Tvättat husvagnen med avfettning.... / av Anji

• 13 svar
Tvättat husvagnen med avfettning....
2016-06-14 kl 19:42

Hej! Jag har begått ett idiotfel i all välmening. Tänkte igår att , yes, nu ska jag vara duktig och tvätta husvagnen! Sagt och gjort, och eftersom det var gråa ränder på set vita och endel asfaltsfläckar så gick jag ju på med avfettning. Inte en tanke hade jag på att detta var tokfel... Det har jag ju förstått i efterhand att det var helt förbjudet att använda avfettning på en husvagn... PH 10.. Ren blev den kan jag säga, rosa också, både färg och lyster blekande och den blev matt i lacken. Det är en kabe 2007 och den var jättefin i lacke innan detta öde drabbade denn!! Nu ser den närmast ut som en kabe från 1972.. Har ägnat hela dagen åt att ringa o visa upp vagnen för både lackfirma och bilvårdsfirma men de flesta river sig i huvudet och vet inte vad som kan göras. Sista budet var helt nya väggar, kabe i Ulricehamn sa att de byter hela plåten... Jösses... Hur kunde det gå så här med min pärla?

2016-06-15 kl 07:26

Usch, det lät inte skoj alls. Jag trodde faktiskt inte det skulle gå så illa direkt vid användning av avfettning... Men har du testat att vaxa husvagnen igen, det kanske hjälper?

2016-06-15 kl 08:50

Sånt har jag bara använt på plasten på fronten. Där gick det bra. Bioavfettning från Biltema.

2016-06-15 kl 09:34

Jätte trist....
Hade du haft en KABE med kulhamrad plåt hade du själv kunnat målat plåten med t ex Biltemas röda eller vita uretanlackfärg med en fin målar rulle.. Gjorde så på min sol blekta KABE -85.. Jisses vagnen blev som ny.. Kanske svårare på din vagn om jag förstår, har slät plåt....

2016-06-17 kl 09:08

Nej, detta är inte skoj alls... Lackering är uteslutet så det inte går att maskera alla mönster. Det kommer bli vaxning och lackförsegling på bilvårdsfirma. Sen är kostnaden intressant.. Försäkringsbolaget vill inte ta det då de anser att det är egenförvållat, och det är det ju. Men det finns knappast någon uppsåt i detta kan jag säga. Drulle finns tydligen inte längre... Man vill göra rätt och fint och så blir det tokfel. Kan man då inte önska att man kan få ett stöd av sin försäkring?? Men sista ordet är inte sagt än så vi får se. Killen på bilvårdsfirman gav mig hopp iaf, även om det kommer kosta

2016-10-09 kl 19:37

Hur har det gått för dig med vagnen? har du lyckats få lyster i den igen?

2016-10-09 kl 21:49

Måste ju ha haft ett väldigt starkt medel på vagnen, för nog ska den annars tåla lite avfettning.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-10-09 kl 22:12

Jag hoppas att det löste sig för trådskaparen på något bra sätt att återställa vagnen.

Vill bara förtydliga lite. Det finns flera olika typer av avfettningsmedel. Det som gemene man brukar kallas avfettning är petrokemisk avfettning, står oftast Kallavfettning på flaskan . Denna avfettning löser petroleum baserad smuts som tjärfläckar och olja osv. Denna typ av avfettning påverkar normalt inte lacken, bleker inte eller liknande. Men man skall INTE använda den på husvagnar på grund av att den lakar ur tätningsmedlet som vagnen är tätad med, butyl.
En annan avfettning som blivit vanligare i "konsumentledet" är alkalisk avfettning som löser organisk smuts som insekter, fågelskit, alger osv. Den är blandbar med vatten till skillnad från petrokemisk avfettning. Den säljs både färdig blandad till rätt högt liter pris och koncentrerad och skall blandas ut med vatten , ofta en till två delar medel och resten vatten. Men det skiljer så klart mellan olika tillverkare. Denna avfettning får absolut INTE torka in på ytan och skall spädas enligt rekommendation. Annars så kan tyvärr resultat bli blekt lack, ränder m.m. Kan t.o.m etsa glas om det vill sig illa. Obehandlad aluminium är också känslig mot alkalie. Enligt flera rengöringstillverkare kan man använda alkalisk avfettning till husvagnar. Vad husvagnstillverkarna säger vet jag inte. Men jag rekommenderar det INTE på grund av riskerna. Ofta går det att polera upp lacken igen efter ett sånt här missöde men inte alltid. Kulhamrad plåt gör det inte enklare heller.

För att krångla till det ytterligare så finns det en hybrid mellan dessa avfettningar också ofta kallad "Micro avfettning" som inte heller bör användas till husvagnar.

2016-10-10 kl 22:23

Jimmy.. du verkar kunna din sak.. jag brukar använda Silicon Remover eller Silicon entferner som det heter på originalets tyska till att ta bort gummirester, klisterrester, asfaltfläckar odyl, på alla material inkl husvagnen.. självklart använder jag det med förnuft.. men låt säga om jag skulle förtvätta husvagnen med detta, dvs hela vagnen... hur skulle det då påverka lacken och butyltätningarna? Du vet säkert vilket medel jag pratar om.. OBS, det innehåller INTE ättika.

2016-10-10 kl 23:05

Jag tycker i alla fall att jag har hyfsat bra koll på bilkem produkter, då jag sysslat en del med bilrekond men även lackering.
Så jag vet vilket medel du menar. Jag är ganska säker på att Silicon entferner löser upp butyl. Men att ta lite på en trasa och torka bort en fläck på lacken borde ju inte kunna göra någon skada.
Men att t.ex. duscha husvagnen med det så att det kommer i kontakt med tätningsmedlet skulle jag inte rekommendera.
Jag vet inte men att använda Silicon entferner som allmän förtvätt känns nästan lite brutalt, används ju oftast innan lackarbeten för att få bort fett, vax och silikoner då såklart. Men vid enstaka fläckar funkar det ju alldeles utmärkt.
Lacken borde inte påverkas av silicon entferner.

Nu är det är inte samma typ av färg på husvagnsplåten som bilar är lackade med. Och det är billack jag sysslat med så jag är inte helt hundra på husvagnslack, utan det är mina erfarenheter och vad jag tror.
Har polerat och lackskyddat min egen husvagn några gånger och någon enstaka till. Men sedan har jag frågat leverantörer om vad som är lämpligt att använda till husvagnar, och där fått svar på vad man kan använda men som vanligt så vill ingen lämna några garantier om det skulle gå åt pipan ;)

2016-10-11 kl 10:51

Något att rekommendera är att göra en försegling på vagnen, när jag får den till våren så kommer jag lägga på Ultima Paint Guard Plus som går väldigt lätt och smidigt att jobba in på hela vagnen.

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-10-11 kl 16:39

Någon form av lackskydd, försegling eller vax är alltid att rekommendera :) Blir så mycket roligare och enklare att hålla rent sen :)
Har aldrig använt Ultima Paint Guard Plus men känner till produkten och jag vet att många uppskattar den. Har för mig att man gärna skall lägga på den ganska så ofta. Men det går ju i och för sig snabbt, det skall bara läggas på och skall inte torkas av som de flesta andra lackskydd. Om jag inte minns fel?

Vilket skydd man väljer är mycket en smaksak, och vad man är ute efter.
De med bäst hållbarhet är oftast lite mer krävande att arbeta med. "Vanligt vax" fungerar också bra men håller inte så länge.

2016-10-11 kl 16:59

Stämmer bra, inget avtorkning efter man lagt på produkten, så enklare skydd är svårt att hitta.
2-3 gånger per säsong är nog bra att lägga på lite behandling så den inte försvinner helt.

Lika viktigt att hålla vagnen ren som man är med bilen eftersom rena saker är alltid roligare att titta på :)

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
  • 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07