Super-nybörjarfågor om gasspis/gasol köpt i Danmark / av Gasolnooben

• 5 svar
Super-nybörjarfågor om gasspis/gasol köpt i Danmark
2020-07-16 kl 00:15

Hej!

Har precis köpt min första lilla gasspis som jag är ordentligt sugen på att testa. Dock är jag nybörjare på allt som har med gasspisar och gasol att göra (dessutom har jag lite fobi eftersom jag tänker att det finns en påtaglig risk att gasoltuben kommer sprängas :))

Spisen är en 4,5 kw Hot wok silverline:
https://www.gasoltuben.se/product/hot-wok-silverline-45kw/

För det första är jag inte ens helt säker på om det är gasol jag ska använda, eftersom det inte uttryckligen står i informationen om spisen. Isåfall antar jag att jag ska ha exempelvis en PC5 (5 liter gasol), som verkar finnas på de flesta bensinmacker?

Sedan är den köpt i Danmark, så fästet (regulatorn?) ser inte ut som som det jag hittar när jag söker på svenska gasoltuber. Den ser ut så här:
Bild

På slangen står det: Codan 2601 LPG EN ISO 3821-2010 (EN559)DG3612 (-30C) 2 MPA (20 bar) - 11.0 - 2019

Mina frågor:
Kan jag köpa en PC5 gasoltub och använda med denna?
Vad måste jag köpa för att koppla gasolen till spisen? Svensk regulator?
Kan jag använda slangen som redan finns eller måste jag köpa en ny?

Mycket tacksam för svar! :)

2020-07-16 kl 15:28

En PC5 blir utmärkt men du måste skaffa en svensk regulator eftersom vi har annorlunda flaskor än Danmark. Biltema har regulator med en bit slang för 149:- art.-nr: Art. 37-950

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2020-07-16 kl 18:54

Under förutsättning att de förvaras stående exploderar inte gasolflaskor. De har en säkerhetsventil, men den fungerar inte om flaskan ligger ner.
Gas som läckt ut och fyllt ett rum eller liknande kan antändas. Om det finns stora mängder som börjar brinna samtidigt blir det som en explosion.

Acetylenflaskor kan explodera, däremot. De saknar säkerhetsventil, vilket är anledningen till att räddningstjänsten ibland tvingas skjuta hål på överhettade flaskor, för att släppa ut gasen lugnt och sakta, inte med ett Poff!

2020-07-16 kl 19:34

1. Regulator behöver du byta till en med "Svensk" anslutning till flaskan.
Gasolflaska köpes billigast på Bauhaus eller Byggmax. Bensinstationerna är oförskämt dyra.
2. Sakfel appersson. Oavsett avsäkringsdon så fungerar de i vilket läge som helst men det är mycket olämpligt att släppa ut vätskefasen då den expanderar oerhört mycket när vätskan övergår till gas vid trycksänkningen. Därför skall alltid gasolflaskor förvaras och användas stående. Smygläckage upptäcker man vanligen enkelt då merkaptan dopningen luktar mycket särpräglat.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2020-07-17 kl 11:48

Ja, jag skulle varit tydligare och skrivit att "säkerhetsventilen fungerar inte som avsett om flaskan ligger ner".
Tack.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206