Varmt i husvagnen / av MrM

• 9 svar
Varmt i husvagnen
2020-07-16 kl 09:21

Det är 21,5 grader enl panelen på alden i vagnen på nätterna. Trots öppna fönster och en utetemp som är betydligt lägre. Pannan är inställd på 19 grader.

Hur kan det vara så varmt?

2020-07-16 kl 18:06

Förmodligen hinner inte temperaturen i vagnen sjunka mer än till 21,5˚C.
Men det finns även ett kalibreringsläge på panelen där man justera aktuell temp mot verklig temp så du kan ju kolla även det.

2020-07-16 kl 18:41

Det kan också vara som det var för mig. Panelen sitter monterad utanpå garderoben. I garderoben, rakt under panelen, sitter elanläggningen med 12 V stabilisator och laddare. Lite längre ner sitter själva pannan.
Panelen trodde det var rejält varmt i vagnen, med det var det bara inne i garderoben.

Jag köpte en extra inomhusgivare av Alde. Med den monterad en meter från garderoben stämmer temperaturerna betydligt bättre. När jag ända hade farten uppe köpte jag även en utomhusgivare, så kan jag se både inne- och utetemperaturen i displayen.

Panel
Utegivare

2020-07-17 kl 02:27

apersson850 skrev:
Det kan också vara som det var för mig. Panelen sitter monterad utanpå garderoben. I garderoben, rakt under panelen, sitter elanläggningen med 12 V stabilisator och laddare. Lite längre ner sitter själva pannan.
Panelen trodde det var rejält varmt i vagnen, med det var det bara inne i garderoben.

Jag köpte en extra inomhusgivare av Alde. Med den monterad en meter från garderoben stämmer temperaturerna betydligt bättre. När jag ända hade farten uppe köpte jag även en utomhusgivare, så kan jag se både inne- och utetemperaturen i displayen.

Panel
Utegivare

Jag kan se både ute och innetemperatur i panelen. Testade nu ikvälll att stänga av den helt och då är det kallare i vagnen. Känns som att givaren inne tror att det är svalt och värmer därför, trots att jag satt innetempen på 15 grader.

Kan det lösas genom att kalibrera den tro? Hur gör man det? Har en alde 3010

2020-07-17 kl 02:29

perin skrev:
Men det finns även ett kalibreringsläge på panelen där man justera aktuell temp mot verklig temp så du kan ju kolla även det.

Jo då, det tror jag. Nätterna är rejält kyliga så det är alla gånger 16 graderr ute

2020-07-17 kl 11:15

MrM skrev:
perin skrev:

Jo då, det tror jag. Nätterna är rejält kyliga så det är alla gånger 16 graderr ute

Är temperaturen 16 grader på natten borde det sjunka så pass lågt i vagnen att pannan går igång kan jag tycka. Här där vi är har det varit ca 14-15 grader nattetid och det har varit helt ok på natten.
Testa att sänk termostaten lite, vi har den på 18 grader och då är det som behagligast på natten tycker jag.

2020-07-17 kl 11:45

Ja, har du en Alde 3010 går det att kalibrera. Men exakt hur beror på vilken panel du har. Det finns minst tre olika. Om du tittade på mina bilder såg du att jag har den äldsta modellen. Där vet jag hur man gör. Men bruksanvisningarna för alla paneler finns på Aldes websida. Leta efter offset på temperaturen. Sätter man den på något annat än noll, kommer offset att läggas till temperaturen som visas. Då kan man flytta värdet upp/ner (positivt/negativt offset).

Mät med en separat termometer, så ser du vad det verkligen ska vara.

Om du har nattsänkning aktiv blir det en annan inställning på nätterna. Normalt har man den lägre, men den kan ju stå högre också.

2020-07-17 kl 23:15

apersson850 skrev:
Ja, har du en Alde 3010 går det att kalibrera. Men exakt hur beror på vilken panel du har. Det finns minst tre olika. Om du tittade på mina bilder såg du att jag har den äldsta modellen. Där vet jag hur man gör. Men bruksanvisningarna för alla paneler finns på Aldes websida. Leta efter offset på temperaturen. Sätter man den på något annat än noll, kommer offset att läggas till temperaturen som visas. Då kan man flytta värdet upp/ner (positivt/negativt offset).

Mät med en separat termometer, så ser du vad det verkligen ska vara.

Om du har nattsänkning aktiv blir det en annan inställning på nätterna. Normalt har man den lägre, men den kan ju stå högre också.

Stort tack för alla välformulerade svar du ger. Jag ska göra ett försök att kalibrer. Det har som sagt varit kallt i natt när jag slog av panelen. Resterande nätter har det varit för varmr när den varit igång, trots att jag ställt tempen på 15 grader

2020-07-18 kl 17:26

I första inlägget av MrM framgår det att fönster stod öppet. Det kan ha haft en stor påverkan på temgivaren beroende på var den sitter. I min vagn har Cabby monterat den i botten på vänstra överskåpet i rundsitsgruppen. Detta medför att ventilerar vi med vänster främre sidofönster blir det helknas med innetemperaturen. Vår erfarenhet är att en inställd temp på 18 ºC och stängda fönster ger en behaglig sovtemperatur.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
  • 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206