Vatten rinner ut under vagnen / av MrM

• 13 svar
Vatten rinner ut under vagnen
2020-07-09 kl 22:52

Säkert ett enkelt svar för er kunniga..

Jag har en gråvattentank invändigt, på utsidan sitter en kran för öppning/stängning. Under vagnen nedanför färskvattentanken sitter två utlopp. Det ena är för tömning av färskvattentank, som jag gör inifrån vagnen. Men det andra utloppet, vad är det? Nu när jag ikväll fyllde vatten och spolade i kranen inne i vagnen rann det ut ur det andra utloppet under färskvattentanken, alltså inte i bak där gråvattentanken sitter.

Varför rinner kranvatten /gråvatten ut på det stället!?

2020-07-09 kl 23:27

Överfyllnadsskydd, inget samband med att du spolade i kranen samtidigt m.a.o.

2020-07-09 kl 23:31

perin skrev:

Vad menas med överfyllnadsskydd? Om jag fyller 40 liter i färskv.tanken vilket är Max. Då rinner väl bara överflödigt vatten tillbaka ut från påfyllnadsröret?

Så du menar att det inte finns ngt samband mellan att jag spolade i kran och att det rann vatten under vagnen?

2020-07-09 kl 23:32

Eller avtappningen från varmvattetberedaren som står öppen?

2020-07-09 kl 23:39

MrM skrev:
perin skrev:

Vad menas med överfyllnadsskydd? Om jag fyller 40 liter i färskv.tanken vilket är Max. Då rinner väl bara överflödigt vatten tillbaka ut från påfyllnadsröret?

Så du menar att det inte finns ngt samband mellan att jag spolade i kran och att det rann vatten under vagnen?

Precis som i handfatet hemma finns ett överfyllnadsskydd om man fyller på för mycket.
Så inget samband med att du spolade i kranen samtidigt som sagt. :)

2020-07-09 kl 23:42

JvA skrev:
Eller avtappningen från varmvattetberedaren som står öppen?

Hmm, det får undersökas imorrn. Frun påstod att hon stängt avtappningen från den

2020-07-09 kl 23:43

perin skrev:
MrM skrev:
perin skrev:

Precis som i handfatet hemma finns ett överfyllnadsskydd om man fyller på för mycket.
Så inget samband med att du spolade i kranen samtidigt som sagt. :)

Okey. Fast jag har svårt att tro att det är överfullt, har tankat med 4x 8-9 liter. Tanke. Ska rymma 40

2020-07-09 kl 23:46

Testa med en kanna till och du kommer märka att det rinner över. Häller du för fort kommer det tillbaka i påfyllnadsröret men det kommer ändå rinna ut via överfyllnadsskyddet.

2020-07-09 kl 23:49

perin skrev:
Testa med en kanna till och du kommer märka att det rinner över. Häller du för fort kommer det tillbaka i påfyllnadsröret men det kommer ändå rinna ut via överfyllnadsskyddet.

Ska utforskas under morgondagen! :)

2020-07-10 kl 07:58

När det har slutat att komma vatten under vagnen så prova att spola i kranen igen. Kommer det vatten igen så har du en läcka någonstans.

Jag har för mig att överfyllnadsröret/luftningen sitter i påfyllnadsluckan. Så har det varit på de Kabe jag har haft. Hobbyn däremot hade ett rör som stack upp i vattentanken och fyllde man på för mycket så rann det ut under vagnen. Samma sak när man körde, då skvalpade hälften av vattnet ut via det röret.

2020-07-10 kl 09:18

Tittar du även där du har utloppet för gråvattnet så ser du även en slangstump som är för överfyllnadsskyddet för den invändiga gråvattentanken.

2020-07-11 kl 22:22

Hittat problemet eller rinner det fortfarande? Alltid roligt när frågeställare återkopplar lösning :-)

2020-07-12 kl 09:36

JvA skrev:
Hittat problemet eller rinner det fortfarande? Alltid roligt när frågeställare återkopplar lösning :-)

Jag har testat att spola i köket och ser inget som rinner under vagnen. Jag kom på att vagnen lutar lite, då rinner det väl ut snabbare ur det potentiella överfyllnadsröret?

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842