Lite funderingar runt små campingar och/eller fricamping / av stregnil

• 14 svar
Lite funderingar runt små campingar och/eller fricamping
2019-01-31 kl 14:22

Hej,
Som jag nämnt i en tidigare tråd så funderar vi på att sälja vår båt (daycruiser) till förmån för en husvagn. Finns lite olika anledningar till detta beslut, men förutom att visa familjemedlemmar och vår jycke inte är så förtjust i havet… så beror det också på investerade pengar vs nyttjandegrad. Sommaren 2018 var ju tacksam, men ingen vet hur det ser ut i år eller kommande.

Vi tror att vi kan nyttja en husvagn oftare och alla i familjen kan ha glädje av den. I dagsläget kan vi inte "åka iväg en vecka" med den typ av båt vi har, det kan vi med en husvagn, oavsett väder och vind.

Men… vi är inte riktigt campingmänniskor. Vi gillar naturen, vandring, mountainbike, fiske och fågelfotografering men är inte riktigt säkra på att vi trivs på en jättecamping med allt vad det innebär.

Funderar på hur många som är i samma situation som oss? Hur ofta campar ni utanför campingplatser, hur många "små" campingplatser finns det (för jag ska medge att el och vissa faciliteter är trevligt). För er som håller er utanför campingplatser, hur löser ni ström, vatten mm?

Vitsen för oss är att se mer av Sverige… finns det små pittoreska campingplatser runt i landet om man beger sig iväg en vecka, eller är de oftast fullbokade av långliggare/stammisar?

Lite luddig i mina funderingar, men ni kanske förstår vad jag menar?

Tack på förhand!

2019-01-31 kl 21:45

Står så sällan på campingar, så jag kan inte säga mycket om hur de ser ut. Eller jo, på campingar står jag, men de är ofta tillfälliga, i samband med tävlingsarrangemang.

När det gäller strömmen, och uttag saknas, finns tre rimliga påfyllningsmöjligheter.

1. Laddning från bilen när du kör.
  2. Laddning från solpaneler.
  3. Laddning från elverk.
Elverk väsnas, men ger också möjlighet att köra mikrovågsugn och liknande.

2019-01-31 kl 22:23

Visst finns det små pittoreska campingplatser utan långliggare. Eftersom ni gillar fiske kommer jag först att tänka på den fina lilla campingen intill ån i Lillhärdal. Den kan jag rekommendera eftersom vi själva stått där. Den har tolv elplatser och 5st små stugor. Brukar inte vara nån större trängsel där och även när den är fullbelagd är där trevligt. Servicehus och en mindre butik finns också. Det är nog den minsta camping vi stått på, men det finns fler mysiga små campingplatser runt om i landet.

Älvdalen är en annan mysig fiskecamping. Större än Lillhärdal men fortfarande pittoresk och mysig. Undvik bara motorveckan i augusti då den är mer än fullbelagd.

Båda dessa på promenadavstånd från centrum.

2019-01-31 kl 22:26

Vi är ofta på mindre campingar - även om vi varit ett PR gånger på Böda Sand på Öland också som väl påstås vara Sveriges största camping...

Vi uppskattar fräscha serviceutrymmen, utöver det så brukar vi inte hänga så mycket på själva campingen annat än när man är i vagnen.

Min erfarenhet är att strandnära campingarna i södra Sverige ofta är fullbokade på sommaren. Men åker man i norra halvan av landet har vi aldrig bokat - inte ens under industrisemesterveckorna.

2019-02-01 kl 06:39

Jag brukar också undvika de stora campingarna, undantaget är en vecka på Ekerums camping varje sommar. Den är stor men känns aldrig trångt där.
Brukar aldrig boka. För mig pajar det hela nöjet. Sen har många helt kass bokningssystem då man inte kan komma och åka hur man vill.

Jag kollar först google maps, innan vi bestämmer oss för att köra mot en viss camping. På plats tar vi en koll på campingen innan vi frågar om plats. Har hänt att vi fått köra vidare men det är lite poängen med husvagn/husbil, man vill känna sig fri. Inte som när man flyger och kommer till sitt förbokade hotellrum som inte alls är som på bilderna i broschyren.

2019-02-01 kl 08:09

Spontant skulle jag säga att mindre insjöcampingar är bland det mysigaste som finns. Sen finns det även mindre campingar utefter vår långa kust som också kan vara så där pittoreska.

Undvik västkusten, åtminstone under juli, om det är mysfaktorn du vill åt.

2019-02-03 kl 18:29

Föredrar också små campingar om inte fricamping är ett alternativ, som t.ex i Skåne. Där föredrar vi Martins Rökeri med 20 platser i Yngsjö.
Gillar också upplevelser i naturen. Åker numera mest El mountainbike på eller ovan trädgränsen på småvägar i Norges fjällvärld. En o annan vandringstur blir det också.
En 200W solpanel förser både husvagn o cykel-batteri med ström. Har också ett reservbatteri som hittills inte behövts.
På UT.NO finns massor med turförslag o i anslutning till start, finns ofta P-plats utan några förbudsskyltar, åtminstone på Östlandet. Vid Grimsdalshytta Rondane finns en enkel camping a'50 Nkr/natt.

2019-02-05 kl 15:05

stregnil skrev:

Men… vi är inte riktigt campingmänniskor. Vi gillar naturen, vandring, mountainbike, fiske och fågelfotografering men är inte riktigt säkra på att vi trivs på en jättecamping med allt vad det innebär.

Funderar på hur många som är i samma situation som oss? Hur ofta campar ni utanför campingplatser, hur många "små" campingplatser finns det (för jag ska medge att el och vissa faciliteter är trevligt). För er som håller er utanför campingplatser, hur löser ni ström, vatten mm?

Vi är nog i en liknande situation. Vi gillar naturen och vandring. Raka motsatsen till stora campingar.

Vi fricampar mestadels. Har tänkt på att de allra flesta gånger vi står på ställplats eller camping är när vi vill lämna husvagnen över dagen/kvällen. Helt enkelt lite orolig för stöld/inbrott när man lämnar den under fricamping. Säkert helt obefogad oro och något man kanske kommer över.

Annars fungerar det toppen med fricamping. Vatten går det en del av när man duschar - jag räknar med ca 10-15 liter per dusch. Jag är i stånd att sätta in en till vattentank så att man får ca 100 liter vatten. Sen går det ju utmärkt att ha några 20-litersdunkar i bilen (billigt på Biltema) så har man så det räcker. Vad man gör av duschvattnet är en annan fråga - samvetet får styra hos var och en. Klart är väl att det rent moraliskt inte är värre att släppa ut vattnet från duschen än att duscha ute vilket tycks vara allmänt accepterat. Jag dömer ingen.

El har hittills inte varit något problem. På vår/sommar/höst räcker solpaneler på taket, på vintern fungerar ett enklare elaggregat.

Toalettbestyren kremerar vi med en Cinderella-toalett. Kan verkligen rekommenderas om man är förtjust i fricamping - det är toppen!

2019-02-11 kl 01:00

Är själv bekväm av mig så står enbart på campingar, än så länge.

Men har alltid funderat på det här med fricamping.
Var står ni, på parkeringar, rastplatser eller in på skogsvägar?

Får man ställa upp en husvagn i skogen?
Har ni aldrig blivit bortkörda för att vägen/marken är privat?

2019-02-11 kl 12:04

Jag kan inte komma på att jag har fricampat mer än för övernattningar under förflyttning. Alltså när det är för långt att komma fram på en dag.
Men ska du stå några dagar är det ju inte konstigare än att knalla in i närmsta hus och fråga om lov, ifall det är deras mark. Annars vet de ofta vems marken är.

2019-02-18 kl 13:12

Jag hänger på frågan. Är total nybörjare men nu beställt en Adria Action, vi tänker oss rätt mycket nätter utan eluttag, vad ska man tänka på när det gäller solceller och är batteriladdning från bilen en bra idé?

2019-02-18 kl 14:47

Vi har också sålt motorbåt till förmån för husvagn, så det känns bra att att man inte är ensam om ett sådant beslut.

2019-02-19 kl 06:43

Jag har laddning från bilen som standard på min vagn. Laddaren har inbyggt booster så den laddar bra. När man är på resande fot och kör med vagnen varannan dag eller något sådant. Då klarar jag mig med endast laddning från bilen.
Förra vagnen hade 500 Watt solceller och laddning från bilen. Där tog batteriet aldrig slut.
Kan påpeka att även jag kommer från motorbåtsträsket. Hade motorbåt och mindre husvagn i många år. Sålde båda och skaffade en rejäl husvagn istället.

2019-02-19 kl 14:40

Jag har också sålt en Orrskär 27 till förmån för en Adria 563 PK. Kul att flera verkar ha tagit samma beslut och bytt motorbåt mot husvagn.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1509 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 568 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 376 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842