalavikt är 1170kr och får lastas med 220kg.

Tack på förhand!

Mvh
Jarre

2020-05-06 kl 06:13

Man läcker prylar i lådor, skåp osv. Inget löst i vagnen som kan flyga runt. Ser till att gasoltuben sitter fast, fyller tanken med vatten osv.
Så har vi gjort när två vänner har kört upp med husvagn.

2020-05-06 kl 11:31

Så har jag också gjort, för både BE och B96 (till olika personer). De har inte haft någon våg, så om man fattas några kilogram har det inte kunnat kolla.

Två gasoltuber och full vattentank ger en hel del, bara det. Ser det för mesigt ut får du se om du kan klämma ner tältpåsen i någon sänglåda. Eller nåt annat som blir lagom tungt.

2020-05-08 kl 16:25

Tack för era bra tips inför uppkörningen (Lastsäkringen) Jag köpte 4st 20L dunkar och plaserade två stycken i framvagnen och dom två andra i bakvagnen, sedan hade jag förtält och matta placerade i klädförrådet i garderoben i mitten av vagnen.

Nu har man klarat uppkörningen och snart inom kort ska man dra ut på vägarna.

Mvh
Jarre

2020-05-08 kl 23:43

Grattis. Själv fick jag prova två ggr. Första blev mer generalrepetition.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-05-09 kl 21:09

Tycker att det som är nytt jämfört med när jag tog körkort första gången, 1979, är mest att de tittar på att man kör ekonomiskt också. Släpp gasen i god tid istället för att bromsa i sista stund, osv.

Fast så kör jag alltid, annars också, så det var inget nytt för min del.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842