Luktar när jag drar på gasen. / av Harpo

• 10 svar
Luktar när jag drar på gasen.
2016-08-22 kl 03:54

Hej!

Har köpt en gammal husvagn som jag tänker bo i för tillfället. Det är en Solifer Artic 55tt ifrån 1979.

Hur som helst. Skulle testa att dra igång värmesystemet idag på gasolen, och när jag gjorde det och gick bak till gasoltuben så kände jag en lukt av vad jag tror är gas. Skulle kunna vara någon lukt ifrån värmeelementet antar jag dock.

Är detta normalt?

Om inte, vart kan man "serva" en husvagns gasolsystem?

2016-08-22 kl 07:43

Ett första tipps är att provtrycka anläggningen. Det kan du göra hos de flesta husvagnsverkstäderna skulle jag tro men även hos de olika besiktningsorganen som Bilprovningen.
En billig livförsäkring.

2016-08-22 kl 08:33

Om det är läck vid tuben borde du känna lukten oavsett pannans igångvarande. Läcksök skarvarna med såpvatten och om möjligt låt testa systemet. (Vilket ju är vettigt att göra ändå)

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-08-22 kl 17:23

Håller med provtryck/läcktesta systemet på en husvagnsfirma, bilprovning alternativt köp en läcktestare. För säkerhetsskull, dumt att chansa.
Om inte gasolprylarna varit igång på ett tag så brukar det lukta lite när man startar upp dem tycker jag, typ bränt damm.

2016-08-23 kl 07:10

Om du inte vet hur gasen luktar så ta lös slangen från tuben o öppna lite för att känna om det är samma lukt. Provtryck hur det än är.

2016-08-23 kl 20:17

Tack för svaren. Får googla upp något ställe som kan testa gasanläggningen åt mig då. Lär ju kosta mer än vad jag gav för vagnen dock. :o

67a, bra tips. Ska testa!

2016-08-23 kl 20:37

Harpo skrev:
Tack för svaren. Får googla upp något ställe som kan testa gasanläggningen åt mig då. Lär ju kosta mer än vad jag gav för vagnen dock. :o

Att provtrycka gasolanläggningen är en billig livförskring. Kostar 200:- på SBP, ev. är det priset i samband med vanlig kontrollbesiktning. Se här.

2016-08-24 kl 16:55

Som Perin skriver. En billig livförsäkring. Anläggningarna bör provas minst vartannat år.. Har du dessutom en gammal vagn får du räkna med att det kan vara torkade slangar och otäta kopplingar..
Gasolinfrastrukturen är det viktigaste av allt i en husvagn/ husbil.. En gnista och det kan bli BOOOM.. Då önskar man att man inte snålade in på gasoltestet.

2016-08-29 kl 15:58

Har bokat tid på besiktningen att testa gasolen. Hoppas dom går igenom det grundligt, det där med gasol känns rätt nervigt, i en så gammal vagn.

Kostar bara 200kr, som sagt. :)

2016-08-29 kl 19:56

Nja, grundligt vet jag inte om jag vill kalla det. De kollar hur slang och anslutningspackning ser ut. Sen öppnar de alla ventiler och tändsäkringar, och stänger dem igen, så de har rört på sig. Därefter trycksätter de anläggningen och kollar att trycket inte sjunker. Normalt ska det ligga kvar, när inget kan läcka ut någonstans.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017