Stor vagn. Otympligt? / av thomiva

Dölj första
Stor vagn. Otympligt?
2020-09-21 kl 20:48

Hej! Helt ny här men har läst i mängder då vi är på väg att köpa vår första husvagn. Vi är två vuxna och har tre barn i åldrarna 4 år, 2,5 år och 6 månader. Tre små barn kräver ju en del utrymme och från och med nästa vinter har vi planerat för att ställa vagnen på vintersäsong. Därför har jag nu några funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.

Vi har kollat på att köpa oss en Hobby 720 UKFE då vi gillar planlösningen och dom ligger rätt hyfsat i pris. Vi ska givetvis ha Alde-värme för att klara vintern. Vi tycker det verkar behändigt med en del utrymme när vi ska vintercampa. Vad jag läst mig till så är det vissa på forumet som säger att det absolut ska vara en svensk vagn för vintercamping medan andra säger att det funkar prima att vintercampa med en Hobby. Det är också en fråga vi funderat mycket på som ni gärna får tycka till om men det vi egentligen funderar på är om en 720 vagn blir för stor och otymplig att dra runt på?

Vi har en Tiguan Allspace diesel som får dra 2500 kg och jag är van att både köra och backa med släp sen uppväxten på bondgården, så det ska inte vara något problem. Men vad säger ni, kommer det kännas otympligt att dra runt på en vagn som mäter 9 meter?

^^ Första inlägget ^^
2020-09-21 kl 20:48

Hej! Helt ny här men har läst i mängder då vi är på väg att köpa vår första husvagn. Vi är två vuxna och har tre barn i åldrarna 4 år, 2,5 år och 6 månader. Tre små barn kräver ju en del utrymme och från och med nästa vinter har vi planerat för att ställa vagnen på vintersäsong. Därför har jag nu några funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med.

Vi har kollat på att köpa oss en Hobby 720 UKFE då vi gillar planlösningen och dom ligger rätt hyfsat i pris. Vi ska givetvis ha Alde-värme för att klara vintern. Vi tycker det verkar behändigt med en del utrymme när vi ska vintercampa. Vad jag läst mig till så är det vissa på forumet som säger att det absolut ska vara en svensk vagn för vintercamping medan andra säger att det funkar prima att vintercampa med en Hobby. Det är också en fråga vi funderat mycket på som ni gärna får tycka till om men det vi egentligen funderar på är om en 720 vagn blir för stor och otymplig att dra runt på?

Vi har en Tiguan Allspace diesel som får dra 2500 kg och jag är van att både köra och backa med släp sen uppväxten på bondgården, så det ska inte vara något problem. Men vad säger ni, kommer det kännas otympligt att dra runt på en vagn som mäter 9 meter?

2020-09-29 kl 06:16

perin så vill jag minnas att det var på min Kabe också. Sen är det givetvis distanser mellan väggen och skivan bak i skåpet så att luften kommer förbi. Så är det i vår Knaus också.
Knaus och Dethleffs väger också alla vagnar.

Chriper har han inte någon typ av fläktkonvektor på toan. Det har jag sett på en del Hobby, man startar fläkten med en av knapparna på manöverpanelen på toan.

2020-09-29 kl 16:40

Min Tabbert har en öppning mellan skåpets bakkant och väggen. Sen går det upp en vägg inne i skåpet, innanför vagnens vägg, så att det man lägger i skåpet inte ska täta igen luftspalten.

De vagnar jag har haft med vattenburen värme har alla haft någon form av konvektor i toaletten. De senaste två en vertikal som det är tänkt man ska hänga handdukar ovanför.

2020-10-29 kl 08:53

Om ni söker en vagn runt 2005-2010 och primära syftet är att stå på vintercamping (vilket jag tolkat från tidigare i tråden, + att min tolkning av vintercamping är köldgrader och rejält med snö), och vill ha så lite fixande som möjligt så måste jag ändå säga att det trots allt finns en del sanning i att det Polar eller Kabe som är de säkra valen. Inbyggda tankar ÄR bekvämare än att försöka isolera själv. Och även om det går bra att få en äldre Hobby att hålla värmen bra så drar det betydligt mer ström och jag tror att det stressar materialen mer då det inte från början är byggt för att värmas från -20 till + 20 flera gånger per vinter... Tittar man på en vintercamping i fjällen så är det massor av Kabe, många Polar och några solifer och cabby, sen enstaka av andra märken, och jag är övertygad om att det finns en anledning :-)

2020-10-29 kl 13:27

Hur är tankarna värmda? Bara genom att finnas inomhus, eller med någon separat värme?
Vattentanken i min vagn ligger innanför en vägg, där det finns radiatorer före och efter tanken. Det sitter ett fönster ovanför. Mitt för tanken blir det ingen luftcirkulation, så där passerar bara vattenröret. Under tanken ligger den direkt på golvet. Som är isolerat, men inte värmt, inte där.

Avloppet är vinterhopplöst, med rör på tvären under vagnen.

2020-10-29 kl 13:31

JvA skrev:
Tittar man på en vintercamping i fjällen så är det massor av Kabe, många Polar och några solifer och cabby, sen enstaka av andra märken, och jag är övertygad om att det finns en anledning :-)

Det är min uppfattning också efter 40 års skidåkande i de svenska fjällen.

2020-10-29 kl 21:10

JvA skrev:
måste jag ändå säga att det trots allt finns en del sanning i att det Polar eller Kabe som är de säkra valen.

Vad är det som gör att Cabby inte ingår i de säkra valen för vagnar 2005-2010?

2020-10-29 kl 21:44

perin skrev:
JvA skrev:
Tittar man på en vintercamping i fjällen så är det massor av Kabe, många Polar och några solifer och cabby, sen enstaka av andra märken, och jag är övertygad om att det finns en anledning :-)

Det är min uppfattning också efter 40 års skidåkande i de svenska fjällen.

Jag kan med säkerhet säga att det har att göra med att i Sverige så köper man i regel det grannen har. "Han säger att tex Kabe är bästa vagnen så den ska ni köpa om ni vill ha en bra vagn" och då köper Svensken det eftersom man hört att det är bäst. Vi har någon förkärlek att alltid titta på topplistan och välja produkten därifrån. Kan med säkerhet säga att man missar otroligt mycket bra och kanske bättre om man går sin egen väg. Sen blir det ju roligare också när inte alla har samma märke på campingen ;)

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2020-10-29 kl 22:10

Anden skrev:
JvA skrev:
måste jag ändå säga att det trots allt finns en del sanning i att det Polar eller Kabe som är de säkra valen.

Jag skulle absolut räkna in Cabby där. Det är fina, välbyggda vagnar med bra värme. Jag tycker vår gamla Cabby hade jämnare värme än vår nuvarande Solifer. Sen har ju Cabby en stark konstruktion, vem minns inte reklamen med en bil på taket, vilket bör vara bra om det blir mycket snö. :)

2020-10-30 kl 08:03

Uppvärmda kanske är fel, menar inbyggda tankar. Och kom ihåg att mitt påstående kring "enkla val" är högst objektivt från en nybörjare till en annan, så visst kan det finnas andra alternativ som är minst lika bra och förmodligen mycket roligare :-)
Jag kan också tycka att Cabby och Solifer kvalar in i påståendet "enkla val begagnad vagn för vintercamping " men en sån här ju inte grannen:-)

2020-10-30 kl 12:25

Att Kabe och Polar är vanligare än Cabby och Solifer vid vintercamping i fjällen kan säkert bero på att Kabe och Polar är dom enda svenska märken som fortfarande finns att köpa nya. Nu har jag aldrig vintercampat, men jag gissar att Cabby och Solifer var vanligare för några år sedan, liksom att Öggestorp, Smålandia, Sävsjö osv också var vanligare för ytterligare ett antal år sedan.

2020-10-30 kl 16:09

JvA skrev:
Uppvärmda kanske är fel, menar inbyggda tankar.
Jaha. Ja, inombords ligger ju mina tankar också. Färskvattentanken och kassettoan, alltså. Gråvattentank har jag ingen.

2020-10-31 kl 10:04

Inget svar på ursprungliga frågan, men vi har en Dethleffs Generation Scandinavia och den har fast gråvattentank med eluppvärmning samt allt annat som efterfrågats i denna tråd, utom möjligtvis att den är otymplig. ;-)

2020-10-31 kl 11:34

Omega skrev:
Inget svar på ursprungliga frågan, men vi har en Dethleffs Generation Scandinavia och den har fast gråvattentank med eluppvärmning samt allt annat som efterfrågats i denna tråd, utom möjligtvis att den är otymplig. ;-)

Vad har eluppvärmningen för funktion - Sitter tanken utanför vagnens uppvärmda utrymme? Var? :)

2020-10-31 kl 13:37

Vad har eluppvärmningen för funktion - Sitter tanken utanför vagnens uppvärmda utrymme? Var? :)[/quote]

Ja, den sitter under vagnen och värmen går på när det är under 5+ grader under förutsättning att strömmen är tillkopplad.

2020-10-31 kl 23:24

Anden skrev:
Omega skrev:
Vad har eluppvärmningen för funktion - Sitter tanken utanför vagnens uppvärmda utrymme? Var? :)

Ja, den sitter under vagnen och värmen går på när det är under 5+ grader under förutsättning att strömmen är tillkopplad.

Varför krånglar man till det på detta viset för istället för en fast invändig tank? Tankevurpa?

2020-11-01 kl 09:09

Adria har löst det på samma sätt. Finns även en slinga från radiatorkretsensom som går ner i tanken och värmer. Det är samma lösning på både Adria och Dethleffs. Tror det är för att spara utrymme, det är ganska rejäla tankar.
Jag vet inte vad Kabe och Polar har för tankar nu men de ser ganska små ut.

2020-11-01 kl 09:10

Jag funderar dock på hur man gör rent tankarna som ligger under vagnen. På de som har den inuti vagnen brukar där finnas ett rejält lock.

2020-11-01 kl 10:33

David skrev:
Jag funderar dock på hur man gör rent tankarna som ligger under vagnen. På de som har den inuti vagnen brukar där finnas ett rejält lock.

Jo, det är ett rejält lock på tanken så man får ner handen och kan rengöra tanken, precis som på färskvattentanken. Något säger mig att spillvattentanken rymmer 40 liter, men jag kan ha fel där.
Hur eller hur så tycker jag det verkar vara knasigt att lägga en utvändig tank med värmeslingor. Att anledningen skulle vara platsbrist har jag svårt att tro då det finns mycket ledigt utrymme under sängar och soffor.

Edit: 15 liter är spillvattentanken enligt instruktionsboken.

2020-11-01 kl 11:30

Hur ser en sån tank ut då? Den färskvattentank jag har är på 40 liter. Den är ganska hög. Det blir inte mycket plats över på höjden under sitsen i soffan. En så hög tank hade jag inte velat ha under vagnen. Är den plattare och bredare istället? Fast då blir det värre att räcka till att rengöra ut i hörnen, om man nu behöver det.

2020-11-02 kl 06:18

På de Adria och Dethleffsvagnar som jag har tittat under, så har tanken varit ganska platt och isolerad med något frigolitmaterial. Har inte sett några rensluckor på dem. Men det kanske finns om man tittar på rätt ställe.
Enligt en kompis som har en helt ny Dethleffs så finns inga rensluckor på hans tank.

2020-11-02 kl 09:08

Tror att placeringen är vald för att få ned allt vatten, det sitter ju ett avlopp på golvet i duschen som måste ut någonstans.

2020-11-02 kl 10:00

Omega skrev:
Tror att placeringen är vald för att få ned allt vatten, det sitter ju ett avlopp på golvet i duschen som måste ut någonstans.

Så kan det vara för i vår så går det ju rakt ut utan att passera avloppstanken, så skulle vi utnyttaja duschen så måste vi ha en lunga.

2020-11-02 kl 15:09

Jan-E skrev:
Anden skrev:
JvA skrev:

Jag skulle absolut räkna in Cabby där. Det är fina, välbyggda vagnar med bra värme. Jag tycker vår gamla Cabby hade jämnare värme än vår nuvarande Solifer. Sen har ju Cabby en stark konstruktion, vem minns inte reklamen med en bil på taket, vilket bör vara bra om det blir mycket snö. :)

Kan bara hålla med. Har haft Cabby tidigare och har Kabe nu och upplever att värmen var jämnare i Cabbyn. Upplevde också att golvet var mera jämnvarmt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-11-02 kl 15:32

Ja, det kan ju vara en poäng, förstås, om man har dusch. Jag har ett avlopp i golvet på toaletten, men det går ner i samma som allt annat. Men med mina rör under golvet blir det ju samma sak som att ha en tank under golvet.

Den andra lösningen är förstås att låta duschen rinna ut separat, om man har gråvattentank för resten av avloppen.

Den vagnen jag har nu är den första jag haft med golvvärme. Bara elektrisk, och bara i en remsa i mitten. Där är golvet väldigt skönt att stå på, men det gäller att hålla tassarna undan från golvet utanför värmestråket.

Har jag inte tillgång till ström utifrån är golvet snarare jämnkallt, tycker jag.

2020-11-03 kl 10:54

Sen finns ju uppvärmd gråvattentank även på nya vagnar, tex Polar, och då menar man med det att själva utloppet (tömningsröret) är uppvärmt för att inte frysa igen och omöjliggöra tömning vintertid. :)

2020-11-03 kl 11:55

Moderatorn borde hugga isär den här tråden och göra två av den, då den ursprungliga frågan nu har slirat över till att handla om vinterrustade vagnar, inte stora sådana.

2020-11-05 kl 11:20

Smart att ha gråvattentanken under vagnen just för duschavloppet, iaf om tanken värms upp av vagnens värmesystem.

En av få fördelar jag ser med husbil är de så kallade dubbla golven där utrymmet mellan golven är uppvärmt. Då kan man dels få plats med en stor gråvattentank och få ett fall från golvbrunnen i duschen.

2020-11-05 kl 11:39

PJ skrev:
Sen finns ju uppvärmd gråvattentank även på nya vagnar, tex Polar, och då menar man med det att själva utloppet (tömningsröret) är uppvärmt för att inte frysa igen och omöjliggöra tömning vintertid. :)

Det är en bra funktion. Polar fick den på köpet när de köpte delar av konkursboet efter Cabby. Genomföringen i golvet för gråvattnet är uppvärmt genom att det varma vattnet i värmeslingan går genom en aluminiumklump som i sin tur värmer röret som går genom golvet.

2020-11-05 kl 15:08

Smidig lösning. Då behövs ingen separat elvärme för det.

2020-11-05 kl 15:11

Anden skrev:
PJ skrev:

Det är en bra funktion. Polar fick den på köpet när de köpte delar av konkursboet efter Cabby. Genomföringen i golvet för gråvattnet är uppvärmt genom att det varma vattnet i värmeslingan går genom en aluminiumklump som i sin tur värmer röret som går genom golvet.

apersson850 skrev:
Smidig lösning. Då behövs ingen separat elvärme för det.

Ja, det måste jag hålla med om. Smart.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206