Stor vagn. Otympligt? / av thomiva

Stor vagn. Otympligt?
2020-09-21 kl 20:48

Hej! Helt ny här men har läst i mängder då vi är på väg att köpa vår första husvagn. Vi är två vuxna och har tre barn i åldrarna 4 år, 2,5 år och 6 månader. Tre små barn kräver ju en del utrymme och från och med nästa vinter har vi planerat för att ställa vagnen på vintersäsong. Därför har jag nu några funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.

Vi har kollat på att köpa oss en Hobby 720 UKFE då vi gillar planlösningen och dom ligger rätt hyfsat i pris. Vi ska givetvis ha Alde-värme för att klara vintern. Vi tycker det verkar behändigt med en del utrymme när vi ska vintercampa. Vad jag läst mig till så är det vissa på forumet som säger att det absolut ska vara en svensk vagn för vintercamping medan andra säger att det funkar prima att vintercampa med en Hobby. Det är också en fråga vi funderat mycket på som ni gärna får tycka till om men det vi egentligen funderar på är om en 720 vagn blir för stor och otymplig att dra runt på?

Vi har en Tiguan Allspace diesel som får dra 2500 kg och jag är van att både köra och backa med släp sen uppväxten på bondgården, så det ska inte vara något problem. Men vad säger ni, kommer det kännas otympligt att dra runt på en vagn som mäter 9 meter?

2020-09-21 kl 21:37

Spontant med en uppväxt på en bondgård i bagaget så klarar du det säkert galant.

2020-09-22 kl 06:30

Jag har vintercampat med Hobby, dock med Truma. Jag överlevde, men det är betydligt mycket jämnare och skönare temperatur med ALDE. Det som Hobby saknar om man jämför med Kabe, Polar och vissa andra vinteranpassade vagnar är följande.
Inga distanser i skåpen, det kan man fixa lätt själv om man är lite händig.
Ingen invändig gråvattentank och avloppsrören är på undersidan. Man kan isolera dem och lägga värmekabel runt så fryser de inte. Eller så gör man som jag gjorde. Man drar av röret under handfatet i köket och låter vattnet åka rakt ner i en hink. Dock tillåter inte alla campingar den lösningen.

2020-09-22 kl 13:25

David skrev:
Jag har vintercampat med Hobby, dock med Truma. Jag överlevde, men det är betydligt mycket jämnare och skönare temperatur med ALDE. Det som Hobby saknar om man jämför med Kabe, Polar och vissa andra vinteranpassade vagnar är följande.
Inga distanser i skåpen, det kan man fixa lätt själv om man är lite händig.
Ingen invändig gråvattentank och avloppsrören är på undersidan. Man kan isolera dem och lägga värmekabel runt så fryser de inte. Eller så gör man som jag gjorde. Man drar av röret under handfatet i köket och låter vattnet åka rakt ner i en hink. Dock tillåter inte alla campingar den lösningen.

Tack för svaret! Det där med att dra isär avloppen hade vi nog tänkt göra. Ska kolla med campingen bara vad som säger om den läsningen.
Vad gäller skåpen så är det för att det blir fuktigt annars? Är det en skiva med distanser man monterar då?

2020-09-22 kl 17:53

Japp en skiva så att kläder inte går emot väggen.
På min Hobby var det en liten luftspalt i botten på skåpen så det blev bra med skivor.
Mätte alla skåpen, gick till Hornbach och fick det uppkapat i tunn plyfa. Kostade inte ens en tusing.

Är det elgolvvärme så värmen den bara i mitten så det blir kallt om fötterna närma inredningen. Löses bra med en matta tex.

2020-09-22 kl 17:54

Har ni tid så starta golvvärmen hos återförsäljaren och vänta mer än en halvtimme, sen känner ni vart det blir varmt om ni är osäkra.

2020-09-22 kl 18:05

Vi har en Kabe och i den sitter det en skiva längst bak i överskåpen som förhindrar att kläder och dylikt ligger mot husvagnens innervägg så att ventilationen fungerar som tänkt.

2020-09-23 kl 06:30

Precis så är det i vår Knaus också, det är lätt löst om man är lite händig.
Dethleffs generation scandinavia kanske kan vara ett alternativ till Hobby. De är byggda för vinterbruk från början och helt klart prisvärda i mina ögon.

2020-09-23 kl 08:02

Tänk på att köpa en vagn med rejäl lastvikt. Ska man dessutom sätta in en massa skivor i alla skåp och garderober så stjäl ju det av lastvikten, så tänk på att ha marginal för allt ni vill ha med er också. Personligen skulle jag köpa en vagn som redan var byggd för vintercamping, så jag slapp bygga om den det första jag gör, men det är jag det.

2020-09-23 kl 08:10

David skrev:
Precis så är det i vår Knaus också, det är lätt löst om man är lite händig.
Dethleffs generation scandinavia kanske kan vara ett alternativ till Hobby. De är byggda för vinterbruk från början och helt klart prisvärda i mina ögon.

Tack för input om Dethleffs, ska kolla på det. Har nu även börjat kolla på en Adria 743 UK som finns vinterisolerad. Vet dock inte riktigt hur resten av vagnen är anpassad för vinter.

Jan-E skrev:
Tänk på att köpa en vagn med rejäl lastvikt. Ska man dessutom sätta in en massa skivor i alla skåp och garderober så stjäl ju det av lastvikten, så tänk på att ha marginal för allt ni vill ha med er också. Personligen skulle jag köpa en vagn som redan var byggd för vintercamping, så jag slapp bygga om den det första jag gör, men det är jag det.

Ja lastvikten är viktig att ha koll på. En Adria som jag tittat på har 100 kg bara vilket kanske är snålt? De Hobby jag tittat på har 130-140 kg ungefär. Räcker det tror du?

Det behändigaste hade givetvis varit att hitta en vagn som bara är att ställa upp för vinter. Men det är mycket som ska klaffa för att hitta det men jag har i och för sig inte så bråttom. Men inte heller hur stor budget som helst tyvärr... :)

2020-09-23 kl 08:22

Oj, oj, 100-140kg är alldeles för lite för en vagn där 2 vuxna och 3 barn ska bo. Vi har 180kg lastvikt och är bara 2 vuxna och det är i minsta laget. Kilona försvinner snabbt. Vi bar ut kontrollvägde allt vi hade i vagnen en gång efter att ha kontrollvägt vagnen och konstaterat att vi hade övervikt. Vi fick lämna en del hemma eller frakta i bilen under färd. Jag skulle rekommendera er att satsa på en vagn med minst 300kg i lastvikt. Ska ni dessutom sätta in skivor i alla skåp behöver ni nog ännu mer. Väg allt ni sätter/bär in, så ni har koll på vikten.

Red: Är det en begagnad vagn ni tittar på kan det även vara klokt att kontrollväga vagnen tom och se om angiven vikt stämmer. Trästommen drar till sig fukt med åren som "äter upp" en del av lastvikten... Så har man bara 100kg lastvikt kan man ha övervikt redan med tom vagn...

Nä, plånboken styr naturligtvis hur dyr vagn man kan köpa. Personligen skulle jag nog hellre välja en begagnad välvårdad vagn som uppfyller mina krav än att satsa på en ny billigare vagn som jag måste bygga om. Men det är en smaksak vad man prioriterar.

2020-09-23 kl 08:40

VI är 2 vuxna och 2 barn i vår vagn och har ca 250 kg lastvikt, vilket vi klarar oss med något tiotal kg till godo på. Då har vi förtält och förtältsbord samt cyklar i/på bilen.

Nu har vi en vagn som är 8 meter totalt, men gick från en som var lite drygt halvmetern kortare, och innan dess en som var 6,7 meter och jag tycker inte det är någon skillnad att trixa runt med de längdvarianterna. Däremot skiljer det på bredden på alla dessa tre vagnar (2,10 m,2,30 m och nu 2,50 meter breda), det märker man av mer än längdskillnaderna är min upplevelse.

2020-09-23 kl 08:50

Ser nu att ni har för avsikt att ställa upp vagnen för vintersäsong. Om ni inte har behov av att åka runt med vagnen färdigpackad, utan kan tänka er att köra dit vagnen lastad med dessa 100-140kg och frakta upp allt övrigt ni behöver i bilen så kan ju en vagn med låg lastvikt funka.

Men vill ni även kunna köra runt med allt ni behöver i husvagnen skulle jag rekommendera er att välja en vagn med så hög lastvikt som bil och körkort klarar, för man får aldrig för mycket lastvikt. Tyvärr har många husvagnar alldeles för låg lastvikt. Men köper ni ny husvagn och har möjlighet att välja lastvikt, ta då i så ni har marginal är mitt råd.

2020-09-23 kl 10:10

Tack för alla svaren! Det jag funderar på är hur dom som haft så stora vagnar som klarar så många personer klarar sig på 100 kg lastvikt. Förmodligen gör dom inte det utan kör med överlast som väll körkortet ryker på?

2020-09-23 kl 11:45

Många väljer låg lastvikt för att dom prioriterar att få dra med sin nuvarande bil istället för att köpa en bättre dragbil, eller för att slippa ta ett bättre körkort. Säkert kör många av dessa sedan med övervikt...

Eftersom övervikten beräknas i procent av lastvikten och böterna bestäms av detta så blir det snabbt många procent om man har låg lastvikt. Över 40% övervikt går det till åklagare som kan besluta om körkortsindragning. Mer om detta här:
https://www.husvagnochcamping.se/artiklar/tips-och-rad/20160420/viktiga-fakta-om-vikt/

2020-09-23 kl 14:19

Jan-E skrev:
Många väljer låg lastvikt för att dom prioriterar att få dra med sin nuvarande bil istället för att köpa en bättre dragbil, eller för att slippa ta ett bättre körkort. Säkert kör många av dessa sedan med övervikt...

Eftersom övervikten beräknas i procent av lastvikten och böterna bestäms av detta så blir det snabbt många procent om man har låg lastvikt. Över 40% övervikt går det till åklagare som kan besluta om körkortsindragning. Mer om detta här:
https://www.husvagnochcamping.se/artiklar/tips-och-rad/20160420/viktiga-fakta-om-vikt/

Jo jag misstänker också att det är många som kör med överlast...

Vad gäller dragbil är inte det ett bekymmer då jag får dra 2500 kg och ska ta BE körkort så det begränsar mig inte. Men efter snabb titt på vagnar på Blocket så verkar det vara väldigt få som har mer än 150 kg lastvikt tyvärr.

Då kommer man ju till alternativet att klassa upp vagnen men det känns tråkigt att börja med det på en ny vagn samt att det verkar vara rätt krångligt att göra det...

2020-09-23 kl 16:23

Ska du köpa ny husvagn så brukar dom flesta fabrikat (alla?) ha flera lastvikter att välja på. Tittar du på Blocket så anges förmodligen den lägsta. Kolla hellre på resp tillverkares hemsida. Nu hade jag en broschyr för Hobby från 2014 och den Hobby 720UKFe du nämner i ditt första inlägg har här en lastvikt på 326kg vid en totalvikt på 2200kg. Väljer man istället max totalvikt 2500kg får man en lastvikt om 624kg! Så nog går det få hög lastvikt på så stora husvagnar. :)

2020-09-23 kl 16:35

Adria hade en dålig hemsida som inte angav lastvikten. Länk till årets Hobby 720UKFe:
https://www.hobby-caravan.de/sv/husvagnar/prestige/modell/modeldetails/show/Model/720-ukfe/

2020-09-23 kl 22:49

Vi har kollat på årsmodeller mellan 2005 och 2010. Ingen aning om hur det ska gå till att klassa upp en sådan vagn i så fall.

2020-09-24 kl 08:07

Finns flera trådar om den saken och det verkar variera hur lätt eller svårt det är att göra. Ibland räcker papper från tillverkaren men ibland krävs ombyggnad av husvagnen, t.ex nån ny balk eller bättre bromsar, trots att det inte krävdes när den var ny och man fick välja vikt. Så köp ingen vagn med för låg vikt och ge dig på detta själv. Leta tills du hittar en med tillräcklig lastvikt, för dom finns ju. Annars är ett tips att göra som apersson850 berättat om tidigare. Köp vagnen på en firma och sätt som villkor för köp att firman först typar om den till önskad lastvikt. Kan dom inte ordna det blir det helt enkelt inget köp.

2020-09-24 kl 08:13

Här har du en tråd i detta ämne:
http://www.husvagnochcamping.se/forum/praktiska-tipsteknik/olika-chassin-hobby-excellent-premium-552069

2020-09-24 kl 09:01

Köper ni på firma så kan man ju be dem väga upp innan ni köper, så gjorde vi med vår vagn. Den hade 150 kg, men vi fick den uppvägd så vi nu har 250 kg. Vet inte om det är svårare ju äldre vagnarna är, rent generellt. Det enda som är säkert är att det skiljer mellan märken och modeller vad som krävs. På vår -16 räckte det med nya papper och en besiktning, vilket firman gjorde utan kostnad för oss.

2020-09-24 kl 12:21

Om det är lätt eller svårt att ändra totalvikten beror på vilken sorts typgodkännande vagnen har. Man får kolla det för varje vagn. Den som jag köpte senast hade en lastvikt på 90 kg. Den gick lätt att ändra till 200 kg (bara pappersexercis plus en registreringsbesiktning). Jag tror att den gick att köpa ny med upp till 300 kg lastvikt, men så långt kan man inte ändra i efterhand, för det tillåter inte typgodkännandet.

I mitt fall kom vi överens om att säljaren tog kostnaden för intyget och jag för besiktningen. Den senaste vagnen har köpt är från 2008.

2020-09-25 kl 06:27

När jag köpte ny 2018 så kunde jag ändra upp till 200kg utan ändring. 300kg var max men då är det ett annat chassit. Jag valde 300kg och fick vänta rätt länge på vagnen då det räknades som specialbygge. Var dock en liten summa vid beställning så det var helt klart värt det.

2020-09-25 kl 09:06

När det gäller ursprungliga frågan om 9 meter vagn är otymplig att köra runt med. Allt är ju relativt. Men min upplevelse är helt klart: Nej det är den inte.
Vår vagn är bara ett par dm ifrån 9 meter. Min känsla är att den största begränsningen är överhänget bak i höjdled. Dvs risken att man skrapar i marken. Har bara begränsat mig en gång i sommar då vi fick avstå ett fantastiskt läge vid havet. Men med tanke på hur brant övergången var från tillfartsvägen in till platsen hade inte en 7-metersvagn klarat det heller.

Förövrigt är vi väldigt nöjda med storleken. Vi är så gott som alltid bara två i vagnen. Men ser inte riktigt vad jag skulle pruta på om jag ville ner betydligt i längd. Gillar verkligen att ha badrum bak som är hela vagnens bredd. Och sängen tar ju sina två meter. Soffgruppen är ju vad den är, den vill jag inte minska på. Kvarstår köket men det är ju den viktigaste funktionen i hela vagnen om man älskar att laga mat :).

2020-09-25 kl 12:07

Min vagns totallängd är knappt åtta meter. Modellen kallas 580. Det jag inte har är toaletten tvärs vagnen. Därför har jag ingen dusch heller. Det är inte ofta jag har användning för en, men det förekommer tillfällen då jag skulle vilja kunna duscha utan att det finns något annat ställe att göra det på. Så av den anledningen kunde jag tänka mig en meter vagn till.

Just överhänget över ojämnheter håller jag med om att man får se upp med. Det har varit till besvär ibland. En gång då jag måste ha vagnen på ett ställe med för brant övergång fick det lösas med några plankor under ena hjulet.

Det är mest när det är för tätt mellan träden, där man ska ställa vagnen, som längden blir ett ohanterligt hinder.

Annars är man ofta orolig i onödan för längd och bredd. Vi drog upp min dåvarande vagn till målplatsen för en orienteringstävling en gång. Den vagnen var av samma storlek som den nuvarande. Smal grusväg, krokigt, brant uppför och med stenmurar på båda sidor. Jag kommenterade något om att det var inte mycket plats över. "Nej", sa min kusin, "men Thomas har varit här uppe med timmerbilen. Med släp."

Håll käften och kör, med andra ord.

2020-09-25 kl 13:52

Längden kan ibland vara problem när man ska köra på /av färjor att det tar i bakänden när överhänget är långt på långa vagnar.

Har en bekant som har en mycket lång vagn som har monterat två små hjul baktill på rambalkarna under vagnen som påstår att det fungerar bra med dem när det tar i, hur detta påverkar vagnen är svårt att säga om, med vridningar i karossen.

2020-09-25 kl 21:55

Min vagn, som alltså bara är åtta meter lång, har originalmonterade "hasfötter" längst bak. Den förra var likadan. Men de har rambalkar hela vägen tillbaka, så vikten tas mest av dem.

2020-09-28 kl 17:00

Vi hade en Cabby 740 tidigare som vi drog runt med. Inga problem i Sverige.
Ämnar ni er ner i Europa å då Italien, Kroatien kanske ni ska fundera lite.
Ofta fick vi plats men kanske inte alltid där vi ville stå.

Gällande vikten ska ni nog inte fundera på en vagn under 200kg last. Har idag 230 kg och är snålt på två personer.
Väg gärna också vagnen tom före köp. Tjänstevikten är ofta satt på en refernsvan. Avvikelser förekommer.
Är väl i stort sett bara Polar som idag väger varje vagn.

Gällande bakväggar i skåpen är det inte hela lösningen. Det ska vara distans mellan skåp och vägg så luften cirkulerar också.
En bekant har en Hobby med Alde. Han saknar konvektor på toan bara röret som går förbi.
Kanske värt att kolla.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-09-28 kl 21:13

chriper skrev:
Gällande bakväggar i skåpen är det inte hela lösningen. Det ska vara distans mellan skåp och vägg så luften cirkulerar också.

Är det så? Vi har också Kabe man jag har för mig om att det är ovala långa spår i botten på skåpen närmast väggen. Inte så att jag legat under ock kollat men det är kanske som du säger. Får kolla nästa gång. I vår....... :)

Edit: Eller så är det som ett fräst urtag närmast väggen så att det blir som det ligger distaner mellan vägg och skåp. Ja ja, inte mycket att lägga energi att fundera på nu kanske. :-)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 689 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842