Varmvattenberedare till Solifer 510L / av Solifer90 Värmland

• 26 svar
Varmvattenberedare till Solifer 510L
2021-10-15 kl 17:58

Hej!
Ny husvagnsägare och ny här!:)
Vi har köpt en Solifer 510L -90.I medföljande bruksanvisning berättas det om varmvattenberedare.Den är dock för flera andra modeller.På manöverpanelen finns knapp för det och lampan för uppvärmingen av vagnen lyser när beredarknappen och uppvärmnings knappen intryckt Helt enligt boken.Det bara det att hittar ingen beredare!??!:)..Vet nån var finns den isåfall,en tecknad bild i boken men hittar ingen sådan.Kan det vara att den finns inte på denna modell!?.Det stod att skulle sätta kranen på läge varmt och vänta tills vatten kom ur den iläge varmt då är den fylld.Gjorde så och det spottade en stund o sen ok.Har haft knappen för beredare intryckt i några timmar men inget varmvatten..
Nån som kan ha en lösning?:)
Mvh
Värmland

2021-10-15 kl 20:30

Tillägg...en kompis hörde av sig och sa att glöm inte tömma beredare!

2021-10-15 kl 20:31

Ser allt kom inte med.Han sa jag har beredare men vet inte var..fattar noll.

2021-10-15 kl 20:56

Jag har visserligen en några år nyare Solifer men skulle gissa att även din sitter monterad under ena soffan fram, nära pannan. Lyft på dynor och lock under dom så hittar du nog den. Får du inget varmvatten, kolla så inte avtappningskranen står öppen, så vattnet rinner ut under vagnen. När du öppnar kranen i läge varmt så spottar det medans den fyller varmvattenberedaren och under den tiden ser du hur vattnet sjunker i vattentanken. Antar att du liksom jag har lösa vattendunkar och då ser man ju lätt hur det minskar. Varmvattnet brukar komma rätt snabbt i min när den fyllt varmvattenberedaren.

2021-10-15 kl 21:01

Hej Jan..har lyft!
På höger sida sitter elshunten/värmare längst fram.inget annat.kan den sitta i skuffen fram ?..får isåfall kolla under helgen..Stämmer att det lösa vattendunkar.Jag ska lyfta upp allt igen under Lördag.Svårt tänka att missat den.Drn måste väl vara hyfsat stor.

2021-10-16 kl 10:12

Vet inte hur det ser ut på just din modell, men på min 520/S3 2002 sitter varmvattenberedaren under höger soffa fram, framför laddare och batteri och bakom pannan som syns från gasolkofferten. Varmvattenberedaren är inte särskilt stor, intill den sitter som en slags vippströmbrytare i plast på golvet, tror den är gul, med vilken man öppnar och stänger avtappningen av beredaren. Leta efter en sån under soffan. Om jag minns rätt nu är den öppen om den står rakt upp och stängd om den fälls åt ena eller andra hållet. Se till så denna är stängd om du vill ha varmvatten.

2021-10-16 kl 10:33

Googlade och hittade broschyr på Solifer 1990. Enligt den så är varmvattenberedare extrautrustning på 510L, men den är som standard förberedd för Primus varmvattenberedare. Så inte säkert att just din vagn utrustats med en varmvattenberedare. Lyckas tyvärr inte länka till pdf broschyren... Hittade istället en film, med större Solifer, där du ser hur varmvattenberedaren ser ut i Solifer med Primuspanna. Jag har Alde i min, så det ser inte lika ut, men min sitter på samma ställe.
https://youtu.be/NEcri79sbQQ

2021-10-16 kl 10:35

Hej igen...finns inget där förutom elshunten ..ser på tecknade bilden i boken att det ska finnas kran m.m.men inte var detta är.Har lyft på allt och hittat ingen.Hittar inga hål eller andra spår ens att suttit där.Jag har batteriet på vänster sida och laddaren i garderob vid toaletten .ser ut att alltid suttit där.Det står boken att kan stänga ett vred i toautrymmet på väggen om vill ha snabbare varmvatten så inte all uppvärmning går till att värma vagnen .I boken står att varmvattnet värms samtidigt som vagnen men just det vredet ska man stänga på sommaren närvill ha bara varmvatten har gjort det .Avvaktar nu och ska kolla senare om blir varmvatten .knepigt om nåt annat system utan beredare.

2021-10-16 kl 10:40

Ok!- Tack för hjälpen Jan!
Där har vi det.Då saknar denna beredare.Både varmvatten och kallvatten i kranarna ser ut o vara byglade ser jag.Kallt i bägge!:)
Men då vet jag .Tror nog att kommer klara oss utan den men hade ju varit kul o ha.
Återigen tack för hjälpen.
Ser fram mot våren!
Ha en trevlig helg!:)

2021-10-16 kl 10:45

Bara kul kunna hjälpa till. Trevlig helg själv! B)

2021-10-16 kl 12:47

En 510 liter stor varmvattenberedare i en husvagn tänkte jag när jag såg rubriken. :)

2021-10-16 kl 22:37

Hej!
Haha...ja ser nu när tänker på min rubrik...skapligt stor!:)

2021-10-17 kl 08:11

Blir jobbigt bära dit SÅ mycket vatten, ha, ha! :D

2021-10-17 kl 08:39

Japp!:)- Gillar hitta på egna lösningar och vad gäller beredare då sparar jag väl in det på vikten då .(det lilla jag nu sparar).Kommer hitta på en duschlösning utanför vagnen .Det var enda jag isåfall kan tänka mig sakna varmvatten till.Diskvatten kan jag koka om behövs.
Finns ju redan färdiga hängande campingduschar förståss om inte vill/kan använda campingarnas.men gillar hitta på nåt eget.Nåt bara o tvåla in o skölja av.:)

2021-10-17 kl 12:26

Visst kan man värma vatten på spisen. Men efter att ha haft både vagnar utan, och sen med varmvatten, så är det inget jag vill vara utan längre.

2021-10-17 kl 13:40

perin skrev:
En 510 liter stor varmvattenberedare i en husvagn tänkte jag när jag såg rubriken. :)
Jag också. Det är lätt hänt att skriva en missvisande rubrik när man har farten uppe och själv vet precis vad man tänker på.

2021-10-17 kl 14:08

Hej alla glada!

2021-10-17 kl 14:09

Ser allt kom inte med i förra,:)Jag har ändrat rubriken nu.:)

2021-10-17 kl 15:46

Solifer90 Värmland skrev:
Japp!:)- Gillar hitta på egna lösningar och vad gäller beredare då sparar jag väl in det på vikten då .(det lilla jag nu sparar).Kommer hitta på en duschlösning utanför vagnen .Det var enda jag isåfall kan tänka mig sakna varmvatten till.Diskvatten kan jag koka om behövs.
Finns ju redan färdiga hängande campingduschar förståss om inte vill/kan använda campingarnas.men gillar hitta på nåt eget.Nåt bara o tvåla in o skölja av.:)

Att duscha i en äldre husvagn är ändå inget att rekommendera eftersom det ökar risken för fuktskador. Utrymmet i dom är sällan ordentligt anpassat för att duscha. Av den anledningen satte jag in en fast kran i handfatet när jag tvingades byta pga spricka i det gamla, som var ett utdragbart duschmunstycke med slang.

Vår förra vagn saknade också varmvatten. Visst är det skönt med varmvatten, men jag tyckte det gick bra med enbart kallvatten också när man använder servicehuset till att duscha och diska. Vill man ha varmvatten är en vattenkokare smidigare än att värma på spisen, förutsatt att man har tillgång till 230V såklart...

2021-10-17 kl 16:05

Ja,det så vi tänker också.Vi ju nybörjare på äldre dar och hann bara en tur i höst och där var otroligt fräsch servicehus med fina duschar.Det löser sig alltid under sommaren.Det ju isåfall bara till disk ,om inte tar det också i servicehus som vi har tänkt oss att behöva varmvatten.

2021-10-17 kl 16:52

Vi tycker det är enklare att bära disken fram och tillbaka till servicehuset än att först bära vatten till husvagnen, diska där och sen bära iväg gråvattentanken och tömma. ;) Ändå har vi varmvatten i vår nuvarande vagn. Ska väl möjligen vara för att slippa trängsel i dessa tider som man kan föredra att diska i husvagnen. Men det beror ju på hur det ser ut på den enskilda campingen. Vissa har ju även diskmöjlighet utomhus sommartid. "Vår" camping har ett litet kök med 3 diskhoar och det brukar inte vara några problem att lyckas vara ensam där om man vill det.

2021-10-17 kl 17:01

Ja förstår..vi bodde ju bara en natt nu i höst och la all frukostdisk i plastbalja/diskbalja och det fick följa med hem skitigt..men övertygad att det blir lika här och diskar i servicehus eller vad för möjligheter som finns dom flesta gånger i allafall.Känns som litet problem,:). Och som du skrev ovan så duscha i vagnen,det ser inte helt "tätt" ut mot omgivningen.Kan tänka mig modernare vagnar har lite annan konstruktion.

2021-10-17 kl 17:25

Främsta anledningen till att vi skaffade husvagn från början, 1980, var att åka till orienteringstävlingar. Står man på en åker på det viset finns det inga servicehus, och duschen är bara igång när själva tävlingen pågår. Då är varmvatten guld värt.

I de fall det finns riktiga campingar, antingen i samband med större tävlingar som 5-dagars, eller för att det är en vanlig campingplats, då håller jag med om att det finns andra alternativ.
Senast jag stod på en riktig camping var vattnet inte längre bort än att jag kunde sätta en slang direkt i vagnen. Smidigt när det finns vatten på tomten.

2021-10-18 kl 17:40

Förstår det skönt med dusch då!
Här blir det minsta möjliga svettiga aktiviteter men behöver väl skölja bort skiten ibland innan börjar lukta ändå.Men tanken är att nyttja campingar och vet faktiskt inte heller hur vanligt det är med fricamping numera.Vet inte om får sambon sova vid en tjärn eller ödestrand ..:)

2021-10-18 kl 19:04

Ja, dusch har jag inte i vagnen. Men i vissa sådana lägen hade det varit bra. Egentligen mest när man själv arrangerar. Då har det varit full verksamhet hela dagen före tävlingen, men duschen är ju inte igång då.
Är man på andras tävlingar brukar det räcka att duscha efter tävlingen. Sen behöver man inte bli så svettig resten av tiden.

Min sambo blundar när hon sover, så det spelar ingen roll var vi står då. Det är värre när hon är vaken!

2021-10-30 kl 10:46

Ja,haha...Få henne o somna är nog inte bara så enkelt när nya ljud omkring i naturen.
Men vår duschlösning blir säkert en hängande påse typ..För solen lyser ju alltid!:)-
Ser fram mot vårpremiär.

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206