Mover problem / av MrM

Mover problem
2020-07-02 kl 07:55

Nu har jag köpt en vagn med en mover på som har manuell anläggning. Man använder stödbensvev för att lägga trissan mot hjul.

Men första gången när jag skulle använda den så slirar den bara mot däcket. Har vevat med stödbensveven till jag inte orkar med, med full kraft. Men trissan trycker knappt mot däcket

Vad gör jag för fel?

2020-07-02 kl 09:02

Felinstallerad mover? Vagnen har fel däck, som är för små?

2020-07-02 kl 09:42

apersson850 skrev:

Felinstallerad har jag ingen aning om. Däcken är 185R 14C, ser nya och fräscha ut. Vad kan den vara? På plan yta när säljaren dema movern i typ 5 sek fungerade den

2020-07-02 kl 19:17

apersson850 skrev:

Kan stödbenet fram ( med hjul) ha varit uppvevat för långt och på så sätt försvårat för movern?

2020-07-09 kl 13:41

Sorry om jag missuppfattar problemet, kanske slår in en öppen dörr här... :)
Jag har en Truma G02 Mover, som läggs på manuellt med 19mm hylsa. Men jag skulle inte ha en chans att orka lägga på den med stödbensveven, jag har en hjulmutternyckel med förlängare för det. Det krävs en skaplig kraft för att komma "över krönet" när den fjädrar till mot däcket och lägger an.
Det är inte så enkelt antar jag?
Jag hade för övrigt ett problem tidigare med att Movern inte låg an riktigt och slirade, det avhjälptes med att justera avståndet på movern mot däcket till korrekt avstånd.

2020-07-09 kl 23:53

PolarBear64 skrev:
Sorry om jag missuppfattar problemet, kanske slår in en öppen dörr här... :)
Jag har en Truma G02 Mover, som läggs på manuellt med 19mm hylsa. Men jag skulle inte ha en chans att orka lägga på den med stödbensveven, jag har en hjulmutternyckel med förlängare för det. Det krävs en skaplig kraft för att komma "över krönet" när den fjädrar till mot däcket och lägger an.
Det är inte så enkelt antar jag?
Jag hade för övrigt ett problem tidigare med att Movern inte låg an riktigt och slirade, det avhjälptes med att justera avståndet på movern mot däcket till korrekt avstånd.

Det kan säkert vara så enkelt

När jag köpte vagnen fick jag instruktion om att använda stödbensvev, men den känns klen. När jag lägger än mot ett däck med 4,5 var så går det knappt med handkraft att få movern att svikta mot däcket.

Hur ser din hjulmutternyckel ut?? Hur vet du när det är tillräckligt dikt an mot däck?

2020-07-10 kl 07:52

Jag hade ett speciellt handtag till min Truma mover. Med den på hylsan på movern så pekade handtaget mot bakre övre hörnet på vagnen. När man lade till så kom puckel när handtaget stod rätt upp, förbi puckeln så fick man känslan av att en fjäder hjälpte till.
Man fick justera tillslaget om däcken blev slitna. Satt en justerskruv på varje motor.

Jag har dock sett andra typer av tillslag där man måste veva flera varv med en vev, ungefär som stödbenen, då får man veva tills de trycker ordentligt mot däcket. Den typen av tillslag verkar dock inte vara så vanlig.

2020-07-10 kl 08:08

David skrev:
Jag hade ett speciellt handtag till min Truma mover. Med den på hylsan på movern så pekade handtaget mot bakre övre hörnet på vagnen. När man lade till så kom puckel när handtaget stod rätt upp, förbi puckeln så fick man känslan av att en fjäder hjälpte till.
Man fick justera tillslaget om däcken blev slitna. Satt en justerskruv på varje motor.

Jag har dock sett andra typer av tillslag där man måste veva flera varv med en vev, ungefär som stödbenen, då får man veva tills de trycker ordentligt mot däcket. Den typen av tillslag verkar dock inte vara så vanlig.

Det är just vevtillslaget jag har. Känns som att stödbensvev är för klen för att få trissan mot hjul ordentligt. Hur löser man det?

2020-07-10 kl 15:38

Den modell som David beskriver är alltså en knäled. När leden passerat rakt läge, så "går den förbi" i knäet. Då hjälper det motstånd man har till att låta den gå vidare. Knäleden gör att den inte släpper, eftersom den måste spännas lite mer först, innan den släpper.

MrM, hur ser gängan ut? Om den är trög går mycket av vridmomentet åt för att snurra gängan. Lite blir kvar till att faktiskt göra något vettigt arbete. Prova med några droppar olja.

2020-07-10 kl 22:14

apersson850 skrev:
Den modell som David beskriver är alltså en knäled. När leden passerat rakt läge, så "går den förbi" i knäet. Då hjälper det motstånd man har till att låta den gå vidare. Knäleden gör att den inte släpper, eftersom den måste spännas lite mer först, innan den släpper.

MrM, hur ser gängan ut? Om den är trög går mycket av vridmomentet åt för att snurra gängan. Lite blir kvar till att faktiskt göra något vettigt arbete. Prova med några droppar olja.

Vilken gänga menar du? Jag utför exakt samma moment som när jag vevar ner stödbenen, det går inte trögt att veva.. När trissan kommer mot däcket tar jag i relativt mycket men det känns som att veven är lite för vek.
Vart ska jag droppa olja?

2020-07-12 kl 09:54

Jag har sett folk som "vevar" movern med skruvdragare så det borde inte gå så himla tungt att du inte orkar med veven. Det kanske finns någon justering på motorerna på en sådan här mover också.

2020-07-12 kl 12:16

Om du vevar runt något för att lägga an movern måste det finnas någon gänga och mutter någonstans. Annars skulle inget hända när du vevar. Det är den gängan jag syftar på. Den är kanske inkapslad så den inte syns?

2020-07-12 kl 15:23

apersson850 skrev:
Om du vevar runt något för att lägga an movern måste det finnas någon gänga och mutter någonstans. Annars skulle inget hända när du vevar. Det är den gängan jag syftar på. Den är kanske inkapslad så den inte syns?

Aha, jo då det är samma mutter som till stödbenen, en 18 mm hylsa. ( eller kanske 19)

2020-07-12 kl 16:22

Jag menar inte skruvskallen som du sätter hylsan på. Men en skruvdomkraft, som ju även stödbenen är, består av en gängad stång som går genom en mutter. När man vrider stången drar den muttern i ena riktningen. Muttern är fäst i stödbenet, eller i ditt fall movern, så den flyttas med muttern. Om denna gänga går trögt går en stor del av det vridmoment du skapar med veven åt för att dra runt skruven, istället för att flytta på muttern, och därmed dra åt movern mot däcket.

2020-07-23 kl 09:33

apersson850 skrev:
Jag menar inte skruvskallen som du sätter hylsan på. Men en skruvdomkraft, som ju även stödbenen är, består av en gängad stång som går genom en mutter. När man vrider stången drar den muttern i ena riktningen. Muttern är fäst i stödbenet, eller i ditt fall movern, så den flyttas med muttern. Om denna gänga går trögt går en stor del av det vridmoment du skapar med veven åt för att dra runt skruven, istället för att flytta på muttern, och därmed dra åt movern mot däcket.

Okey, upplever inte att det går trögt. Skulle vara bra om problemet kunde lösas. Hur/vad kan jag göra för att lägga an movern med större kraft mot däcket?

Är det någon här som har en mover av märket kronigs med manuell anläggning?

2020-07-23 kl 10:29

Rejälare vev/spärrskaft och/eller smörja det som snurrar när du drar åt. Något annat kan du nog inte göra utan att ändra konstruktionen på den.

Ja, se till så du inte skruvar i botten innan movern nått ända fram, förstås.

2020-07-25 kl 01:33

apersson850 skrev:
Rejälare vev/spärrskaft och/eller smörja det som snurrar när du drar åt. Något annat kan du nog inte göra utan att ändra konstruktionen på den.

Ja, se till så du inte skruvar i botten innan movern nått ända fram, förstås.

Finns det ngn risk att man anlägger movern för hårt med hjälp av handkraft mot däcket tror du? Säg att jag med kroppstyngd lägger an mover. Med hjälp av en hävarm. Kan jag skada däcket, alternativt ta i så hårt att däcket exploderar?

2020-07-25 kl 10:39

Ska du skada däcket på det sättet får du vara så stark att jag inte tror jag vågar skriva något mer till dig! :-)
På lastbilar trycker man ner "Robsondrive" med hydraulik.

2020-07-25 kl 11:46

apersson850 skrev:
Ska du skada däcket på det sättet får du vara så stark att jag inte tror jag vågar skriva något mer till dig! :-)
På lastbilar trycker man ner "Robsondrive" med hydraulik.

Haha, okey:) så vad är sitt förslag, för bättre anläggning om jag ska byta ut stödbensveven mot ngn annan hävarm

2020-07-31 kl 21:00

Hjälper det inte att smörja gängan på den skruven du försöker lägga an den med är det väl nästa steg. Eller styrketräning.

2020-08-10 kl 12:36

apersson850 skrev:
Hjälper det inte att smörja gängan på den skruven du försöker lägga an den med är det väl nästa steg. Eller styrketräning.

Jag ska smörja, men tänker även köpa ett ledhandtag på jula med längre hävarm. Tror du man kan "hänga" på den med full kraft för bättre anläggning? Finns det risk för att däcket smäller? Det är 2,3 bar i det just nu

2020-08-10 kl 15:24

2,3 bar i en husvagn? Är den tvåaxlad? Annars verkar det väldigt lågt. Jag ligger på närmare 4 bar i min. Fast jag har 205 R15C, tror jag det är.

2020-08-10 kl 17:23

Kanske det låga däcktrycket som gör att movern slirar? Vi har också ca 3.8bar i våra 185R14C däck.

2020-08-10 kl 18:31

apersson850 skrev:
2,3 bar i en husvagn? Är den tvåaxlad? Annars verkar det väldigt lågt. Jag ligger på närmare 4 bar i min. Fast jag har 205 R15C, tror jag det är.

Sorry, felskrivning. 4,5 bar ska det stå :)

2020-08-10 kl 18:33

Jan-E skrev:
Kanske det låga däcktrycket som gör att movern slirar? Vi har också ca 3.8bar i våra 185R14C däck.

nu har jag köpt en hävarm på jula, vad tror ni om jag använder den med "full" kraft?

2020-08-10 kl 19:09

Är avståndet til däket riktikt? på min mover skal det vara 25m/m

2020-08-10 kl 19:40

knudaa skrev:
Är avståndet til däket riktikt? på min mover skal det vara 25m/m

Nej, avståndet är större har jag märkt. Men det går att lägga an mot däcket, utan att det "tar stopp"

2020-08-10 kl 19:55

Måttet mellen mover och däcket är viktigt för att anlignigen ska bli bra.

Titta så du har rätt däcktryck, veva tillbaka moveren till utgångsläget då ska det vara 20mm mellan däck och movertryckrullen, lättast att mäta är att ha em plast eller träbit som ä 20mm tjock, sedan ska tryckrullen helst vara på samma höjd som centrum av axeln, men man kan tillåta att den ligger max 40mm över på centrum på axeln, absolut aldrig under centrum.

Movern är ju monterad med klämfästen på husvagnsbalkarna och kan lbland glida på ramen om inte har dragit med rätt moment.

Ibland får man justera det här måttet när man byter däck eller sätter på vinterdäck

2020-08-10 kl 19:58

R-line skrev:
Måttet mellen mover och däcket är viktigt för att anlignigen ska bli bra.

Titta så du har rätt däcktryck, veva tillbaka moveren till utgångsläget då ska det vara 20mm mellan däck och movertryckrullen, lättast att mäta är att ha em plast eller träbit som ä 20mm tjock, sedan ska tryckrullen helst vara på samma höjd som centrum av axeln, men man kan tillåta att den ligger max 40mm under på centrum på axeln, absolut aldrig över centrum.

Movern är ju monterad med klämfästen på husvagnsbalkarna och kan lbland glida på ramen om inte har dragit med rätt moment.

Ibland får man justera det här måttet när man byter däck eller sätter på vinterdäck

Ok. Som jag skrev så är avståndet snarare 40mm. Om jag ska justera, är det ngt jag kan göra själv eller lämnar man in vagnen på verkstad.

Förklara gärna närmare hur jag ska göra om det är en enkel uppgift

2020-08-10 kl 21:11

Enkelt justera, lossa bara dom dom sex bultarna på klämfätena som finns på varje sida vid rambalkarna (två mindre o. fyra kraftigare) lite bara, så du kan knacka fyrkantsbalkenfram eller tillbaka som moverna är monterade på,sätt sedan dit 20mm bitarna på däcket knacka till rätt mått mellan däck och moverrullen.

Måttbiten kan du sätta fast med dubbelhäftande tejp på däcket.

OBS! Justeringen skall alltid göras med att axel o. däck är BELASTADE, ej hjulen i luften.

Dom små bultarna dras 20nm och dom grövre med 40nm.

Sedanmåste du titta så movern går fritt på insidan av däcket på när den ligger an och även när den tillbakavevad, minsta mått är 10mm från däcket.
Justering i sidled så lossar du dom fyra skruvarna på fyrkantbalken som sitter längre in så kan du justera movern i sidled.

Obs!Jag gjorde en tankevurpa när jag skrev första inlägget angående över o. under axelcentrum änndrat i mitt förra inlägg.

Svårt att beskriva i ord, enklare att göra det praktist.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842