• 11 svar
Pallbockar
2016-08-02 kl 18:19

Jag ställer upp vagnen, Kabel 630 GLE, och planerar att köpa 4st pallbockar för att stödja under ramen bl.a för att bli av med golvknarret. Finns det erfarenheter bland er medlemmar i detta forum av de pallbockar i aluminium som sälja av ett flertal tillbehörsföretag på nätet ?

2016-08-03 kl 09:28

Valde att köpa Biltemas saxdomkrafter i stället då de är mycket billigare.
Funkar hur bra som helst.
Vill man ha ett ännu billigare alternativ kan man alltid besöka en bilskrot och köpa Saabs domkrafter. De är också av saxmodell.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-08-03 kl 17:19

Sådär mycket billigare borde det inte bli på fritidstillbehör.se kostar 4st alu pallbockar 521 kr (finns även i plast för 377 kr båda är godkända för 750kg/st) och en saxdomkraft på Biltema kostar 179 kr. När det gäller att palla upp husvagnen så har jag tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa två. Men när man skall lyfta bilen så tycker jag saxdomkrafter är väldigt instabila.

2016-08-03 kl 20:05

Hydraulisk domkraft kostar en dryg hundring/st på Biltema. Det är oftast dessa jag sett under husvagnar. Pallbockar tycker jag borde vara svårt att ställa in höjden på då det är fasta lägen.

2016-08-03 kl 21:47

Om jag förstått trådskaparen rätt så menar han dessa pallbockar/stödbockar http://www.fritidstillbehor.se/campingtillbehor/chassitillbehor/stodben/stodbock/pallbock-aluminium.php
Det är inga klassiska pallbockar med fasta lägen utan är gängade.
Med vanliga pallbockar håller jag med dig helt och hållet perin, det borde vara i princip omöjligt att få in rätt höjd utan krångel med mellanlägg osv.

2016-08-03 kl 23:19

Chriper: you' ve got a message.

2016-08-03 kl 23:46

jimmy28 skrev:
Om jag förstått trådskaparen rätt så menar han dessa pallbockar/stödbockar http://www.fritidstillbehor.se/campingtillbehor/chassitillbehor/stodben/stodbock/pallbock-aluminium.php
Det är inga klassiska pallbockar med fasta lägen utan är gängade.
Med vanliga pallbockar håller jag med dig helt och hållet perin, det borde vara i princip omöjligt att få in rätt höjd utan krångel med mellanlägg osv.

Så kan det nog vara jimmy28 att det är pallbockarna du länkar tillsom TS syftar på. Kanske är mekaniska även bättre än hydrauliska över tid?

2016-08-04 kl 07:52

jimmy28 skrev:
Sådär mycket billigare borde det inte bli på fritidstillbehör.se kostar 4st alu pallbockar 521 kr (finns även i plast för 377 kr båda är godkända för 750kg/st) och en saxdomkraft på Biltema kostar 179 kr. När det gäller att palla upp husvagnen så har jag tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa två. Men när man skall lyfta bilen så tycker jag saxdomkrafter är väldigt instabila.

Hoppsan! Har de gått upp så mycket. Köpte mina 2013 och gav då 89 kr/st.
Då får jag ta tillbaka mitt tips. Borde ha kollat lite mera.
Saabdomkrafterna jag hade före köpte jag på skroten för 25 kr/st.

När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-08-04 kl 18:56

Tycker priserna på Biltema gått upp en hel del sista tiden, men kvaliteten har också blivit bättre på vissa produkter.

Nackdelar som jag kan tänka mig med hydrauliska domkraftar är att de kan sjunka något över tid, men här är det i och för sig ingen större belastning. Andra saken borde vara att det är risk för att kolven börjar rosta om den står ute i upphissat läge under en längre tid.

2016-08-05 kl 08:00

jimmy28 skrev:
Tycker priserna på Biltema gått upp en hel del sista tiden, men kvaliteten har också blivit bättre på vissa produkter.

Nackdelar som jag kan tänka mig med hydrauliska domkraftar är att de kan sjunka något över tid, men här är det i och för sig ingen större belastning. Andra saken borde vara att det är risk för att kolven börjar rosta om den står ute i upphissat läge under en längre tid.

Vad händer med hydraloljan om man ämnar vintercampa?

2016-08-06 kl 16:13

Tack för alla inlägg i min fråga ! för att förtydliga mig avseende typ av pallbock så är det den typ av bock med gängad centralbult jag avser så att man inte är låst av fasa lägen.
Är det er erfarenhet att vagnen blir mer stum/fixerad och att "golvknarret" minskar eller helt upphör genom att stötta upp mot rambalkarna ?

• 11 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017