• 24 svar
Parkera?
2019-05-20 kl 13:17

Hej, om två veckor får vi hämta vår nya Adria Action. Vi är helt noviser men det känns jättespännande. Särskilt för en som aldrig backat med släp :)

Jag undrar om ni vet vad som gäller för att parkera en husvagn? Får man stå på vanlig parkering längs med gata eller i P-ruta?

2019-05-20 kl 14:25

P-ruta kan nog bli knepigt även om vagnen är liten. De är ju anpassade för en bil.
En gata utan rutor är nog lite lättare.
Brukar ställa mig i ytterkant för att störa så lite möjligt då man oftast tar upp både en och två platser i bästa fall.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-05-20 kl 17:10

På varuhusparkeringar och liknande brukar jag ställa mig en bit bort, så man inte är ivägen. Då är det ingen som retar sig och går och gnäller för att man tar upp drygt två platser i rad.

Men rent allmänt får man ju räkna med att har man ett ekipage som är längre än en lastbil (tolv meter), så kan man inte alltid parkera lika nära det man vill komma till, som man kan göra om man kommer med bara personbil. En fördel med husvagn är dock att den går att hänga av, så är det bara personbilen man ska ha med sig sen.

Öva på att backa. Det är inte speciellt roligt att vara den där alla skrattar åt, när man ska få in vagnen på något ställe, dit man inte orkar knuffa den. Plastspannar fungerar bra som koner. Hoppar undan om man råkar träffa dem.

Jag kollade nu, och ser att Adria Action verkar bara finnas i pyttesmå versioner, vilket gör det hela lite lättare. När man kör. Efter en normal bil är den inte ens längre än en lastbil, och dessutom mycket smalare.
Vi hade en vagn i den storleken en gång i tiden, på 80-talet, så jag vet hur det är att köra med en sån också. Och bo i den.

2019-05-21 kl 13:14

Gällande att backa, bara man tar det lungt och försiktiga rattrörelser så brukar det ju gå bra för det mesta. Mycket lättare att backa med husvagn än litet släp - dels ser man ju var man har husvagnen och dels är det ju lite trögare.

Jag brukar oftast kolla efter vilket spår jag vill följa med husvagnens hjul och sedan backa efter den linjen - om hjulen hamnar där man vill ha dem så hamnar resten av vagnen där man vill ha den också

2019-05-21 kl 16:19

Fast här gäller det en rätt kort husvagn också.

Meningen med att öva är förstås att så grundläggande ting som vilket håll man ska snurra på ratten på, det bör sitta i ryggmärgen, så man inte tänker på det. Sen är det inte alltid man hamnar där man vill för det, men det är en annan sak.

Ibland ska man ju ut bland träd och grejor...

2019-05-21 kl 16:31

Har backat såpass mycket både med husvagn och på tiden jag jobbade extra med att köra leveranser, men tycker ändå att det blir fel lite då och då just när man precis lagt i backen och ska börja backa - men att då varit lite passiv på rattutslaget så hinner inte så mycket hända innan man känner att det blev fel...
Även en liten husvagn syns ju väldans mycket mer i speglarna än ett litet obromsat släp som många har å kör skräp till tippen med.

Det jag tycker är svårast är att ha koll på hur långt bak man kan backa då avståndsbedömningen genom speglarna är rätt kass på det avståndet (typ 12 meter bak från spegeln)... Men då får man ju ha en fru eller dotter eller så som håller lite koll...

2019-05-21 kl 21:07

Jag tycker det är kul att backa med husvagn. Desto svårare desto roligare. Ett tips jag tidigare läst är att fatta ratten nertill när man ska backa. Då blir det mera logiskt. Vill du få vagnen mer åt höger, för då ratten mer åt höger och vise versa. Håller man upptill blir det ju istället tvärtom. Så jag tycker detta råd gjort det ännu lättare att komma rätt

Vi hade tidigare en Cabby 440 och kortare vagnar reagerar snabbare på rattutslag. Det är på gott o ont. Det kan bli vingligare i början, men det har sina fördelar på trånga utrymmen då den svänger snabbt när man backar. Vi bytte sen till en Solifer 520, som dessutom har lång dragstång. I början tyckte jag inget hände när jag skulle svänga bakåt. Men efter lite övning funkade även den bra. Man får helt enkelt börja svänga lite tidigare för att få vagnen dit man vill. I somras backade jag in ca 100m längs en smal skogsbilväg med träd nära vagnen på var sida, ungefär i klass med apersson850s bild. Jag valde att backa in eftersom det är för liten yta att vända på när jag kommit dit jag skulle. Med vår Cabby 440 gick det precis att vända där, så jag tyckte inte det var nån idé ens prova göra om samma sak med den längre Solifern.

2019-05-21 kl 23:02

Lastbilar med långa överhäng är extremt effektiva att backa med, men också hysteriska, om man inte är duktig på det.
En traktor med släp med lång dragstång är rena motsatsen. Man får nästan ställa traktorn på tvären för att det ska hända något.

Det viktigaste är att man lär sig att använda backspeglarna när man backar. Alltid. De som brukar sno runt som ormar för att glo bakåt när de backar med bara bilen, de får problem när det inte går att se bakåt. Men du har ju fyra speglar att titta i, när du backar med husvagn. Glo i alla, ofta. Glöm sen inte fronten på bilen. Lätt att missa att den skenar iväg utåt, när man ska räta upp ekipaget.

2019-05-21 kl 23:08

Örjan C skrev:
Hej, om två veckor får vi hämta vår nya Adria Action. Vi är helt noviser men det känns jättespännande. Särskilt för en som aldrig backat med släp :)

Jag undrar om ni vet vad som gäller för att parkera en husvagn? Får man stå på vanlig parkering längs med gata eller i P-ruta?

Står det bara en P-skylt så får man parkera en husvagn också men hjulen måste vara innanför markeringarna. Finns det en tilläggsskylt med bild av t.ex. en personbil då får man inte parkera annan fordonstyp där.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-05-22 kl 10:02

apersson850 skrev:
Det viktigaste är att man lär sig att använda backspeglarna när man backar. Alltid. De som brukar sno runt som ormar för att glo bakåt när de backar med bara bilen, de får problem när det inte går att se bakåt. Men du har ju fyra speglar att titta i, när du backar med husvagn. Glo i alla, ofta. Glöm sen inte fronten på bilen. Lätt att missa att den skenar iväg utåt, när man ska räta upp ekipaget.

Mycket bra råd! Jag har alltid använt speglarna vid backning, även med enbart bilen. Man ser mycket mer i dom än om man vänder sig om och snor som en fis i en påse. Ett annat tips som jag brukar använda mig av är att ställa bilens backspeglar lite neråt, så jag ser husvagnens hjul i dom. Det underlättar vid backning. Längs med husvagnen ser jag ju i husvagnsspeglarna.

2019-05-22 kl 11:10

Ja, att backa på annat sätt än med speglarna är ju hopplöst... Jag gör också som Jan-E och vrider ner bilens speglar en aning så man ser var vagnens hjul går...

2019-05-22 kl 11:28

Jag gör lite annorlunda, jag vrider ut bilens speglar så mycket det går, då ser man vagnens hjul i dem när man svänger skarpt vid backning eller runt ett skarpt hörn.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-05-22 kl 15:54

Jag har ju en Volvo XC70. Den är nästan som en V70 på styltor, men en tydlig skillnad är att speglarna på XC70 är betydligt större. XC70 har också vidvinkelspeglar på båda sidor.
Sammantaget gör det att XC70 är betydligt bättre när man drar släp än alla andra personbilar jag haft. Jag ser både hjulen på släpet och hörnen, ända tills jag lyckats knyta ihop ekipaget så till den grad att jag ser husvagnen vid sidan om mig (ungefär i den vinkeln där det börjar kosta pengar), utan att ändra speglarna på bilen från den vanliga inställningen.

På mina tidigare personbilar har bara spegeln på förarsidan haft vidvinkelfunktionen längst ut. Men det har funnits förarsidespegel för högerstyrda bilar, med vidvinkelglas, som man kunde sätta på passagerarsidan på en vänsterstyrd. Så jag hade vidvinklar på båda sidor på dem också. På lastbilarna har man ju separata huvud- och vidvinkelspeglar (bland annat), men det ser lite överdrivet ut på en personbil.

2019-05-22 kl 16:05

En lite knepig grej med vidvinkelspegel är att det förvränger synbilden lite.
Lite knepigare att ställa vagnen rakt innan man blivit van.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-05-22 kl 19:24

Örjan C skrev:

Intressant tråd...

Parkera med Husvagn...

Backspeglar mm, mm ,mm ,mm...

Skumt ?

2019-05-22 kl 20:08

Det är inte vidvinkelglas i husvagnsspeglarna jag har. Det är de jag måste titta i om jag ska backa rakt bakåt.
Vidvinklarna är bra för att inte tappa änden på vagnen ur sikte när jag svänger tvärt.

2019-05-22 kl 20:42

Om man har vidvinkel är det lättate att parkera då?

2019-05-22 kl 21:57

Det beror förstås på var du ska parkera.

2019-05-23 kl 11:42

Vidvinkelspeglar på bilen, alltså att yttre delen är vidvinkel, borde alla bilar ha på båda sidor. Det är ju guld värt när man ska byta fil även med enbart bilen. Ännu bättre med husvagn, både när man kör framåt och när man backar.

Mina husvagnsspeglar är Milenco Aero. Tycker dom funkar bra och dom är enkla sätta dit och ta av. Men när man ska backa är dom inte lika bra, eftersom dom är både små och är vidvinkel hela glaset. Då är det som chriper säger, dom förvränger bilden så det blir svårare komma rätt. Men då tittar jag mer i bilens backspeglar och håller koll på husvagnens hjul när jag backar. Kliver ut och rekar först, så jag ser var jag vill det ska gå. Milenco använder jag då enbart för att hålla koll på omgivningen i övrigt.

2019-05-23 kl 16:41

apersson850 skrev:

Ja det var ju frågan från TS så varför hålla på och jollra med hur duktig man är att "backa".

2019-05-23 kl 19:18

TS skrev ju "Vi är helt noviser men det känns jättespännande. Särskilt för en som aldrig backat med släp"

Om jag varit TS och skrivit de orden så hade iaf jag uppskattat alla backningstips man kunde få för att snabbare få snits på det... Backning är ju heller inget ovanligt när man ska parkera på olika ställen där det inte är så gott om plats att man kan lyxa till det att stå lite hur som helst...

2019-05-24 kl 07:36

Hagbard skrev:
apersson850 skrev:

Ja det var ju frågan från TS så varför hålla på och jollra med hur duktig man är att "backa".

Ähum, va?

2019-05-24 kl 08:10

Man skall absolut inte skämmas för att man är nybörjare, det har vi alla varit. Så det är bra att ha modet att berätta för alla tittare att man är nybörjare. Känner man sig osäker är det bättre att fråga om hjälp. Jag ser alldeles för många som inte vågar visa att de inte reder ut situationen. Det slutar oftast med sura miner och lukten av eldad koppling.
Så mitt tips ät helt enkelt våga vara nybörjare och träna både körning och backning.

2019-05-24 kl 09:31

Då och då träffar man på folk som inte tränat tillräckligt, eller har otillräcklig utrustning. Jag brukar försöka bedöma på vilken nivå de är, och gör sen en av tre saker:

1. Ger goda råd.
  2. Hoppar in i deras bil och ställer vagnen på plats.
  3. Kopplar min bil istället och ställer vagnen på plats.
Folk brukar bli glada när det löser sig.

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 605 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842