Slang till gråvattnet? / av mange76

• 14 svar
Slang till gråvattnet?
2018-09-04 kl 18:37

Var på biltema och såg denna spillvattenslang https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/spillvattenslang-din96-2000030762

Blev lite osäker då min gråvattentank inte är från biltema. Funderar på om den slangen biltema säljer är ett standardmått, din96 stod det. Är inte hemma och kan inte kolla vilket fabrikat min gråtank har. Brukar det vara olika anslutningar?

2018-09-04 kl 19:17

Locket är enligt DIN 96 och det verkar vara någon form av standard dimension för lock till plastdunkar etc. så det verkar troligt att det skulle passa din gråvattentank utan att jag är helt säker på det. Googlar man får man träffar som antyder på det.

2018-09-04 kl 19:34

Ska kolla min gråtank imorgon. Din96 är antagligen 96mm om jag får gissa?

Visste inte att man var "tvungen" att ha spillvattenslang men vissa påstår det.

2018-09-04 kl 21:35

mange76 skrev:
Visste inte att man var "tvungen" att ha spillvattenslang men vissa påstår det.

Jag tror att det är respektive campings regler som avgör om man tillåter öppna kärl eller inte.

2018-09-05 kl 00:09

Det brukar vara så att öppna kärl bara är tillåtet vintertid, eftersom dunkarna inte fungerar när det fryser.

2018-09-05 kl 09:38

På en SCR camping ska du ha ett slutet kärl för gråvatten övriga campingar bestämmer nog det själva.

2018-09-09 kl 11:38

Köpte denna på biltema https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/spillvattenslang-din96-2000030762
Den passade perfekt att skruva fast i min tank. Men däremot passade det inte mot utloppet från husvagnen. Utloppet och slangen har samma storlek så jag måste hitta nån bra övergång. Tips?

2019-01-09 kl 15:37

Jag har själv både en gråvattentank (37-190) och slang (37-191) från Biltema och en gammal klassisk "lunga" från Trelleborg, och jag har samma problem med Biltemas slang. Jag funderar på en bit gummislang som träs på vagnens avloppsanslutning och (eventuellt) säkras med en slangklammer som Biltema-slangens anslutning träs in i. Hmmm... Undrar om Biltemas kylarslang 31-385 skulle funka? Invändig diameter 32 mm, längd 190 mm. Det blir till att mäta diametern på gråvattenslangens anslutning när jag kommer hem. Skulle den passa är det en billig lösning, 49:90 :)

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2019-01-11 kl 08:06

Har haft samma bekymmer med Biltemas slangar både till lunga och gråvattentank på mina två husvagnar, de har samma storlek som vagnens utlopp. Man kan ju tycka att de borde kunna ha nån lämplig gummimuff för att täcka upp lite olika storlekar på utlopp.

2019-01-11 kl 14:10

PJ skrev:
Har haft samma bekymmer med Biltemas slangar både till lunga och gråvattentank på mina två husvagnar, de har samma storlek som vagnens utlopp. Man kan ju tycka att de borde kunna ha nån lämplig gummimuff för att täcka upp lite olika storlekar på utlopp.

Det borde finnas en konisk gummianslutning till grå vattentanken, har haft den på bl a några vagnar jag själv haft men hittar inte den nu som reservdel.

2019-01-14 kl 19:48

Kom på nu vilka vagnar jag haft som hade en "kona" för anslutning av "spillvatten lungan" och den borde finnas som reservdel hos Polar eller återförsäljare.

Man ansluter slangen från tanken efter att konan skruvats fast underifrån mot golvet.

Sid 62 i boken:

https://www1.cabbycenterkristinehamn.se/dokument/ibok/polar/polar_2010.pdf

2019-01-16 kl 10:54

Jag hade samma problem och löste det med denna som också finns på Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/skarvmuff-med-gummitatning-2000018290

På min vagn sitter dessutom tömningen intill hjulet på tältsidan, så jag har dessutom köpt 3m rör och 90-graders muff, så nu har jag gråvattentanken stående bakom vagnen när vi står uppställda för säsong sommartid.

2019-01-16 kl 15:06

Förutom den som jag tipsade om till Polar så har Kama en för 39-. som har 20 mm fattning om man har en slang ut som har runt 20 mm innerdiameter.

http://kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=K08-57A

2019-01-16 kl 16:33

Tackar för den Hagbard. Har letat som en idiot efter en slang som passade min vagn. Tänkte aldrig så långt som att leta efter konan. Jag har bara en plastplatta med hål i mitten på vagnen.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1536 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 567 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 404 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842