Dölj första
Ny husvagn
2019-02-28 kl 21:26

Hej Alla

Efter att betraktat forumet ett tag är det dags säga hej! Hej alla!
Fantastiskt forum, men jag ser många trådar men många lite äldre tyvärr, hade gärna sett mer trådar..

Efter tittat i många begagnade vagnar så är det tufft välja en äldre vagn när man tittat i en helt ny..
Så vårt val föll på Hobby 490 KMF de luxe edition! 2019 års modell.

Stor problemet för stunden är min bil får dra 1450kg, men välja husvagn på 1400 blir lite att kunna packa, bör jag ta utökat B och regga vagnen på 1500kg åtminstone? (tänker vid försäljning fler är intresserad av 1500k än 1600kg)
Tänker jag fel ?

Våra val till vagnen är än så länge.
Solceller 140w Gocamp
Friktionsdrag Winterhoff
Cykelställ fram, 2st Fiamma XL pro 200
Tält, luft, förslag är Outdoor revolution Espri 420, bra pris nämligen..
Bord och stolar Westfield
Hobby connect
Strömkabel 25m

Nu vill jag ha era åsikter kring mina val, bör jag välja andra produkter? Om ja, varför?
Bör jag välja något mer? Är det något onödigt?
Har du ingen åsikt kring valen? Släng in ett hej ändå =)

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Fredrik

^^ Första inlägget ^^
2019-02-28 kl 21:26

Hej Alla

Efter att betraktat forumet ett tag är det dags säga hej! Hej alla!
Fantastiskt forum, men jag ser många trådar men många lite äldre tyvärr, hade gärna sett mer trådar..

Efter tittat i många begagnade vagnar så är det tufft välja en äldre vagn när man tittat i en helt ny..
Så vårt val föll på Hobby 490 KMF de luxe edition! 2019 års modell.

Stor problemet för stunden är min bil får dra 1450kg, men välja husvagn på 1400 blir lite att kunna packa, bör jag ta utökat B och regga vagnen på 1500kg åtminstone? (tänker vid försäljning fler är intresserad av 1500k än 1600kg)
Tänker jag fel ?

Våra val till vagnen är än så länge.
Solceller 140w Gocamp
Friktionsdrag Winterhoff
Cykelställ fram, 2st Fiamma XL pro 200
Tält, luft, förslag är Outdoor revolution Espri 420, bra pris nämligen..
Bord och stolar Westfield
Hobby connect
Strömkabel 25m

Nu vill jag ha era åsikter kring mina val, bör jag välja andra produkter? Om ja, varför?
Bör jag välja något mer? Är det något onödigt?
Har du ingen åsikt kring valen? Släng in ett hej ändå =)

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Fredrik

2019-12-20 kl 18:23

Han frågade efter andras tankar kring sådan här finansiering. Så jag svarade med hur jag resonerar.
Jag driver ingen bank, däremot.

2019-12-21 kl 10:20

apersson850 skrev:
Jag kan tänka mig att låna pengar till att köpa ett hus, för så länge man inte förstör det har det ett bestående värde.
Men aldrig till en nöjespryl som en husvagn, som dessutom har en stadig värdeminskning. Har jag inte råd får det vara.

Så då ska jag inte handla en vagn eftersom jag lånar till den skillnaden mellan oss är ju att mitt hus är betalt och värt 3,5 miljoner men jag kan inte casha en vagn. Men den kan alltid säljas och skulden lösas. Så det är ju upp till var och en hur man finansierar sitt liv. Ha nu en god jul alla goda campare.

2019-12-21 kl 15:49

Jag vet inte riktigt om du kanske missat något/några inlägg i tråden?

Sitter du hemma och funderar på hur du ska finansiera din husvagn är det upp till dig själv, ja. Åtminstone så länge du inte funderar på någon brottslig metod.

Men ställer du en fråga om hur du ska göra till en annan person, eller till alla i ett forum, då får man anta att du vill ha något svar från de som ser/hör frågan.

Därför svarade jag på hur jag resonerar om sånt. Liksom du har gjort nu, i alla fall indirekt. Om din mening "Så då ska jag..." ska tolkas som en fråga, är mitt svar att nej, det ska du inte. Om du har fullbetalt ett hus på 3,5 miljoner är det rimligt att du inte behöver hysteriskt lång tid på dig för att även få ihop pengar till en hyfsad husvagn. Särskilt om du inte bara lägger pengarna i en burk i ett köksskåp. Jag rekommenderar det istället. Sen är det upp till dig att fatta beslutet, förstås.

På grund av värdeminskningen på fordon får man betala av i rätt rask takt för att tanken att man kan sälja fordonet och lösa lånet ska hålla ihop. Det är lätt hänt att man står där med en restskuld utan att ha kvar någon säkerhet för lånet, när fordonet är sålt. Därför föredrar jag att så att säga låna av mig själv istället för av någon annan.

God jul själv!

2020-02-12 kl 10:15

Tänkte ge er en uppdatering kring min husvagn.
Nu har jag haft den en sommar och en höst och snart tar jag fram den igen.. :-)

Lite självreflektion är på sin plats, vi borde ha köpt fyra cykelställ direkt (har bara två, fram på vagnen)
Husvagnen uppfyller alla krav vi har men hade önskat kanske 10cm på bredden till när vi väl stod stilla (ca 1v i sträck)

Vi besökte förra året, Mölle camping, Hökensås, high Chaparall(liten utanför) samt Daftö camping.

2020-02-12 kl 16:04

Hur bred är en sådan vagn, då?

2020-02-14 kl 09:31

David skrev:
Frodda, ca 0,9A drog elsystemet när huvudströmmen var påslagen. Det va då Hobbys TFTpanel med Myhobby uppkopplat.
På två dygn har man då förbrukat runt 43Ah. På standardbatteriet är man då under 50% laddning och batteriet skall laddas för att inte ta skada.

Enklaste lösningen var helt enkelt att slå av huvudbrytaren dagtid och endast slå på när man behövde ström till något. Detta var utan solpaneler. Med solpaneler var det inga problem, när det var fint väder. Problemet var när det var kass väder eller man fick en plats där något skuggade panelen.

Har du en bra DC-tångamperemeter så kan du kolla vad din vagn drar.

Står vår vagn ute på sommaren med huvudbrytaren på så klarar då våra paneler utan några som helst bekymmer av att hålla batteriet fulladdat, och då har jag bara haft vagnen sommaren som var, dvs inte någon överdrivet solig sommar. Jag upplever att även vid mulet väder klarar panelen av att hålla batteriet fullt.

Jag skulle själv inte köpa en lös panel och ha stående bredvid vagnen för att kunna få ut lite mer effekt. Tar hellre något mindre effekt med en panel som alltid sitter där och gör nytta, utan att behöva ett extra moment när man ställer upp. Sen är jag även lite allergisk mot kablar som hänger på trekvart, men det är ju en annan sak. Ska tillägga att vi fricampar sällan, för man det kanske man hade sett nyttan av att kunna få ut något mer av panelen. Men samtidigt, då ska man ju vara med och hålla panelen i rätt riktning. Jag är för bekväm för att välja bort den fast monterade. :)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842