• 19 svar
Mover
2019-02-18 kl 11:19

Jag har precis köpt husvagn, Adria 563PT, som hämtas senare i vår. Vagnen ska stå på våran tomt och det kan vara bökigt att backa in den på plats varför vi vill montera en mover. Vilken ska man ha? Är det någon större skillnad på movers förutom att drivhjulen hos vissa måste vevas på plats medan andra har elektrisk applicering av drivhjulen? Är det värt att betala 10 000 extra för den senare varianten? Jag funderar på Al-Ko Ranger som är en enklare modell jämfört med fina men väldigt dyra Al-Ko Mammut.

2019-02-18 kl 15:45

Den som nog är lättast och går jämnast och minst ryckigt är nog Truma XT.
Själv har jag en Enduro Premium. Funkar helt OK. Går lite långsamt. Men vem har bråttom.
Då jag har den som nödhjälp när vi reser i Europa ville jag inte lägga ut för mycket pengar. Men ville ha en med elektriskt tillslag.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2019-02-19 kl 06:35

Jag hade en Truma på förra vagnen, minns ej namnet på den. Det var manuellt tillslag iallafall.
Den gick väldigt mjukt och fint. Men användes sällan. Tillslaget var enkelt. Man satte i ett handtag på valfri sida och drog till. Likt en handbroms, altså inget vevande.
Den var helt klart bra att ha när det var trångt. På vissa campingar där det har varit väldigt trångt och fullt av folk och barn som springer runt när man skall rangera, där har jag kopplat av vagnen och kört med movern.

2019-02-19 kl 08:55

https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/al-ko-rangersystem-ranger-5375p.html?gclid=Cj0KCQiAzKnjBRDPARIsAKxfTRASmBo1bk4sNVbw4S0V6QhhL3-Aoza2xcgrTONVVWi3dT4-IUasJAwaAj97EALw_wcB

Vi funderade på den här modellen.

2019-03-02 kl 17:11

Vi har al-ko och är nöjda. Går hur fint som helst och smyger igång med millimeterprecision.

2019-07-09 kl 18:55

Hej

Jag har en enduro premium av äldre modell. Funkat väldigt bra, då min får jobba som ett as, och backigt med.

Men jag upplever nu att den är sämre än i början. Blött underlag nu sist iofs.

Men den slirar, sen får man släppa knappen och lirka lite med en annan knapp så går det. Alternativt hjälpa den lite, vilket aldrig har behövts tidigare.

Nån som har varit med om detta? Kanske nått som behöver spännas bara efter års användande? Batterierna är bra 2 st 100amperes

Tacksam för svar
Mvh
Robin

2019-07-10 kl 09:54

Polar1000 skrev:
Hej

Jag har en enduro premium av äldre modell. Funkat väldigt bra, då min får jobba som ett as, och backigt med.

Men jag upplever nu att den är sämre än i början. Blött underlag nu sist iofs.

Men den slirar, sen får man släppa knappen och lirka lite med en annan knapp så går det. Alternativt hjälpa den lite, vilket aldrig har behövts tidigare.

Nån som har varit med om detta? Kanske nått som behöver spännas bara efter års användande? Batterierna är bra 2 st 100amperes

Tacksam för svar
Mvh
Robin

Låter som du behöver justera den. Däcken slits ju och då blir avståndet mellan mover och däck för stort så trycket räcker inte till.
Vill minnas att det ska vara 2 cm mellan mover och däck.
Du har nog också en skala på movern som med en pil visar grönt, gult och rött.
Ska vara på grönt när movern är fullt intryckt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2020-05-09 kl 21:36

Behöver man extra batterier till Movers eller är dom inkopplade i vagnes vanliga batteri?

2020-05-10 kl 17:23

diefenbaker skrev:
Behöver man extra batterier till Movers eller är dom inkopplade i vagnes vanliga batteri?

Du driver den med husvagnsbatteriet.

2020-05-10 kl 19:42

chriper skrev:
diefenbaker skrev:

Du driver den med husvagnsbatteriet.

Toppen, tack!

2020-05-12 kl 14:51

Har köpt en Cabby 570 med en Truma mover SE.
Har ställt upp vagnen med movern och det gick bra men när jag ska ta tillbaka rullen med handenheten så går det inte, det klickar i mekaniken men händer inget tillbakadrag av rullen. Hittar ingen möjlighet att manuellt skruva ut rullen. Fram o back, höger o vänster fungerar men inte återtag av rullen.
Köpt privat och de hade ingen manual.

2020-05-12 kl 15:33

Manual finns att hämta

2020-05-12 kl 17:32

Tack aperson850.

Skrev när jag sökte på fel sökord. Nu är den utskriven och hoppas att jag där kan finna hur felet kan fixas. (80 åring kan ju tänka fel.

2020-05-13 kl 10:34

Nu är det klart, fann skruven som höll drivningen.
Tack aperson 850

2021-06-14 kl 21:38

Kapar tråden här för att ställa en fråga om mover

Jag har en boogievagn med tjänstevikt på 1800 och total på 2200kg

Jag kollar runt för att hitta en så billig mover det bara går och enda kravet är att den ska klara att putta runt vagnen om jag skulle hamna på en väldigt trång camping.

Funderar nu på enduro PRO bt som ska klara 2000kg vid 15% lutning.

Vad säger ni som vet. Kan man köra på denna på min vagn eller har ni några andra tips?

Priset ligger på ca 13 lappar och det får vara okej

2021-06-14 kl 21:39

Jag kollar runt för att hitta en så billig mover det bara går och enda kravet är att den ska klara att putta runt vagnen om jag skulle hamna på en väldigt trång camping.

Vad säger ni som vet. Kan man köra på denna på min vagn eller har ni några andra tips?

2021-06-14 kl 22:00

2021-06-15 kl 20:16

Jag har den på vår Hobby 650 som väger 2200 kg och det går bra.

2021-06-15 kl 20:56

JOCKE.F skrev:
Jag har den på vår Hobby 650 som väger 2200 kg och det går bra.

Grymt. Tack för svar. Hur tycker du det funkar i lutning och ojämn/mjuk mark?

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206