Rek storlek på solceller? / av robert.pozek

• 3 svar
Rek storlek på solceller?
2017-03-22 kl 09:14

Hej

Har läst rundor mycket om solpaneler men inte blivit riktigt klok på vilken storlek jag ska köpa. Min önskan är att kunna fricampa mycket med husvagnen. Har inte lyckats räkna ut vad grejerna drar i husvagnen då etiketter mm inte är i gott skick nog att utläsas på t ex kyl och frys. För övrigt har jag bytt allt till LED lampor. Vad mer att kalkylera in: Möjligen varmvattenbereddaren. Dator som vi laddar en gång dagligen/varannan. Ingen tv. Mobil att ladda dagligen. Kanske cirkulationspumpen tar en del ström för värmen. Ja det är det jag kommer på. Mer som drar ström i en husvagn? Tänker om kylskåpet drar för mycket så kör jag på gasol istället.. Just nu prövar jag hemma på infarten att köra husvagnen med kylskåpet på med ett batteri och se hur länge det håller.

Kan tänka mig att driva kylskåpet på gasol också om det blir för dyrt att gå via batteriet.

Funderar på 150 w monokristallin. Är det någon som har en god erfarenhet? Köpt ett batteri till som jag tänkte parallelkoppla med det gamla så jag har 155 aH.
Jag har en fin Smålandia 545.

2017-03-22 kl 18:16

Hej!
1. Att driva ett äldre kylskåp på 12V är inte att tänka på annat än drivning från bilen när Du kör. Drar alldeles för mycket ström på 12V. Jag kör på gasol.
2. Inte bra att parallellkoppla ett nytt batteri med ett gammalt. Kan förkorta livslängden dramatiskt på det nya.

Själv har jag 2st parallellkopplade 75Ah batterier (inköpta samtidigt) och solpanel på 100W. Fricampar en hel del och har aldrig haft problem. Lite TV-tittande blir det. Har bytt all belysning till LED.

Lycka till!

2017-03-22 kl 18:20

Tacksam för gott svar. Misstänkte det du skriver om kylskåpet att det skulle vara för kostsamt.

bugar

• 3 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03