Spänna förtält / av MrM

• 11 svar
Spänna förtält
2020-07-10 kl 15:27

Efter en del klurande fick vi ihop förtältet. Det ser väl okey ut, förutom att taket inte är spänt nog om det kommer en rejäl skur.

Finns det några tips och trix för att spänna taket? Har försökt spänna alla pinnar med handkraft så gott det går.

2020-07-10 kl 15:47

Det finns speciella hävarmar som används som stativspännare. Förstärker handkraften.

2020-07-10 kl 16:51

Vi lärde oss mycket "matnyttigt" om hur man sätter upp förtältet på bästa sätt på denna sida, fylld av tips och lärorika filmer:
https://www.isabella.net/se/support/goda-raad/tips-och-tricks

2020-07-10 kl 17:04

En del tält är svåra att få riktigt bra. Själva har vi ett Ventura och det är svårt att få ordentligt spänt. Isabella tillhör de bättre enligt mig.

2020-07-10 kl 17:16

perin skrev:
En del tält är svåra att få riktigt bra. Själva har vi ett Ventura och det är svårt att få ordentligt spänt. Isabella tillhör de bättre enligt mig.

Vi har ett ventura, tror dock att det kan bli bättre med tanke på att det är andra gången vi satt upp det

2020-07-10 kl 21:29

Tipsen går nog att tillämpa oavsett fabrikat, även om kanske någon detalj skiljer dom åt. Och övning ger ju färdighet. ;)

2020-07-11 kl 10:19

Jag har någon form av spännare som man sätter på stängerna och sen pumpar på ett handtag. Tror jag köpte den på Biltema. Använder den dock inte längre eftersom jag har lufttält nu.

2020-07-11 kl 10:34

Efter ihållande regn hela natten märker jag att det finns en del små pölar i förtältet. Det är svårt att lokalisera vart dessa kommer från. Kan det tränga upp underifrån? Genom förtältsmatta och pressening ?

2020-07-11 kl 14:15

Får du vatten i förtältet så är det nästan alltid så att det rinner in från sidan, tex om du har vikt in presenningen fel så kan det rinna in i mellan presenningen och förtältsmatta. Jag har själv aldrig lyckats få det helt tätt och frågan är om det går utan att lägga trall under förtält.

2020-07-11 kl 15:28

Vi brukar stå hela, eller halva, sommaren på säsongsplats och jag har aldrig upplevt att vi får in vatten i förtältet, ens vid ösregn. Vi har ingen trall. Vi reser först förtältet och lägger sen in presenningen på insidan, så den ligger ovanpå tältkanterna och förtältsmattan på det. Rätt eller fel, men det håller sig torrt med denna metod. Ev vatten som rinner in hamnar då under presenningen.

2020-07-12 kl 08:38

AndreasDotNet skrev:
Får du vatten i förtältet så är det nästan alltid så att det rinner in från sidan, tex om du har vikt in presenningen fel så kan det rinna in i mellan presenningen och förtältsmatta. Jag har själv aldrig lyckats få det helt tätt och frågan är om det går utan att lägga trall under förtält.

Tror jag lyckades hitta källan. I ena hörnet mot vagnen droppade det på presseningen. Har nu vikt till den så vattnen rinner under presseningen

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842