Vad behöver man? / av LiaElg

• 18 svar
Vad behöver man?
2017-05-15 kl 10:27

Hej,
I helgen köpte jag och min man våran första husvagn. Det blev en hobby kfu.
Vi undrar lite över packningen. Vad behöver man egentligen ha med ? Vilken strl på tv?

2017-05-15 kl 11:46

Hur stor TV du ska ha beror väl närmast på hur långt från där du sitter som den ska placeras, samt vad som får plats där?

Vad man behöver ha med sig för övrigt tycker jag beror väldigt mycket på vad man ska göra. För mig, som ofta campar ihop med orienteringstävlingar, är förstås listan på "måsten" rätt annorlunda jämfört med för den som ska ligga på stranden och skaffa sig hudcancer.

Ett tips är att korttidscampa en helg. Ni behöver ju inte köra långt, bara så det inte går att gå hem och hämta det som behövs. Då blir ni snart kloka på vad som behövs.

Jag och yngsta dottern hade några år för vana att köra hemifrån utan osthyvel, så nu har jag en hel flock hyvlar... Fick köpa en varje gång.

Själv åker jag aldrig utan verktygslåda, men jag har förstått att de finns de som gör det, och de blir lika glada varje gång när de inser att det finns någon annan campare på stället som faktiskt insett i förväg att saker går sönder.

2017-05-15 kl 14:06

Här är min "inköpslista"
Rivjärn
Smörkniv
Osthyvel
Decmått
Durkslag
Potatisskalare
Brödkniv
Konservöppnare
Kapsylöppnare med vinskruv
Sax
Stekpanna
2 kastruller
Ungsform ( höga kanter)
Grythandske
Vita kökshanddukar
Skärbräda
Grilltång
Pensel
Hushållspappershållare
Toalettmugg/tandborsthållare

Disksvampar
Diskborste
Diskmedel
Kryddor : Salt, peppar, grillkrydda, salladskrydda, aromat.
Folie
Plastfolie
Plastpåsar
Tandborstar
Tandkräm
Toapapper
Hushållspapper
Hudkräm
Sollotion
2 duschtvål
2 schampo
Grillkol
Tändvätska
Soppåsar
Soppborste
Grilltermometer

Tv
Vattenkokare

Plastglas
Plastskålar
Salladbestick
Diskbalja
Kabel

4 st täcken
4 st kuddar
Sovmadrass
Toalett handdukar 4 st små
Lakan

Stolar
Bord

Kanske mycket onödigt, men känns som att det behövs :)

2017-05-15 kl 16:35

Verktyg har jag reda nämnt.
Brädbitar att lägga under stödbenen, och ett hjul om det är ojämnt.
En matta, typ trasmatta i plast eller så, att lägga utanför dörren. Vare sig man har förtält eller ej drar man in en massa skit i vagnen annars.
Tvättlina och gärna något att fästa den i.
Stearinljus är rätt gott att tända i vagnen, speciellt om det är lite ruggigt väder.
Elverket brukar jag ha med, men det beror ju på vad man ska göra, och hur länge man ska stå. Och var.
Kabel, är det för anslutning av vagnen? Tänk på att på en del campingar är man petiga med att du har föreskriven kabel, dvs. kontaktdon av CEE-typ samt 2,5 mm² area.

2017-05-15 kl 17:15

Sovmadrass ? Diskmedel och svinto.Medel till toan,vi brukar köra med citronsåpa.Våtservetter är alltid bra att ha med sig.Ett litet vattenpass för husvagn så att man enkelt kan ställa sig rakt på båda håll.Silvertejp,buntband och lite verktyg.Brandvarnare bör man ha i husvagnen.Testa och ut någon helg så märker ni ganska fort om det är något ni saknar.Jag önskar er välkomna till husvagnslivet.

2017-05-15 kl 21:44

Vattenkanna för att kunna fylla upp tanken. En tratt, gärna med flexibel pip till detta då man bara brukar få ut 2/3 delar ur kannan annars.

Ser ingen grill men en massa tillbehör. Inte nödvändigt med grill men visst är det härligt när röken lägger sig som ett lock över campingen. :-)

2017-05-16 kl 14:17

Vilka bra grejer ni nämner. Har en fråga angående tv, precis när man kommer in, till vänster sitter tvfästet och till höger är sittgruppen. Vilken tum ska man ha ? 22" eller blir de för stort?

2017-05-16 kl 17:01

LiaElg skrev:
Vilka bra grejer ni nämner. Har en fråga angående tv, precis när man kommer in, till vänster sitter tvfästet och till höger är sittgruppen. Vilken tum ska man ha ? 22" eller blir de för stort?

Det bästa är nog att mäta hur stor TV man kan ha och välja därefter och och då välja största möjliga. Själva har vi en 24" med liknande planlösning vad det gäller tv & soffa.

2017-05-16 kl 17:55

Som du ser blir det en hel del saker. Glöm inte att ha koll på lastvikten, så den inte överskrids. Angående kastruller och stekpanna finns det lättvikts att köpa på husvagnsfirmor. Men det kanske du redan visste...

Tror ingen heller har nämnt "snuskbutten", alltså behållare för gråvattnet. Finns både som lunga eller plastbehållare på hjul.
Gummiklubba är bra till tältpinnarna.

2017-05-16 kl 18:13

Vi har en 32" ledTv och tycker den är lagom.Den väger knappt något heller.Under transport tar den plats under täcket i ena sängen.Nu har vi en bra hylla precis innanför dörren där den platsar perfekt.Jag skulle precis som perin välja största möjliga tv.Nämnas kan att vi ej har tv:n i tv fästet då den ej får plats där,men det spelar ingen som helst roll då den för övrigt får plats på hyllan.

2017-05-16 kl 19:18

Gummiklubba=no no. Studsar bort all kraft - liten handslägga på ca ett kilo gör susen - all kraft på pinnen :-) (kan förvaras lätt tillgänglig i bilen)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-05-16 kl 20:46

Det var som tusan, mrccol. Tycker i och för sig det gått bra med gummiklubba, men jag kanske är stark.;) Men tack för tipset! Man lär sig nåt nytt hela tiden. :-)

2017-05-16 kl 23:07

Jag har använt både gummiklubba och slägghammare men sedan hittade jag något ännu bättre, en studsfri hammare på Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hammare-och-Yxa/Studsfri-hammare-2000018213/

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-05-16 kl 23:40

Sådana hammare är bra. Fast till en tältpinne är det lite lyx...

Tänk på att om du står utanför civilisationen så tar större TV-apparater mer ström från batteriet. Köper du för stor TV är det inte säkert att den går på 12 V alls.

2017-05-17 kl 07:17

Okej, tack så mycket för alla tips. Vad mycket bra sakner ni nämner gummiklubba/släggahammer snuskbutten etc.

2017-05-17 kl 11:37

apersson850 skrev:
Sådana hammare är bra. Fast till en tältpinne är det lite lyx...

Tänk på att om du står utanför civilisationen så tar större TV-apparater mer ström från batteriet. Köper du för stor TV är det inte säkert att den går på 12 V alls.

Lyx och lyx, 80:- är väl inte så farligt.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-05-17 kl 21:47

Tack för tipset stigk! Den lyxen känner jag att jag kan unna mig. ;)

2017-05-19 kl 22:05

Den hammaren var inte dum. Jag som vart där idag, Skulle ha varit inne å läst igår ;-) Vattenkokare förresten, visseljohanna till gasolspisen bättre. Funkar både med o utan el. Men som nämnt tidigare. Olika sätt att semestra - olika behov. Vi står t.ex nästan aldrig på elplats

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
  • 18 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03