Trög dörr Kabe 2012 / av MrM

• 23 svar
Trög dörr Kabe 2012
2020-07-02 kl 19:48

Dörren är svår att stänga inifrån, man får liksom ta fart och smälla igen dörren för att kolven ska hamna rätt, (bakom metallisten) stänger man utifrån är det bara ett lätt tryck så går det bra. Man vill inte dra för hårt inifrån då jag känner att man sliter sönder dörrhandtaget i så fall. Vad gör jag för fel?

Har kollat dörren och den ser inte skev ut

2020-07-03 kl 06:38

Jag trycker alltid ner handtaget på min när jag stänger. Då slipper man slå så hårt. På min är det en tjock gummilist runt dörren som gör att man får trycka till utifrån. Men som sagt jag gör det med låskolven inne, så smäller det inte och man sparar låset.

2020-07-03 kl 07:02

David skrev:
Jag trycker alltid ner handtaget på min när jag stänger. Då slipper man slå så hårt. På min är det en tjock gummilist runt dörren som gör att man får trycka till utifrån. Men som sagt jag gör det med låskolven inne, så smäller det inte och man sparar låset.

Problemet är att jag inte får kolven över metallbiten på insidan om jag bara drar igen dörren, känns som att något är fel men vet inte vad. Jag måste smälla igen dörren för att kolven ska orka passera metallen

2020-07-03 kl 10:28

Så är det på min vagn också. Speciellt om solen skiner på dörren hela dagen, så den sväller lite.

2020-07-03 kl 10:33

JA, husvagnsdörrar är ju inte som husdörren hemma direkt, man får dra igen den med lite kraft för att den ska haka i ordentligt. Mina barn har ibland problem att dra igen den hårt nog inifrån.

2020-07-04 kl 08:12

Jag var kanske otydlig, men om du gör likadant för att stänga som för att öppna så drar du in kolven med handtaget, då skall den inte slå emot metallen. Kabe kör väl fortfarande med plastkolvar på sina lås, slår man igen dörren så blir de lätt slitna och fjädrar inte tillbaka in i låskistan när man slår igen dörren. Det blir svårare och svårare att stänga dörren och till sist går låset sönder.

2020-07-04 kl 09:45

David skrev:
Jag var kanske otydlig, men om du gör likadant för att stänga som för att öppna så drar du in kolven med handtaget, då skall den inte slå emot metallen. Kabe kör väl fortfarande med plastkolvar på sina lås, slår man igen dörren så blir de lätt slitna och fjädrar inte tillbaka in i låskistan när man slår igen dörren. Det blir svårare och svårare att stänga dörren och till sist går låset sönder.

Problemet är att det inte går att få kolven över metallen genom att bara dra ned handtaget, dragon dörren och släppa upp. Jag måste med lite kraft "slå" igen dörren. Drar jag får hårt i plasthandtaget är jag rädd att jag drar sönder det

2020-07-04 kl 14:04

Hur går det då att öppna dörren,går det inte få kolven över metallen då heller utan att knuffa dörren förbi? I så fall är det kanske något fel i mekanismen som inte drar in kolven tillräckligt. Testa att smörja med lite silikon spray, få se om det går lättare.

2020-07-04 kl 16:43

Jag hade ett annat problem, där det var svårt att öppna dörren utifrån. Men inifrån gick det bra. Jag tog isär låset och kunde konstatera att inifrån påverkades låset i princip direkt från handtaget. Utifrån gick det via en lång rad leder och stänger. Dessa hade blivit slitna, så låset öppnades inte helt när jag skulle öppna utifrån. Lite shimsning i låset så gick det bra igen.

Men jag har samma fenomen att det skulle behövas ett rejälare handtag på dörrens insida för att stänga den med.

2020-07-05 kl 10:44

Jag var glad att det på vår nya Knaus var ett lås av stål med stålkolvar samt 2 extra stålkolvar som går ut vid låsning med nyckel eller från insidan.
Så gick låskolven sönder istället. Låste dörren, kom på att jag glömt mobilen i vagnen. Gick inte att få i nyckeln igen. Som tur var hade jag en taklucka i vädringsläge. Fick gå och låna en stege samt ta hjälp av yngsta dottern som precis fick in handen och kunde få upp hasparna på luckan. Lyfte ner henne genom luckan så att hon kunde öppna.

2020-07-05 kl 22:43

Jan-E skrev:
Hur går det då att öppna dörren,går det inte få kolven över metallen då heller utan att knuffa dörren förbi? I så fall är det kanske något fel i mekanismen som inte drar in kolven tillräckligt. Testa att smörja med lite silikon spray, få se om det går lättare.

Öppna dörren går fint. Ner med handtaget och skjut upp dörren bara

2020-07-06 kl 08:43

Stoppa in ungar genom fönster har jag varit med om. Men aldrig genom takluckan.

2020-07-07 kl 06:32

apersson850 vi har säkerhetslås på alla fönster, man måsta trycka in en knapp på handtaget för att öppna. Svårt att pela upp det då, på äldre vagnar kunde man ofta göra det.

2020-07-07 kl 09:21

I det fall jag tänker på var fönstret inte helt stängt på husvagnen, så det var därför vi fick in ungen den vägen. Husvagnsnyckeln låg i en bil, och det var bilen som han låst sig ute från.

2020-07-07 kl 21:41

Ja ungar är bra att ha till mycket. De har små händer också och kan hjälpa pappa att fiska fram kablar genom små hål i husvagnen :)

2020-07-08 kl 08:19

Jag kollade lite igår. Det krävs kanske 2 mm för att kolven ska passera metallstycket. Har letat efter skruvar att justera kolven och metallbiten som sitter i karmen, men hittar inget.

Man skulle kunna försöka bända lite i metallen, men den sitter väldigt stumt och risken att dra sönder hela dörrkarmen är väl ganska stor antar jag.

Det borde gå att justera på något sätt

2020-07-08 kl 16:08

Du har ju nyligen köpt vagnen, på en firma om jag minns rätt. Lämna in både detta och läckaget så dom får fixa på garantin. När det upptäcks så nära köp bör det inte vara några problem få fixat om firman är seriös, fast det är en begagnad vagn.

Men om du vill ge dig på det själv, man skulle inte kunna tänka sig att slipa ner listen 2mm just där kolven passerar?

2020-07-08 kl 16:47

Jan-E skrev:
Du har ju nyligen köpt vagnen, på en firma om jag minns rätt. Lämna in både detta och läckaget så dom får fixa på garantin. När det upptäcks så nära köp bör det inte vara några problem få fixat om firman är seriös, fast det är en begagnad vagn.

Men om du vill ge dig på det själv, man skulle inte kunna tänka sig att slipa ner listen 2mm just där kolven passerar?

Absolut! "Problemet" är avståndet då det är 50 mil tillåterförsäljare. Har varit i kontakt med dom och vill också vara behjälpliga att lösa problemen. Men som alla vet så är det semestertider och jag tänker att om man vill få det fixat i närtid kanske jag får ta saken i egna händer

2020-07-08 kl 22:38

Ah, jag förstår. 50 mil bränner man ju ogärna iväg bara sådär. Dom hade inget råd att ge ang dörren på telefon? Annars kanske nån firma närmare där du är kan ge nåt råd. Eller kontakta Kabe kanske, som känner till konstruktionen. Vad tror du annars om min idé att slipa ner metallstycket ca 2mm? Jag vet inte hur det ser ut, så titta och bedöm själv om det kan vara en fungerande lösning.

2020-07-09 kl 07:15

Är det inte enklare att slipa på låskolven. Den är väl av plast. Men mest troligt går det att justera. Men man får plocka ner dörren/låset. Jag har ett vagt minne av att jag gjorde det på min Kabe. Men det var någon plastdel i låset som var sliten också om jag inte minns fel.

2020-07-09 kl 09:17

Jan-E skrev:
Ah, jag förstår. 50 mil bränner man ju ogärna iväg bara sådär. Dom hade inget råd att ge ang dörren på telefon? Annars kanske nån firma närmare där du är kan ge nåt råd. Eller kontakta Kabe kanske, som känner till konstruktionen. Vad tror du annars om min idé att slipa ner metallstycket ca 2mm? Jag vet inte hur det ser ut, så titta och bedöm själv om det kan vara en fungerande lösning.

Kan vara en idé, men om det funkar vet jag inte, dumt att chansa ni när man är på semester. Har pratat med dom i tel men hade inga direkta tips på hus man löser det, tyvärr

2020-07-09 kl 18:24

I mitt fall fick jag öppna låset och fixa det inuti. Roddaren fick inte regeln att röra sig som den skulle.
Mitt lås är sådant att den normala regeln är av plast. Sen finns det två extra reglar av stål som skjuts fram när jag låser.

2020-07-25 kl 10:22

Har märkt att dörren sitter några mm nedanför öveiga "linjer" om man tittar utifrån. Det måste man väl kunna justera? Jag kan se 4 gångjärn som sitter med två torx på vardera gångjärn. Är det dessa man justerar dörren upp eller ner med?

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842