Tv i husvagn
2018-08-08 kl 07:56

Som ny husvagnsägare antar jag att man iaf ibland vill ju kunna se lite på tv. Men vilken tv är lämpligast?

Min tanke är att ta en tv och helt enkelt bara köra med antennen på vagnen för att få det matkfria utbudet, behöver nog inget mer i tv-väg. Ska man se på något speciellt kan man ju alltid streama från tex netflix. Kanske inte hela tiden för man har ju inte obegränsat med surf. Visst kan man ju alltid ladda ner och det drar ju inga gb :)

Men behöver man ha en tv som klarar 12v? Jag ska bara använda tvn när jag kör 220v. Det är väl bara att ta vilken tv som helst, bara den har inbyggd digitalbox så jag kommer åt det fria utbudet? Vill helst slippa ta med extern box, måste ju tänka lite på lastvikten :)

Hemma kör jag 120" projektor och 65" tv, men det kommer ju inte fungera i en liten vagn, haha. Är det 22" de flesta använder? Köpte en hobby 540 och "tv-platsen" är inte speciellt stor.

2018-08-08 kl 08:58

Jag har en TV som går att köra på både 12 V och 230 V. Men jag står ofta där det inte finns ström, så det är ju anpassat för mina behov.
TV som klarar båda spänningarna är inte speciellt stora. Annars börjar det bli svårt att hitta mindre TV-apparater. Den jag har hemma var närmast gigantisk när jag köpte den, men nu är ju 50" snarast kompaktmodell.

2018-08-08 kl 11:18

Precis som du säger så är inte platsen som är tänkt för TV så stor, men man måste ju inte nödvändigtvis ha TVn där...

På vår vagn är 22" kanska lagom där, vilket ör det vi kör på. Vi har en som kan gå på både 230VAC och 12VDC, men den är alltid inkopplad på 12V bara - 12V finns ju alltid när man har yttre matning också.

Vi ville ha 12V-TV då vi ofta stannar på rastplats eller så över natten när vi åker lite längre, och således inte har yttre ström.

24" har jag sett på NetOnNet med 12V-matning.

Utbudet är ju inte enormt, men vi köpte en Andersson på NetOnNet, den duger till det lilla vi kollar när vi är ute. Den var ganska billig också.

2018-08-10 kl 17:47

Enligt andra inlägg i tidigare trådar är det inte ovanligt att spänningen kraftigt överstiger 12 volt i husvagnen speciellt då batterierna laddas. De flesta 12V-TV är känsliga för detta och pajar helt enkelt.

Jag är ny med både husvagn och i forumet och vågade inte chansa. Köpte en LTC som har ökad tolerans för spänningsvidd.

Jag köpte den största, en 24tummare, på Hjertmans. De har kampanjpriser augusti ut. TV har både inbyggd DVD och kortplatser.

2018-08-10 kl 18:51

Kanske är vanligt, men känner ingen som TVn gått sönder för för ett par volts överspänning...
Är sällan man designar elektronik idag som inte har spänningsregulagorer...

Men hoppas TVn blir bra.

Själv letar jag efter en billig satellitmottagare till husvagnen

2018-08-11 kl 15:25

Vi har ju en snygg lösning i vår Knaus Sport där vi enkelt skjuter in tv,n i ett spår.. tyvärr begränsas formatet till 19" . Jag köpte en hör och häpna en Samsung.. ( kommer normalt inte in en samsungpryl i vårt hus) jag har ju såklart marksänt, men kör även med Appletv, strömmar genom mobilen från i princip vilken tv-leverantör som helst...

2018-08-11 kl 18:53

Knutaugust skrev:
Vi har ju en snygg lösning i vår Knaus Sport där vi enkelt skjuter in tv,n i ett spår.. tyvärr begränsas formatet till 19" . Jag köpte en hör och häpna en Samsung.. ( kommer normalt inte in en samsungpryl i vårt hus) jag har ju såklart marksänt, men kör även med Appletv, strömmar genom mobilen från i princip vilken tv-leverantör som helst...

Kör ju apple tv hemma och den är ju kopplad till ett nät. Vad kopplar du upp din apple tv i husvagnen? Måste den inte vara kopplad i ditt nätverk?

2018-08-11 kl 22:15

Kör Apple TV hemma också, haft med den i husvagnen vid ett tillfälle (har en 4G-router med i husvagnen).
Dock drar det ju så fantastiskt mycket data, och är lite för ofta vi är på ställen med lite halvdan datatäckning, så satellitmottagare blir det för min del.

2018-08-11 kl 23:33

e120guru skrev:
Kör Apple TV hemma också, haft med den i husvagnen vid ett tillfälle (har en 4G-router med i husvagnen).
Dock drar det ju så fantastiskt mycket data, och är lite för ofta vi är på ställen med lite halvdan datatäckning, så satellitmottagare blir det för min del.

Misstänkte att du hade nån slags router med dig. Precis som du säger så drar det en del data. Många campingar har väl lite halvdan wi-fi misstänker jag.

2018-08-12 kl 00:09

Mobilen funkar om du har en iPhone.. internetdelning och leta upp appletv i nätverket bara.. det drar på din mobil då vad gäller surfen, men dom flestabhar ju mellan 6-20 GB nu så det kostar ju inget extra för någon veckas tittande..

2018-08-12 kl 12:14

Om man har sitt Netflix inställd på hög bildkvalitet (vilket jag iaf sällan kommer ihåg att ändra om jag flyttar ATVn till husvagnen) så drar det ca 3GB/timme.

2018-08-12 kl 12:23

mange76 skrev:
e120guru skrev:

Misstänkte att du hade nån slags router med dig. Precis som du säger så drar det en del data. Många campingar har väl lite halvdan wi-fi misstänker jag.

Finns väl en och annan där det funkar hjälpligt att surfa, men inte så mycket mer. Överlag verkar de vara rätt oanvändbara WiFis de har.

2018-08-20 kl 09:39

Trodde jag hade hittat en perfekt 24" tv men upptäckte att den saknade 12v matning. Funderar på om jag är i behov av en tv som fixar 12v. Hur kopplar jag in tvn på 12v? Under tv-bänken finns det två vanliga 220v uttag, så vart får jag 12v ifrån ens?

2018-08-20 kl 12:19

I min vagn fanns bara 230 VAC vid den bänk, som är den enda som är rimlig att ställa TV:n på. Men toaletten är vägg i vägg, och där finns 12 V till belysningen. Så jag kopplade in mig där, borrade hål i väggen under TV-hyllan (den är dubbel, för att man ska kunna ställa en dekoder på den undre hyllan, så där gick det bra att komma fram).

Nu har jag alltså två 12 V-sladdar, en som kommer från batteriet och en som kommer från transformatorn.
Jag har dock konstaterat att det går inte att bara starta TV:n på batterimatningen, om laddningen är igång. Jag måste tända en lampa också, annars blir späningen för hög och TV:n startar inte.
Detta löses givetvis enklast genom att då använda matningen via transformatorn. En slugare batteriladdare än den som sitter i vagnen, en laddare som förste ägaren satt dit, hade nog också hjälpt.

2018-08-20 kl 13:30

Ok, du löste det med egen dragning. Tror inte jag ska ge mig på det. Känner att 220v oftast kommer att finnas där jag kommer stå. Skulle det saknas så får vi nöja oss med en ipad :)

Visst hade varit bra med 12v uttag där tvn är tänkt att stå, men nu är det inte så och jag får gilla läget.

2018-08-20 kl 13:44

Jag råkar vara fackman på det elektriska.

2018-08-20 kl 14:29

Ja dåså :)

2018-09-03 kl 18:32

Är i vanliga livet en ljud o bild nörd. Men vad tycker ni, duger en 720p tv i husvagnen? På 24" och lite avstånd kanske man inte stör sig på en lägre upplösning?

Vanliga tv sändningar kör ju för det mesta 720p men om man tex har med full HD film på usb eller vill lira xbox kanske man saknar möjligheten till full HD?

Hur har ni tänkt? Och ja, jag ska inte campa för att kolla på tv ;) Men när man väl ska kolla vill man ju få så bra som möjligt. Dessvärre verkar det inte finnas full HD tv som har 12v, utan enbart 220v.

2018-09-03 kl 22:18

Personligen tycker jag inte programmen blir bättre av full HD. Inte ens av 4K.

2018-09-03 kl 22:26

apersson850 skrev:
Personligen tycker jag inte programmen blir bättre av full HD. Inte ens av 4K.

Självklart blir inte programmet bättre. Men en film i 4K med tex hdr/dolby vision blir ju magisk. Programmet blir ju detsamma även med svart/vitt ;)

2018-09-03 kl 22:41

På 24" med dålig akustik i husvagn blir inget magiskt...

2018-09-04 kl 06:35

Jag har alltid varit nöjd med bilden på vår TV, en 22" av skumt fabrikat. Tills jag kopplade datorn till den under senaste färden. Den var tydligen inte ens 720p utan någon skum upplösning som gjorde att bilden från datorn antingen blev för stor eller för liten. Gick altså inte att ställa in ordentligt. Men på TV ser det väldigt bra ut.

2018-09-04 kl 06:44

Med andra ord så verkar det duga med 720p som husvagns tv :)

Får se vad det blir. Köper jag en full HD saknas möjlighet till 12v och med en 720p blir det lite sämre bild men med möjlighet till 12v.

2018-09-04 kl 07:28

Vi har bara 230 V till vår tv och precis som dig så finns inget 12-voltsuttag tillgängligt. De gånger vi står utan el klarar vi oss bra utan TV'n, så jag skulle rösta för att strunta i 12 V. :)

2018-09-04 kl 08:05

På prisjakt och pricerunner kan du jämföra priser och prestanda så du får rätt kombination...

2018-09-04 kl 08:41

Förr oss är det tvärt om - de gånger vi står med el så har man annat stt hitta på så man oftast inte kollar på TV... De gånger vi står utan el vill man fördriva tiden medans man väntar på färjor etc...

2018-09-04 kl 08:43

Mange: när det gäller 720p vs 1080p tycker jag att du ska låta någon ge dig några blindtester på rörlig bild på såpass liten skärm som 24" på typ 2 -2,5 meters avstånd och se om du verkligen klarar av att se skillnaden. Rörlig bild är sjukt svårt att se skärpa och detaljer i, speciellt på såpass liten bild.

2018-09-04 kl 11:07

Får ev överleva en lite sämre bild med 720p. 4K etc får jag ha hemma :)

2018-09-04 kl 15:04

Jag har en Philips 22tum Full HD (1080) TV (22PFT4232) som drivs med 12v. Fungerar kanon. Får precis plats i en KABE 560.
Som källa har jag antingen antenn eller en ChromeCast.

2018-09-04 kl 15:28

Henrik Seth skrev:
Jag har en Philips 22tum Full HD (1080) TV (22PFT4232) som drivs med 12v. Fungerar kanon. Får precis plats i en KABE 560.
Som källa har jag antingen antenn eller en ChromeCast.

Den tvn har jag missat. De full HD jag kollat in är bara 220v.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1482 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 544 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842