Resa förtält Inaca Fjord 300 / av MrM

• 27 svar
Resa förtält Inaca Fjord 300
2019-07-16 kl 00:01

Ja hur ska det gå. Imorgon drar jag och sambon iväg, vi kan i princip ingenting om husvagnslivet :) vagnen vi har har tydligen ett förtält Inaca Fjord 300. Instruktion finns ej. Hur gör man för att sätta upp detta? Heta tips mottages tacksamt!

2019-07-16 kl 00:10

MrM skrev:
Ja hur ska det gå. Imorgon drar jag och sambon iväg, vi kan i princip ingenting om husvagnslivet :) vagnen vi har har tydligen ett förtält Inaca Fjord 300. Instruktion finns ej. Hur gör man för att sätta upp detta? Heta tips mottages tacksamt!

Kollat här?

2019-07-16 kl 00:26

perin skrev:
MrM skrev:

Kollat här?

Japp, kikade in där. Men att översätta teori till praktik är inte helt lätt alla gånger, speciellt inte när det är första gången :)

Finns det några bra tips på vägen? Hur lång tid tar det första gången tro?

2019-07-16 kl 01:06

Jag gör så här:

1. Montera ihop alla pinnar som de skall vara och lägg ut dem på backen, tak- och väggpinnar.
2. Därefte trär jag i tältet i kederlistan på husvagnen.
3. När det är gjort tar jag takpinnen som skall vara i mitten och monterar den och sedan frontväggspinnen till den och låter ngn hålla i benet.
4. Gör som punkt 3 med takpinnen närmast kortsidan på tältet plus väggpinnnen och därefter montera den takpinne som skall sitta mellan pinnarna i fronten av tältet.
5. Repetera punkt 4 på andra gaveln sedan.
6. Sedan monterar jag övriga pinnar, såsom tak- och väggpinnar som skall sitta mellan dem man redan monterat.
7. Efter det så trär jag i pinnarna som är till takets utbyggnad i fronten av tältet, taket går ut ca 25-30 cm.
8. Efterspänn pinnarna så att tältet blir sträckt.

Jag tror jag fått med det mesta. En sådan här kan vara bra att ha, men det funkar med muskelkraft oxå.

2019-07-16 kl 01:09

perin skrev:
Jag gör så här:

1. Montera ihop alla pinnar som de skall vara och lägg ut dem på backen, tak- och benpinnar.
2. Därefte trär jag i tältet i kederlistan på husvagnen.
3. När det är gjort tar jag takpinnen som skall vara i mitten och monterar den och sedan benet till den och låter ngn hålla i benet.
4. Gör som punkt 3 med takpinnen närmast kortsidan på tältet plus fotpinnnen och därefter montera den takpinne som skall sitta mellan pinnarna i fronten av tältet.
5. Repetera punkt 4 på andra gaveln sedan.
6. Sedan monterar jag övriga pinnar, såsom tak- och fotpinnar som skall sitta mellan dem man redan monterat.
7. Efter det så trär jag i pinnarna som är till takets utbyggnad i fronten av tältet, taket går ut ca 25-30 cm.
8. Efterspänn pinnarna så att tältet blir sträckt.

Jag tror jag fått med det mesta. En sådan här kan vara bra att ha, men det funkar med muskelkraft oxå.

Stort tack för guiden! Synd att biltema ligger långt ifrån mig bara. Men det får gå ändå. Bara att hålla tungan rätt i min när tältet ska upp :)

2019-07-16 kl 01:22

Låt oss veta hur det gick/tips.
Jag har ett likadant som jag inte satt upp ännu...

2019-07-16 kl 07:09

HerrCC skrev:
Låt oss veta hur det gick/tips.
Jag har ett likadant som jag inte satt upp ännu...

Absolut, jag ska meddela när tältet är uppe hur det gick

2019-07-16 kl 07:15

Vi hade precis ett sådant förtält till vår förra vagn, det är väldigt enkelt att sätta upp.

Om du har hjälp att hålla benen under tiden pinnarna undringen mellan benen sätts upp så år perins metod den bästa upplever jag.
Om du är själv så kan du istället när du har dragit i tältet i kederlisten putta upp hela tältduken på taket av vagnen, sedan bygga ihop stämningen av pinnarna (men spänn inte ut det, utan ha det lite för litet). Sedan dra ut tältduken över ställningen, dra på plats, sedan spänn ut.
Då upplever jag att det är lite enklare att få ihop ställningen då man slipper att tältduken drar i ställningen medans man bygger ihop den, då behöver man inte hjälp med att hålla benen, men å andra sodan får man lägga jobb på att få upp tältduken på husvagnstaket.

2019-07-16 kl 09:08

Glömde skriva en sak.

När du drar i tältet i kederlistan skall du göra det UTAN förtältet väggar. Dessa monterar du sedan INNAN du spänner alla tältpinnar.

Hoppas du hinner läsa detta innan du börjar din montering. :)

2019-07-16 kl 10:11

perin skrev:
Glömde skriva en sak.

När du drar i tältet i kederlistan skall du göra det UTAN förtältet väggar. Dessa monterar du sedan INNAN du sedan spänner alla tältpinnar.

Hoppas du hinner lösa detta innan du börjar din montering. :)

Tack för välbehövlig tips!!

2019-07-16 kl 10:41

Sprayar du kederlisten med lite silikonspray innan så går det dessutom lättare att dra i tältet.

2019-07-16 kl 12:11

Jan-E skrev:
Sprayar du kederlisten med lite silikonspray innan så går det dessutom lättare att dra i tältet.

Eller lite diskmedel på en Tops.

2019-07-16 kl 12:26

Se där, ett nytt bra tips. :)

2019-07-16 kl 12:35

Jan-E skrev:

Vad vore världen utan bra forum? :)

2019-07-16 kl 14:30

perin skrev:
Jan-E skrev:

Vad vore världen utan bra forum? :)

Håller med! För en novis är det klockrent

2019-07-17 kl 19:50

Jag kan bara hålla med de som gett goda råd ovan. Jag praktiserar nog allihop, utom möjligen diskmedel på tops, och det fungerar bra.

2019-07-17 kl 21:06

Vi fick upp vårt tält iaf. Efter lite skrik och diverse ord som kastades mellan mig och tanten! ;)

2019-07-19 kl 11:46

HerrCC skrev:
Vi fick upp vårt tält iaf. Efter lite skrik och diverse ord som kastades mellan mig och tanten! ;)

Det hör till. :)

Ja, visst är det bra att vi kan dela med oss av tips och erfarenheter.

2019-07-19 kl 23:45

Glömde att skriva, hur gick det då?

Ja nu är det uppe efter någon timmes slit och pusslande. För att vara förstå gången är jag hyfsat nöjd. Men det är lite slappt på sina håll.

Några tips på hur man går tillväga i själva efterspänningen? Finns det någon bra tågordning?

2019-07-19 kl 23:58

MrM skrev:
Glömde att skriva, hur gick det då?

Ja nu är det uppe efter någon timmes slit och pusslande. För att vara förstå gången är jag hyfsat nöjd. Men det är lite slappt på sina håll.

Några tips på hur man går tillväga i själva efterspänningen? Finns det någon bra tågordning?

Det är bara att ta pinne för pinne och släppa och dra isär.

2019-07-20 kl 00:04

Det låter ju enkelt. Hur vet man vilka man ska dra isär respektive släppa på? Jag har försökt men får inte till det riktigt.

En annan fundering, hur noga bör man vara med att vagnen står rakt? Har att vattenpass som inte alls visar att vagnen är i våg, mem visuellt ser det bra ut

2019-07-20 kl 08:28

Det är väl mest en komfortfråga att ha vagnen i våg. Själv är jag väldigt känslig för om det lutar, så jag är noga med att ställa vagnen vågrätt. Men har du redan rest tältet är det ju försent göra något åt det. Stödbenen är just bara stödben, så lyft den aldrig vågrätt med dom.

När jag ställer upp vagnen kollar jag först att den hamnar i våg i sidled. Lutar det lägger jag dit en bräda framför ena hjulet och drar upp vagnen på den. Har olika tjocka brädbitar med mig för detta ändamål. Detta gör jag alltså innan jag kopplar lös vagnen från bilen. När den är i våg i sidled kopplar jag loss och justerar i längsled genom att veva på stödjulet. Därefter sätter jag ner stödbenen och efter att ha kopplat el och gråvattentank kan man sätta upp tältet.

Här ett tips jag hittade om hur man reser förtältet: https://youtu.be/IHrYiUk7P4Q

2019-07-20 kl 10:24

Här finns fler användbara tips hur man gör med förtältet. Även om det är för Isabella så går det säkert att överföra på andra fabrikat. Jag lärde mig själv mycket av dessa filmer.
https://www.isabella.net/se/support/goda-raad/tips-och-tricks

2019-07-20 kl 20:40

Absoptionskylskåp fungerar bäst när de står i våg. Ofta inte alls om de lutar för mycket.
Så det är viktigt att vagnen står rakt. Fettet i stekpannan hamnar ju inte heller där det ska vara annars.

2019-07-31 kl 11:10

Är det fler klossar under stödbenen som är nyckeln till en vagn som är mer i våg, eller finns det andra knep att ta till?

Lite osäker på hur mycket man vågar veva ner stödbenen för att kompensera lutningen.

2019-07-31 kl 11:20

Stödbenen är just stödben de ska inte användas för att justera vagnens lutning. Lutning löser du som nämns ovan med ex träbitar innan du är färdig med parkeringen. Markens lutning påverkar även hur tältet sitter i förhållande till husvagnen. Behöver du lyfta vagnen på tältsidan eller om det är ojämnt i annat led kan det se lite snett ut.

2019-07-31 kl 11:29

Så länge stödbenen når ner till marken så är det lungt... Som Priebe skrev så är de just stödben, så deras enda uppgift är att stabilisera vagnen, inte lyfta den.
Att få det rakt i sidled löses med lämplig kloss under det hjul som behöver komma upp. Lägg på marken och dra upp vagnen innan du kopplar av den, eller om du nu ska ha en mover så klarar den kanske att köra upp (jag har inte mover, så jag har ingen känsla för vad de klarar).

I längsled kan du ju höja/sänka stödhjulet tills det står i våg... Sedan drar du ner stödbenen och "låser" vagnen i det läget.

• 27 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842