Vagn med låg lastvikt, hur gör man? / av anderols

• 15 svar
Vagn med låg lastvikt, hur gör man?
2016-06-30 kl 13:13

Goddag,

Har pricis köpt en "ny" husvagn med ganska låg maxlast...
Min filosofi var att vagnen får anpassas efter aktuell dragbil, inte tvärtom. Vilket har inneburit en vagn som har en maxlast på 90kg, och i mitt fall får jag bara lasta 70kg pga. dragbilens maximala släpvagnsvikt..:-(

Till att börja med, vad ingår i tjänstevikten? Full gasoltub har jag för mig, men räknar man även med full vattentank+VVberedare? Full avloppstank och spolbehållare?
Där skulle man kunna vinna lite lastvikt om man är noga med att tömma dessa innan man åker (vatten+avlopp dvs.)....?

Förtältet måste tyvärr åka i bilen, om det ens ska med. Tungt som attan var det iaf.
Kanske ett par sidor till markisen kan ersätta tältet i dom flesta fall.
På vagnen var det dessutom monterat en cykelhållare för 2st cyklar....förstår inte att den ens monterades på denna vagn med tanke på lastvikten. Får bli cykelhållare till takräcket istället. Hållarn som sitter på får funka som torkställning tillsvidare.

Igentligen mynnar detta ut i 2 frågor:
Ni som har vagnar med för låga lastvikter, hur pass noga är ni med att inte överskrida maxlasten? Eller räknar ni med att det "aldrig" kollas?

Tips för att få ner lastvikten vid normal famlijeanvändning?

M.V.H,
Anders

2016-06-30 kl 15:59

Bestämmelserna om hur tjänste vikten beräknas har nog varierat lite under åren så det enda säkra sättet är att du väger vagnen så att du vet hur du ligger till

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-06-30 kl 16:02

Det spelar ingen roll vad tjänstevikten är. Det som gäller är att vagnens bruttovikt aldrig får överstiga angiven totalvikt.
Dessutom får den inte överstiga angiven max släpvagnsvikt för dragfordonet.

Själv anser jag att man får anpassa bil och största vagnen man vill dra till varandra, inte bara den ena till den andra. Gäller att tänka framåt när man byter bil, så det finns marginal.

Det man kan göra när man redan har skägget i brevlådan är förstås att inte ta med saker i onödan och lasta i bilen så länge det går. Tänk på att kultrycket tar av bilens lastförmåga.
Man kan ju också byta ut porslinstallrikar mot plast, tjock skärbräda mot tunn osv., och på så sätt snåla in på alla kilogram man kan hitta.

Själv lastar jag också förtältet, verktygslåda, kamera etc. i bilen, för att hushålla med mina 260 kg lastvikt.

2016-06-30 kl 17:26

Kör och väg husvagnen för vikten som står stämmer oftast inte. Du har troligen ännu mindre lastvikt. Har nu mer en höjd lastvikt. Jag betalar hellre en höjning en gång än behöva vara rädd för böter vid varje körning.

2016-07-02 kl 10:20

Tack för svaren...tror enda sättet blir att "snikpacka" vagnen med tomma tankar, o åka iväg och väga den. Eller om man väger den tom.

Känns som om man måste få koll på detta, straffet för för hög last räknas ju i procent av maxlasten...:-(.

Mvh,
Anders

2016-07-02 kl 15:24

Ja. Det blir fort många procent när lastvikten bara är 90 kg. I ditt fall är ju risken dessutom stor att du får dubbla böter, för du kommer ju ännu fortare över högsta tillåtna släpvagnsvikt på bilen.

Men det är bra med en och annan sån här tråd, så de som står i begrepp att skaffa sig en husvagn lär sig att sky sådana här exemplar som pesten.

2016-07-02 kl 15:54

En liten tanke bara:
När vi vägde upp vår husbil så tömde vi den på allt för att få en korrekt tjänstevikt. Sedan vägde vi allt som vi lastade in, köksutrustning, sängkläder, utemöbler, kartor och böcker, mm. Allt detta vägde 128 kg. Då är inte kläder, personlig utrustning och mat inräknad.
Saker och ting väger mer än man tror.

LAEN
2016-07-02 kl 18:47

När vi vägde upp vår vagn tidigare i år så behövde vi inte väga den dom gick på vagnens tidigare uppgifter. Har hört att vissa bilprovare kräver vägning.

2016-07-12 kl 18:10

apersson850 skrev:

Men det är bra med en och annan sån här tråd, så de som står i begrepp att skaffa sig en husvagn lär sig att sky sådana här exemplar som pesten.

He, He, nu var kanske inte tanken med tråden att sänka andrahandsvärdet på min husvagn, men du har rätt i sak - när den första glädjen över att ha köpt en vagn med bra planlösning o rätt vikt lagt sig, så börjar man fundera på hur det är tänkt att man ska använda vagnen då den har låg lastvikt.
Den har gott om stuvutrymmen, lastlucka under dubbelsängen, cykelhållare för 2 cyklar etc....men får bara lasta 90kg! En del av dessa utrymmen borde nästan vara plomberade...:-(
Blir även förvånad över att man idag kan köpa vagnar med nästan ingen lastvikt, nya.

2016-07-13 kl 21:46

Tittade för några år sedan på en vagn som verkade intressant ända tills jag tittade på pappren: Maxlast 40 kg!

Minst sagt ansvarslöst av en handlare att leverera något sådant!

2016-07-21 kl 23:28

Så har man en vagn med tjänstevikt på 1050kg och en bil på 1652 kg så får jag alltså lasta 250kg i vagnen då MAXlast är det. och 548 kg i bilen, då den har det. Tillsammans blir det 3500 kg.
Det ger då i mitt fall lastutrymme för 798 kg.. minus barn sambo och mig ?

Ber om ursäkt om jag verkar dum men är vilse och söker en hel hand som säger JA så ÄR DET!

köpt en Adria Altea 542 PK. om det nu har något med saken att göra. / Fredrik

2016-07-22 kl 11:07

Om husvagnens totalvikt är 1300 och bilens totalvikt är 2200 så skall det ju stämma.

Cabby C61 -99
2016-07-22 kl 15:36

Japp ! Tack För Raka besked.

2016-07-22 kl 16:42

För säkerhets skull bör du nog ändå väga vagnen tom för att veta exakt hur det ligger till för som jag skrev tidigare, tjänstevikt har beräknats olika under årens lopp. Den vagn jag har nu vägde jag när jag hämtade den från husvagnsfirman, alla tankar tomma men 1 gasoltub och reservhjul med hållare monterat. 1420 kg istället för 1380 i reg.-beviset

Cabby C61 -99
2016-07-22 kl 20:53

Polisbagarn skrev:
Så har man en vagn med tjänstevikt på 1050kg och en bil på 1652 kg så får jag alltså lasta 250kg i vagnen då MAXlast är det. och 548 kg i bilen, då den har det. Tillsammans blir det 3500 kg.
Det ger då i mitt fall lastutrymme för 798 kg.. minus barn sambo och mig ?
Om tjänstevikterna är rätt angivna för resp. fordon är det rätt. Men i tjänstevikten för bilen ska föraren ingå, så du själv ska inte ta av maxlasten, om du inte tycker mat är alltför gott...
Som redan skrivits: Tjänstevikten är inte alltid vad som står i pappret. Det är totalvikten som räknas, det är den du inte får överskrida.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03