Ny husvagn
2019-02-28 kl 21:26

Hej Alla

Efter att betraktat forumet ett tag är det dags säga hej! Hej alla!
Fantastiskt forum, men jag ser många trådar men många lite äldre tyvärr, hade gärna sett mer trådar..

Efter tittat i många begagnade vagnar så är det tufft välja en äldre vagn när man tittat i en helt ny..
Så vårt val föll på Hobby 490 KMF de luxe edition! 2019 års modell.

Stor problemet för stunden är min bil får dra 1450kg, men välja husvagn på 1400 blir lite att kunna packa, bör jag ta utökat B och regga vagnen på 1500kg åtminstone? (tänker vid försäljning fler är intresserad av 1500k än 1600kg)
Tänker jag fel ?

Våra val till vagnen är än så länge.
Solceller 140w Gocamp
Friktionsdrag Winterhoff
Cykelställ fram, 2st Fiamma XL pro 200
Tält, luft, förslag är Outdoor revolution Espri 420, bra pris nämligen..
Bord och stolar Westfield
Hobby connect
Strömkabel 25m

Nu vill jag ha era åsikter kring mina val, bör jag välja andra produkter? Om ja, varför?
Bör jag välja något mer? Är det något onödigt?
Har du ingen åsikt kring valen? Släng in ett hej ändå =)

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Fredrik

2019-02-28 kl 23:00

Hej där.

Personligen hade jag inte satt fasta solpaneler på husvagnen. Det finns solpanelsväskor med tunna solpaneler som jag hade valt i stället. Då har man möjlighet att ställ panelen i solen även när vagnen står i skuggan. En lös panelväska kan man vinkla mot solen för bästa effekt och då klarar man sig med mindre storlek på panelen. Vid behov kan man även lägga upp solpanelsväskan tillfälligt på taket och förankrad den med t.ex. kraftiga sugproppar. Detta sparar även vikt. Solpanelsregulatorn hade jag monterat fast i vagnen och kabeldragningen till panelen hade blivit tillfällig genom t.ex. ett fönster. Då slipper man göra några extra hål i vagnen som förr eller senare kan medföra läckage.

2019-02-28 kl 23:10

Det gör ju inget om husvagnens totalvikt är högre än vad bilen får dra, det gäller bara att anpassa lasten så att bruttovikten inte överstiger dragvikten. Vilket körkort du behöver styrs ju av sammanlagda totalvikterna. Behöver du B96 för att ha totalvikt 1500 så tycker jag absolut att du skall ta det.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-03-01 kl 06:21

Se till att strömkabeln är av bra kvalité.
En sak som är guld värd är en adapter schuko till CEE, altså vanlig stickpropp till den blå runda.
Finns tyvärr många campingar som har vanliga uttag fortfarande.
Jag har denna:
https://www.clasohlson.com/se/Vinkeluttag-IEC-CEE-+-Schuko/36-6670
Har varit min bästa vän under många år :)

2019-03-01 kl 06:25

Angående solpaneler så behövs rätt stöddiga sådana för att hålla liv i elsystemet. De nya vagnar som har uppkoppling, skärmar och intelligent styrning av belysning drar rätt mycket standby.
Min förra vagn (Hobby 560) drog ur batteriet på 2 dagar om huvudbrytaren var tillslagen och styrsystemet igång.
Står man utan ström och laddar med solpaneler så får man stänga av huvudströmmen hela tiden.

2019-03-01 kl 11:48

När jag väljer husvagn vill jag ha så stor lastvikt som möjligt. Jag hade mycket heller köpt vagnen med 1600 kg totalvikt än med 1500 kg. Det första jag gjorde med vagnen jag köpte för några månader sedan var att höja totalvikten till 1700 kg. Det gick inte högre i efterhand, men hade jag köpt den ny, hade jag kunnat få 1800 kg, verkade det som. Då hade vagnen varit mer attraktiv än vad den är nu.

Det enda totalvikten påverkar är ju vilket körkort man behöver. Att ta ett bättre körkort, om det krävs, är något av det billigaste man kan göra i husvagnssammanhang. Dessutom är det en engångsutgift (per förare).

Max släpvagnsvikt på 1450 kg är väldigt begränsat numera. Vad är det för bil som får dra så lite? Eller blandar du ihop det med vad du får dra efter bilen på B-kort? I så fall, vad är bilens verkliga max släpvagnsvikt?

2019-03-01 kl 12:00

Ej att förglömma är att cykelhållare + 2 st. cyklar väger upp mot 50 kg, kanske bättre att ta dessa på biltaket?

2019-03-01 kl 14:44

Hej!
Du ska välja så hög totalvikt som möjligt eftersom fort är du över din lastvikt om du har för låg lastvikt.
Sen när det gäller specen så skulle jag absolut plussa på lite saker som mer eller mindre är måsten för andrahandsvärdet. tex
-Golvvärme
-Köksfläkt
-Totalviktshöjning
Och ser ni tv m.m så hade jag även valt tv-antenn och tv-fäste.

När det gäller lufttält så hade jag titta på Kampa, visst dom är lite dyrare men det är dom av en anledning eftersom kvaliteten är bättre.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2019-03-01 kl 14:55

Frodda skrev:
Stor problemet för stunden är min bil får dra 1450kg, men välja husvagn på 1400 blir lite att kunna packa, bör jag ta utökat B och regga vagnen på 1500kg åtminstone? (tänker vid försäljning fler är intresserad av 1500k än 1600kg)
Tänker jag fel ?

Om din bils maximala dragvikt är 1450kg så hjälper det ju inte ta bättre körkort. Bilen får fortfarande bara dra 1450kg. Men det kanske är som apersson850 säger, att du blandar ihop det med vad du får dra efter bilen på B-kort?

Har du någon husvagn att kolla på så kan denna länk vara till stor hjälp. Skriv bara in uppgifterna så får du besked om du får dra denna vagn eller inte och vad det ev är som hindrar det.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

2019-03-01 kl 17:23

Lite hjälper det ändå. Det blir lägre böter för överlasten i husvagnen. Å andra sidan blir det böter för överlast på bilen också.

Om nu max släpvagnsvikt verkligen är så låg som 1450 kg.

2019-03-02 kl 00:08

apersson850 skrev:
När jag väljer husvagn vill jag ha så stor lastvikt som möjligt. Jag hade mycket heller köpt vagnen med 1600 kg totalvikt än med 1500 kg. Det första jag gjorde med vagnen jag köpte för några månader sedan var att höja totalvikten till 1700 kg. Det gick inte högre i efterhand, men hade jag köpt den ny, hade jag kunnat få 1800 kg, verkade det som. Då hade vagnen varit mer attraktiv än vad den är nu.

Det enda totalvikten påverkar är ju vilket körkort man behöver. Att ta ett bättre körkort, om det krävs, är något av det billigaste man kan göra i husvagnssammanhang. Dessutom är det en engångsutgift (per förare).

Max släpvagnsvikt på 1450 kg är väldigt begränsat numera. Vad är det för bil som får dra så lite? Eller blandar du ihop det med vad du får dra efter bilen på B-kort? I så fall, vad är bilens verkliga max släpvagnsvikt?

1450kg är vad jag får dra enbart på B-kort !
Förlåt min otydlighet! Jag har redan bestämt ta B96
F0r dra 2200kg med B96 om Jag tolkat rätt.

2019-03-02 kl 00:11

Perra79 skrev:
Hej!
Du ska välja så hög totalvikt som möjligt eftersom fort är du över din lastvikt om du har för låg lastvikt.
Sen när det gäller specen så skulle jag absolut plussa på lite saker som mer eller mindre är måsten för andrahandsvärdet. tex
-Golvvärme
-Köksfläkt
-Totalviktshöjning
Och ser ni tv m.m så hade jag även valt tv-antenn och tv-fäste.

När det gäller lufttält så hade jag titta på Kampa, visst dom är lite dyrare men det är dom av en anledning eftersom kvaliteten är bättre.

Golvvärme el finns de i vagnen, glömde de standard.
Men köksfläkt för höja andra handsvärdet ?

Höja totalvikten tror jag kan vara både och, ni erfarna tycker absolut det gissar jag på:), en barn familj likt min egen tvekar att börja ta b96 el BE för få köra kanske sin första vagn, hur billigt ån körkortet än må vara i relation till vagnen :)

2019-03-02 kl 00:15

David skrev:
Angående solpaneler så behövs rätt stöddiga sådana för att hålla liv i elsystemet. De nya vagnar som har uppkoppling, skärmar och intelligent styrning av belysning drar rätt mycket standby.
Min förra vagn (Hobby 560) drog ur batteriet på 2 dagar om huvudbrytaren var tillslagen och styrsystemet igång.
Står man utan ström och laddar med solpaneler så får man stänga av huvudströmmen hela tiden.

Sysslat lite med solceller dock till hus, har räknat en del på de och ger dig delvis rätt, men 2 dagar låter riktigt kort måste jag säga. Skulle sägs din vagn drar väldigt mycket i standby för laddas ur helt! 140w är ändå hyfsad mängd som fortsätter fyllas på. Men känner ju inte till din vagn!

2019-03-02 kl 08:33

Frodda, ca 0,9A drog elsystemet när huvudströmmen var påslagen. Det va då Hobbys TFTpanel med Myhobby uppkopplat.
På två dygn har man då förbrukat runt 43Ah. På standardbatteriet är man då under 50% laddning och batteriet skall laddas för att inte ta skada.

Enklaste lösningen var helt enkelt att slå av huvudbrytaren dagtid och endast slå på när man behövde ström till något. Detta var utan solpaneler. Med solpaneler var det inga problem, när det var fint väder. Problemet var när det var kass väder eller man fick en plats där något skuggade panelen.

Har du en bra DC-tångamperemeter så kan du kolla vad din vagn drar.

2019-03-02 kl 16:31

David skrev:
Frodda, ca 0,9A drog elsystemet när huvudströmmen var påslagen. Det va då Hobbys TFTpanel med Myhobby uppkopplat.
På två dygn har man då förbrukat runt 43Ah. På standardbatteriet är man då under 50% laddning och batteriet skall laddas för att inte ta skada.

Enklaste lösningen var helt enkelt att slå av huvudbrytaren dagtid och endast slå på när man behövde ström till något. Detta var utan solpaneler. Med solpaneler var det inga problem, när det var fint väder. Problemet var när det var kass väder eller man fick en plats där något skuggade panelen.

Har du en bra DC-tångamperemeter så kan du kolla vad din vagn drar.

Är helt med dina tankebanor, men detta förutsätter att du får absolut 0 av solcellerna under 48h.
Vilket jag är ytterst tveksam du har om du inte täcker över dem helt. Att dom ger mindre vid ex skugga osv är jag fullt införstådd med men solceller ger även kraft vid viss skugga nämligen, dåligt väder mm.
Kan inte mäta vagnen än, får den slutet av Maj :)

2019-03-02 kl 17:15

Frodda skrev:
apersson850 skrev:

2200 kg får du aldrig dra med bara B96 ska du dra så mycket så är det bara BE som gäller. Du får inte gå över 4250 kg på gemensam totalvikt på bil och släp.
Sen när det gäller golvvärme så är det inte standard.

Resan är målet!
2019-03-02 kl 17:51

Jo, om man får dra en vagn med 1450 kg totalvikt på B-kort, då får man dra 2200 kg med B96. Ökningen är 750 kg, så det stämmer.

Men jag väntar fortfarande på svar från Frodda om vad bilen får dra för högsta bruttovikt på släpvagnen.

Vad det sen finns för koppling till att ta körkort och att ha barn, eller kanske katt eller skinnsoffa, i familjen gick förbi mig. Kostnaden är som sagt minimal i jämförelse med vad resten runt camping kostar. När min kära dam tog B96 kostade det 1030 kronor. Själv tog jag BE när jag köpte XC70:n (annars är den meningslös som dragbil). Det kostade knappt 3400 kronor.

Inte tar det lång tid att ta B96 heller, eftersom det bara handlar om en uppkörning. Inga teoriprov behöver göras, inte heller något separat backningsprov, som för BE.

2019-03-03 kl 01:03

Perra79 skrev:
Frodda skrev:
apersson850 skrev:

2200 kg får du aldrig dra med bara B96 ska du dra så mycket så är det bara BE som gäller. Du får inte gå över 4250 kg på gemensam totalvikt på bil och släp.
Sen när det gäller golvvärme så är det inte standard.

2200 + min bil 2050 = 4250kg. Får inte dra mer än 1600 med bilen då den begränsar det.

Golvvärme standard, kostar 0kr till vagnen, följer med utan beställs det.

2019-03-03 kl 01:13

apersson850 skrev:
Jo, om man får dra en vagn med 1450 kg totalvikt på B-kort, då får man dra 2200 kg med B96. Ökningen är 750 kg, så det stämmer.

Men jag väntar fortfarande på svar från Frodda om vad bilen får dra för högsta bruttovikt på släpvagnen.

Vad det sen finns för koppling till att ta körkort och att ha barn, eller kanske katt eller skinnsoffa, i familjen gick förbi mig. Kostnaden är som sagt minimal i jämförelse med vad resten runt camping kostar. När min kära dam tog B96 kostade det 1030 kronor. Själv tog jag BE när jag köpte XC70:n (annars är den meningslös som dragbil). Det kostade knappt 3400 kronor.

Inte tar det lång tid att ta B96 heller, eftersom det bara handlar om en uppkörning. Inga teoriprov behöver göras, inte heller något separat backningsprov, som för BE.

Bilen tillåter högst 1600kg bruttovikt på släpvagn

Hittar inte meddelandet jag skrev, men jag menar att ta utökat körkort hur billigt el enkelt det än är,är inget kanske man tänker på först när man blir intresserad av husvagn första gången och vill skaffa en. Så var i vår bekantskapskrets och för mig.

Men nu börjar jag ta de 3 April efter semestern :) hade helst villa ha vagnen nu ju !

2019-03-03 kl 12:25

OK, då vet vi. Har man bara körkort tillräckligt går det bra att dra en högre totalvikt än vad bilens max släpvagnsvikt säger. Men för en husvagn är det inte lika meningsfullt, eftersom man inte kan utnyttja vagnens lastvikt fullt ut då.
Å andra sidan är det billigare böter för att ha överstigit bilens max släpvagnsvikt med 50 kg än att ha gjort detsamma med vagnens lastvikt...

Jaha, då förstår jag hur du menar med körkortet. Jag håller med, man tänker olika beroende på vilken bakgrund man har. För mig, uppvuxen i ett lastbilsåkeri och med 30 års erfarenhet av husvagnsdragning, var det lika självklart att utrusta den nya bilen (eller rättare sagt dess ägare) med ett E-kort som att bestämma att den skulle ha nivåreglering och backkamera.

2019-03-03 kl 21:06

apersson850 skrev:
OK, då vet vi. Har man bara körkort tillräckligt går det bra att dra en högre totalvikt än vad bilens max släpvagnsvikt säger. Men för en husvagn är det inte lika meningsfullt, eftersom man inte kan utnyttja vagnens lastvikt fullt ut då.
Å andra sidan är det billigare böter för att ha överstigit bilens max släpvagnsvikt med 50 kg än att ha gjort detsamma med vagnens lastvikt...

Jaha, då förstår jag hur du menar med körkortet. Jag håller med, man tänker olika beroende på vilken bakgrund man har. För mig, uppvuxen i ett lastbilsåkeri och med 30 års erfarenhet av husvagnsdragning, var det lika självklart att utrusta den nya bilen (eller rättare sagt dess ägare) med ett E-kort som att bestämma att den skulle ha nivåreglering och backkamera.

Vad är bötesbeloppet för överstigit bilens max släpvagnvikt ?
Förstår helt din bakgrund, svärfar och svåger är uppväxta med maskiner så dom tycker jag är en lätt vintage, men steg lite i graderna nu..:)

2019-03-03 kl 22:01

Är bilen begränsad till 1600 kg så kan du ju inte gå och köpa en vagn som har totalvikt på 2200 kg säger ju sig själv att det inte funkar.
Sen har Hobby ALDRIG haft golvvärme som standard på sina vagnar så skulle verkligen kolla upp detta innan jag beställde något. Enda jag ser är att din ÅF har något paket som golvvärme ingår.

Resan är målet!
2019-03-04 kl 00:34

Jag tog mitt BE 6/12-18 Betalade runt 6000kr. Två körlektioner samt lån av körskolans bil & släp vid uppkörning 3520:-
Bok Personbil + BE boken 700:-.
Körprov 1650:-
Teoriprov 325:-
Foto 80:-
Min körskollärare tyckte det var smart att ta BE på en gång. Många av dom som hade tagit B96 hade fått komma tillbaka senare för att dom bytt bil eller vagn...

2019-03-04 kl 07:22

Perra79 skrev:
Är bilen begränsad till 1600 kg så kan du ju inte gå och köpa en vagn som har totalvikt på 2200 kg säger ju sig själv att det inte funkar.
Sen har Hobby ALDRIG haft golvvärme som standard på sina vagnar så skulle verkligen kolla upp detta innan jag beställde något. Enda jag ser är att din ÅF har något paket som golvvärme ingår.

Fast vem har sagt vagnen väger 2200kg ? Jag sa jag skulle kunna med B96 för illustrerar ökningen. Som jag visade förra inlägget.
Bilen 2050kg + 2200= 4250kg (Om bilen tillåter det)
Nu bil 2050 + 1450kg= 3500kg.
2200-1450kg= 750kg extra att dra om bilen tillåter det.

Behöver inte kontrollera golvvärme alls, det står inskrivet i köpeavtalet.
Hur det ordnas fram, via paket eller någon annan lösning spelar egentligen mindre roll för mig som kund.
Men om de framgår tydligt för 0kr så ingår golvvärme för mig.
Betalar indirekt via köpeskillingen oavsett, bara det att något annat blivit billigare, om det inte var golvvärme med.

Tack för omsorgen ändå.

2019-03-04 kl 07:35

Hedan1210 skrev:
Jag tog mitt BE 6/12-18 Betalade runt 6000kr. Två körlektioner samt lån av körskolans bil & släp vid uppkörning 3520:-
Bok Personbil + BE boken 700:-.
Körprov 1650:-
Teoriprov 325:-
Foto 80:-
Min körskollärare tyckte det var smart att ta BE på en gång. Många av dom som hade tagit B96 hade fått komma tillbaka senare för att dom bytt bil eller vagn...

Är säkert som du säger!
Men tror jag kommer tillbaka...
Vi vill landa med vår första vagn först...utvärdera livet med vagn:)

Faller de väl ut så diskuterar jag det med andra vagnen :)

2019-03-04 kl 09:36

Perra79 skrev:

Jodå, så länge inte bruttovikten är över 1600kg... Fast inte jättemånga vagnar kanske som har en tjänstevikt under 1500kg om den har en totalvikt på 2200kg...

2019-03-04 kl 09:58

Nej, men det jag skrev var att vagnen kan ha en högre totalvikt än högsta tillåtna släpvagnsvikt. Jag skrev inte att den skulle vara 600 kg högre.

Om bilen får dra en bruttovikt på 1600 kg kan man ju ha en husvagn som min, som har en totalvikt på 1700 kg. Man får hälla in mer i bilen än i vagnen, bara.

2019-11-26 kl 08:39

Hej husvagsforum, jag är ute och letar efter finansiering till en husvagn eller rättare sagt en riktigt vintervagn, som skall stå upp i Svenska fjällen. Jag tycker det är svårt med finasieringen hos min egen bank(swedbank). jag sprang på den här. https://se.scandilån.com/snabblaan/ . Vad får ni för ränta hos er egen bank? får ni låna 100% till finansiering ? Jag kan läsa mig till att det fungerar fint med billån på nätet, är det någon som har erfarenhet med lån på det här sättet till husvagn?. Tack på förhand.

2019-11-27 kl 11:14

Jag kan tänka mig att låna pengar till att köpa ett hus, för så länge man inte förstör det har det ett bestående värde.
Men aldrig till en nöjespryl som en husvagn, som dessutom har en stadig värdeminskning. Har jag inte råd får det vara.

2019-12-20 kl 09:47

apersson850 skrev:
Jag kan tänka mig att låna pengar till att köpa ett hus, för så länge man inte förstör det har det ett bestående värde.
Men aldrig till en nöjespryl som en husvagn, som dessutom har en stadig värdeminskning. Har jag inte råd får det vara.

Läst ditt svar tre gånger men förstår inte hur det responderar till Peterhells frågor. Ska det förstås som att du är tät och kan tänka dig att låna ut pengar privat till Peterhell?
I så fall har han en himla tur, kan inte ha sett den komma utifrån en enkel fråga på en forum :).

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842