Nybörjarfrågor, vilken vagn och vad ska man tänka på? / av Jlmb0

• 19 svar
Nybörjarfrågor, vilken vagn och vad ska man tänka på?
2016-12-26 kl 23:46

Jag och min sambo tänkte testa på husvagnslivet i sommar.
Vi har aldrig campat med husvagn endast i tält tidigare.

Vi gillar fjällvärden och tänkte fricampa där i sommar sen ställa den på vintercamping till vintern så vill ha en varm vagn.

Men hur vet man att en husvagn är vinteranpassad?
Vill gärna ha en ganska liten vagn men blir en 460 vagn för liten för 2 vuxna?
Våran budget är 20-30000kr.

Finns det nåt man ska tänka på förutom fukt på en gammal vagn?

2016-12-27 kl 09:52

Hej och välkommen till forumet. För din budget kan du säkert hitta en vagn som klarar vintern. Rent allmänt så är de nordiska vagnarna mer anpassade för vårt klimat. Något tjockare väggar och golv t.ex. Men även de vagnar som byggs i Tyskland och Slovenien har många gånger en version som går under namnet "Nordic edition eller Swedich edition" och som då kan jämföras med de nordiskbyggda.
Det är skönt med golvvärme och gärna då vattenburet värmesystem. Sedan är det fukt som man ska vara uppmärksam på precis som du säger.
För övrigt så är det din näsa och ditt allmänna sunda förnuft som talar om hur vagnen passar er. Vilken mysfaktor som ni söker osv. En 460 kan absolut räcka om man vill bädda upp och ner sittgrupper varje dag, annars kan ni hitta vagnar runt 520 med en fast säng bak och en sittgrupp i fronten.
Lycka till med ert sökande. Det är genom att åka till olika säljare och titta, sitta, lukta på vagnarna som ni ganska snabbt hittar för- och nackdelar med olika planlösningar.
Ostberg/moderator

2016-12-27 kl 10:59

Kan bara hålla med ostbergr.Lycka till!

2016-12-27 kl 12:30

Jag tror de flesta vagnarna fixar värmen hyfsat bra i normala vintertemperaturer, men de svenska märkena är nog lite mer genomtänkta för detta så att de har lite jämnare temperatur runtom i vagnen. Det beror dels på isoleringens tjocklek och hur värmen tillåts cirkulera runt väggar och fönster för att minska kallras och kondens.
Vattenburen värme (Alde) tycker jag är bättre och dessutom tystare. I min vagn sitter ett kombinerat aggregat för både varmvatten och vagnens uppvärmning. El-delen på detta är ställbar på 1, 2 eller 3 kW men tydligen är det vanligare med max 2kW. Dock kan man välja att köra även gasoluppvärmning.
Tänk på att kolla hur vatten och avlopp är isolerat. Min Hobby har t.ex. spillvattenröret under vagnen helt oisolerat, vilket är värdelöst i minusgrader.
Golvvärme gör skillnad redan under +10 grader.
Jag har även läst nånstans att gasolflaska i metall är bättre på vintern än de i plastliknande material.
Lycka till!

2016-12-27 kl 12:33

Tack för svaren!

Men vilka vagnar tillhör dom nordiska? Polar, Solifer?
Finns det några vanliga ställen man ska kolla efter fukt på en husvagn?
Har kollat på en Hobby hur funkar dom på vintern?

Storleksmässigt tror jag att det får bli lite större än jag först tänkt mig efter att ha kollat på några vagnar.

2016-12-27 kl 12:43

En annan sak jag funderar på hur gör man om man har vattenburen värme och ska lämna den på en camping på vintern och kallställer den?
Måste man tömma hela systemet varje gång?

2016-12-27 kl 12:52

Hobby'n funkar hyfsat. Grabben är hemma över julhelgen och sover hellre i vagnen än inne hos oss i huset, så helt fel kan det ju inte vara ;-)
Utomhustemperaturen är som lägst några minusgrader på nätterna, och jag kör 2kW elvärme som räcker mer än väl för att hålla 21° i vagnen.
Jag har ännu inte testat vid kallare utomhustemperaturer, eller inte heller andra vagnar, utan det jag skrev tidigare är en kort summering av vad jag hittat på detta och andra forum.
Till de svenska märkena som är "vinteranpassade" brukar man väl räkna Cabby, Polar, Solifer och Kabe.

2016-12-27 kl 12:57

Precis som i en bil används glykol för de vattenburna systemen, så kolla bara glykolhalten så är det okej att lämna det.
Mitt Alde-system har även en varmvattenberedare och den delen måste jag tömma annars fryser det med skador som följd.

2016-12-27 kl 14:07

Adria har också bra vinteregenskaper, och du kan hitta bra vagnar för en bra peng om du kollar runt. Många av Adrias vagnar har vattenburen värme. Annars kan du hitta billiga Kabe som också är bra.:)

2016-12-30 kl 12:36

Min Tabbert har också avloppet under vagnen, så jag använder inte den på vintern. Men när det ändå blir lite minusgrader på natten fungerar 2 kW elpatron utmärkt för att hålla värmen. Ska man få upp den i kall vagn kan det dock vara lämpligt att stötta med gasolen, som har en effekt på ungefär 5 kW (Alde Compact 3000).

Min erfarenhet av begagnade vagnar är att de i den prisklass som nämns oftast är tråkigt nedslitna.

2016-12-31 kl 17:27

Hej
Många svar har du redan fått men inte om fukt.

Man måste kolla runt fönster, dörrar, och taklucka. Alla skarvar som finns utanför kan/kommer någon gång läcka och då får du fukt i vagnen. Om det händer är det viktigaste att man torkar ur och tätar om på en gång annars blir det mögel/mjukt på stället. Bäst är en mätare, och man lyfter på gummilister runt fönster, och kollar läget+ stick in näsan och kolla med lukt.
Om jag går grundligt genom alla ställen i en husvagn tar det nästan en timme för att inte missa något ställe.

Några fina vintervagnar i er prisklass var sävsjö / smålandia vagnarna. Brukar inte vara dåligt med reservdelar då solifer/polar köpte upp deras namn och lagt det i malpåse.

2017-01-01 kl 15:59

Har inte så mycket att tillägga, men avser ni vintercampa även i fjällvärlden så ställer det naturligtvis större krav på såväl vinteregenskaper som storlek (inte kul om det är för trångt i samband med vintersport). Ställer ni upp för vintern söderut är det ju inte lika tufft (söder om mälardalen eller så). Bör väl inte vara svårt att hitta en vagn inom budget och även en hyggligt felfri om man inte har för stora krav.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-01-01 kl 20:45

Golvet och nederdelen av väggen fram är också utsatt för fukt, eftersom allt stänk från bilen träffar där, när man kör.

2017-02-05 kl 10:47

Håller med övriga som skrivet. Som info: Vi är ett par (60+) från Blekinge som tidigare vandrat med ryggsäck och tält / stugor i svenska och norska fjällen. År 2000 köpte vi en kabe komet 370. Vi kör till fjällen från tidig vår till sen höst. (Ej vinter). "Nackdelen" med liten vagn är ju att man måste bädda upp och ned dagligen. Vi fina dagar sitter man ju uteomhus. Vi fricampar till 90%. Vi gör dagsutflykter och kommer alltså tillbaka till vagnen nästan var dag. Här finns då värme, vatten, toa, allt vad man behöver ! Ska man vintercampa behövs nog en lite större vagn (kläder, skodon m.m.)
Vi kör fortfarande till svenska och norska fjällvärlden. Har gjort en långresa till Kirkenes och Varangerhalvön - dock ej till Nordkap.
Friheten väntar bakom hörnet !!!!

2017-02-06 kl 10:22

Genom att titta på andra och nyare vagnar får du även tips om enklare modernisering. De äldre vagnarna har heller kanske inte så inbjudande färgsättning... Vi har bytt knoppar och armaturer, satt in lite ledlister ex bakom gardinerna, bytt tyg på kuddar m.m.

2017-02-07 kl 15:00

Karosserilängd på runt 5,5 meter har jag funnit rätt lagom. Om man är två personer. Ingen större trängsel då, om man plockar undan disciplinerat, men inte överdrivet stor att köra omkring med heller. Min bil+vagn är ungefär 13 meter långt, bredd 2,5 meter.

2017-02-07 kl 17:32

Ojdå,är din bil 7,5 m lång.Jag har själv den erfarenheten att man har bättre ordning i husvagnen än hemma p g a att man har mindre yta i en vagn.Det blir mindre jobb om man väljer en vagn med både sängar och soffa.

2017-02-07 kl 18:26

Bighoj skrev:
Ojdå,är din bil 7,5 m lång.Jag har själv den erfarenheten att man har bättre ordning i husvagnen än hemma p g a att man har mindre yta i en vagn.Det blir mindre jobb om man väljer en vagn med både sängar och soffa.

Dragbommen är ca: 2 meter också.

2017-02-08 kl 17:01

Ja, husvagnsmodellen heter 560, men i verkligheten är den snarare 600 invändigt. Inklusive drag åtta meter totallängd, och bilen är fem. Summa 13 meter.

Fungerar bra när man kör, och går att knöla in på rätt trånga platser också.

Körklar
Parkerad

• 19 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017