Några riktiga nybörjarfrågor! / av jonas3

• 9 svar
Några riktiga nybörjarfrågor!
2020-06-01 kl 11:57

Hej

Jag har några funderingar som jag tänkte ventilera här i forumet.

Jag äger ingen husvagn i dagsläget men funderar starkt på att skaffa en i framtiden. Just nu har jag för klen bil för att kunna dra en vagn så hela projektet ligger några år fram i tiden dessvärre.

Men jag brottas även med tanken på varför man ska ha en husvagn. Om vi utgår från att en okej vagn kostar mellan 80-100 000. Du får väldigt många nätter på vandrarhem eller hotell för den summan...
Då slipper man ta hand om sitt boende resten av året när man ändå inte använder den.
Om man monterar en Moover på vagnen, hjälper den enbart till med att köra vagnen, eller kan man även justera i höjdled, så att vagnen hamnar på dragkulan. Eller måste man fortfarande veva på stödhjulet.

Vad är fördelar och nackdelar med att ha en boogie eller inte?

Vad är fördelarna med att vara med i Caranvan Club? Krävs det inte ganska mycket tid på campingen för att det ska vara någon idé att vara med där?

2020-06-01 kl 16:32

jonas3 skrev:
Hej

Jag har några funderingar som jag tänkte ventilera här i forumet.

Men jag brottas även med tanken på varför man ska ha en husvagn. Om vi utgår från att en okej vagn kostar mellan 80-100 000. Du får väldigt många nätter på vandrarhem eller hotell för den summan...
Då slipper man ta hand om sitt boende resten av året när man ändå inte använder den.

Jag väljer att svara på en av dina frågor.

Det enkla svaret är att man tycker om campinglivet. Friheten. Bo var man vill (nästan).
Sedan har ju hotell sina fördelar ibland också.
Jag gör båda.

Kostnaden blir inte riktigt vad du nämner, den blir ju mellanskillnaden mellan inköps- och försäljningsvärde.

2020-06-01 kl 16:44

Är du bara ute efter att spara boendekostnader är det inget för dig,för mig är det friheten att rå sig själv. En mover är enbart till för att rangera vagnen, den kan inte ändra något i höjdled.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2020-06-01 kl 17:36

Husvagn i 15 år varav de sista 6 med boogivagn. Fördelen med boogi är att den går stabilt efter bilen.

Husbil i 13 år hittills.

Varför?
Vi tittar på väderprognosen och bestämmer vart vi ska åka.
Behöver inte boka i förväg.
Vi är alltid "hemma", dvs vi har våra saker i husbilen.
Vi har kök, toa, dusch och säng. Vi klarar oss en helg utan extern service.
Friheten att besöka olika platser, tex nationalparker.
Fungerar alla årstider, bada eller åka skidor går lika bra.
Vi kan välja camping, ställplats eller fricampa allt efter behov.
Caravan club, mest säsongscampare så nej det är inget för oss.
Kostnaden, 60 nätter på hotell per säsong kostar en hel del, ingenting som är roligt är gratis.

LAEN
2020-06-02 kl 09:27

Varför har jag husvagn?

2019 användes den två gånger vid arrangemang av orienteringstävling. Där finns inga hotell.

En gång som extra hus vid en kolonistuga och en gång på en garageuppfart i samband med midsommarfirande. Där fanns inget hotell.

På O-ringens 5-dagars fanns alternativa möjligheter, men det roliga är att bo på campingen.

Besökte släktingar (stod på deras tomt). De har inget hotell och inte fanns det något i närheten heller.

En gång på en camping, för att umgås med några kompisar som också har husvagnar.

Den huvudsakliga anledningen till att vi skaffade husvagn, för 40 år sedan, var att använda den vid orienteringstävlingar.

2020-06-02 kl 11:19

Vi köpte husvagn förra året och det är verkligen inget jag ångrar, vi har redan i år varit ute vid 4 tillfällen och sovit ca 10 nätter och denna sommaren så skall vi vara ute i princip hela semestern. Innan vi skaffade husvagn så var jag ganska negativ till camping men det var min fru som övertalade mig att vi skulle testa och så hyrde vi husvagn en vecka förra sommaren, den veckan var vi på Daftö Resort. Redan när vi var iväg den veckan så började vi kolla på att köpa en egen husvagn och ca 3v efter så slog vi till på en ny Knaus 540 Fdk. Vi har husvagnen stående på en plats rätt nära där vi bor som jag hyr månadsvis, den är alltid förberedd, så vi behöver bara ta med kläder och mat och koppla på och dra iväg. En annan sak är att vi har 2 hundar och camping är en väldigt bra semesterform för hundägare.
Så jag rekommenderar verkligen att skaffa husvagn, vi var ute helgen sam var och längtar redan att sticka iväg igen, men vi kommer nog inte dra iväg förrän midsommar.

2020-06-02 kl 22:59

Varför just du skall skaffa husvagn kan bara du svara på. Och din anledning är lika god som någon annans. Är det värt pengarna? Samma där, det är bara du som kan besvara frågan. Alla andra svarar utifrån deras horisont och sällan är två lika. En del har det som stationär sommarstuga, en del reser runt ständigt och jämt. En del gör både men i olika stadier av livet.
Så när du själv kommit fram till varför och eller på vilket sätt skall du använda vagnen om alls. DÅ, kan du börja ställa övriga frågor. Tycker jag åtminstone, utifrån mitt perspektiv.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-06-04 kl 07:19

tyvärr har dom flesta campingar för höga priser.från 250-550 kr dygnet.Nu ska det ju finnas allt, duschar,toaletter, kök ,minigolf grillplatser mm, det kostar. Fast i våra husvagnar har vi ju det mesta.Ta bort dessa lyxinrättningar så blir det avsevärt billigare.

2020-06-04 kl 10:49

camp50 skrev:
tyvärr har dom flesta campingar för höga priser.från 250-550 kr dygnet.Nu ska det ju finnas allt, duschar,toaletter, kök ,minigolf grillplatser mm, det kostar. Fast i våra husvagnar har vi ju det mesta.Ta bort dessa lyxinrättningar så blir det avsevärt billigare.

Jag håller inte med dig, det kan vara ok om inte själva campingen har allt så länge det är fint läge men servicehus som är fräscht det är väl ändå någon form av minimikrav, sen är det ju inte alla som har dusch i sina vagnar och för att det skall funka så behöver man ju cityvatten och stå på en tomt med v/a.

Nej nu börjar vi kanske gå lite OT i denna tråden men jag skulle vilja ge ett tips på en camping som har blivit en favorit för oss : Åsa Camping, denna camping ligger fantastiskt fint vid en sandstrand, det är en liten mysig camping med väldigt trevlig personal. På denna campingen så finns det inget annat än ett servicehus som dessutom är riktigt fräscht, det fina är att campingen ligger mitt i samhället och inom ca 500m så har du Icabutik, bageri, pizzeria och restaurang sen finns det även 2 strandrestauranger. Denna campingen är förhållandevis billig att stå på, en sak är ju att du kan inte stå här om du har en längre vagn än 8,5 m och det finns inga platser med vatten/avlopp.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842