Vintercamping – hur funkar det?

Publicerad: 2024-02-05   Uppdaterad: 2024-01-29

Vintercamping när temperaturen faller långt under nollstrecket, hur funkar det? Husvagn & Camping åker norrut och testar campingliv i plusgrader och ända ner till minus 35. Utan att frysa ett smack.

Med en växande marknad för campingfordon är det tydligt att mängden människor som vill fortsätta att campa också ökar stadigt under vinterhalvåret. Det syns både i de södra och i de norra delarna av landet där i synnerhet husbilsfolk tenderar att röra på sig mycket mer än tidigare. 

Något som tycks förändra förutsättningarna för nordliga campingplatser, särskilt i fjällvärlden där vi tidigare i princip bara erbjudits säsongsplatser, men som numera öppnar för ställplatser och dag-för-dag på campingar. 

Till och med Skistar har ställplatser i Lindvallen, och i bland annat Tandådalen finns ett begränsat antal parkeringsplatser där du kan övernatta mot betalning. Även på Umfors camping strax norr om Hemavan i Västerbotten märker Ludvig och Anna Segerstedt av ett ökat intresse för att campa på vintern. Med runt sextio campingtomter öppna för spontanbesökare lockar de folk från hela Sverige som vill åka skidor, skoter, hundspann, fiska eller gå på snöskor direkt utanför husbilsdörren.

Husvagn med förstuga
Många långliggare skaffar små förstugor till husvagnarna i fjällen. 

Tidigare har det framför allt varit folk från inlandet eller kusten som åker till fjälls över helgerna, för att fiska eller åka skoter, men numera kommer det allt oftare spontangäster som stannar några nätter eller maximalt en vecka. 

Med vinterisolerade fordon är det dessutom riktigt behagligt att övernatta när det är kallt och den enda potentiella utmaningen är var du ska göra av alla blöta kläder efter en dag i skidbacken. Särskilt om ni reser fler än två. Ett bra tips är att använda hygienutrymmet (om ni har husvagn eller större husbil än en plåtis) alternativt torkskåp på campingplatsen för att undvika onödig fukt i fordonet, något som på sikt kan bidra till att slippa kondens och mögelskador.

– Vi lägger skidor och stavar under husbilen och hänger upp alla blöta kläder i duschen. Vintertid använder vi campingens faciliteter i högre utsträckning än under sommaren, vilket innebär att kläderna torkar relativt snabbt då det blir både varmt och torrt i duschutrymmet. Ett annat tips kan vara att hänga upp kläderna på galgar i skåpluckor och tak tills de torkat, säger Lisette Åman som ser campinglivet som ett sätt att ha råd med en skidresa.

Husbil skidåkning
Fördelen med att campa i fjällen är att det är nära till skidspår och vinterfjäll.

För att vädra ut lite av fukten till följd av alla blöta kläder och flera personer som sover tillsammans brukar Lisette öppna fönster och dörrar (korsdrag) direkt efter frukost i samband med att hela familjen lämnar husbilen. 

Då vädras fukten ut och combipannan hinner värma upp bilen på nytt innan det är dags att återvända för att äta lunch tillsammans. Ett annat tips kan vara att plugga in en avfuktare i eluttaget så länge du står på en camping med elstolpe. 

En vanlig farhåga när det handlar om att vintercampa är rädslan för att frysa, men efter några veckor i husbil visar det sig vara en obefogad oro. Bortsett från kallras vid dörrar och fönster och dessutom kalla golv (om ni inte har golvvärme) är inomhustemperaturen riktigt behaglig trots att det är tjugo, trettio minusgrader utanför.

Däremot kan det vara svårt att få vattensystemet att funka, både färskvatten och gråvatten, vilket får många vana vintercampare att undvika att använda tankarna under vintern och att i stället hålla sig till vattendunkar. 

Trumavärmaren kämpar
Trumavärmaren kämpar på när utomhustemperaturen sjunker. 
Skärmskydd
Ett enkelt skärmskydd hindrar smältvatten från att bilda ispansar. 

Största utmaningen med gråvatten är att mynningen fryser till is vilket innebär att den är svår att tömma, även om den är ordentligt isolerad. 

Ett vanligt knep för att slippa isproppar är att låta kranen vara öppen och helt enkelt låta spillvattnet rinna ut i en balja som du sätter under bilen eller husvagnen. 

– När det är riktigt kallt använder vi fulla PET-flaskor på toaletten för att spola med. Då slipper vi riskera att slang och vattenpump fryser sönder. Många gånger är det dessutom lättare att fylla på flaskorna än att lyckas få en trädgårdsslang att fungera när det är riktigt kallt, säger Lennart Dahlén som oftast campar i södra Sverige, men som då och då rullar norrut.

Medan PET-flaskorna fungerar alldeles utmärkt när det är riktigt kyligt använder han och hustrun Elsa både färskvatten- och grå-vattentanken när temperaturen håller sig runt nollan. Då hämtar de vatten med en kanna och fyller på precis som vanligt. När det blir kallare än så övergår de till flaskor. Även i köket sätter de en vattendunk på bänken och undviker att använda blandaren. Spillvattnet låter de rinna ut i ett uppsamlingskärl som de sätter under fordonet. 

Isolermattor till bakdörrarna
Isolermattor till bakdörrarna från Kama Fritid minskar värmeförluster och drag.
Isolertäcke
Med ett isolertäcke över vindruta och sidofönster blir det betydligt lättare att värma upp förarhytten.

– Du måste komma ihåg att tömma kärlet ofta eftersom spillvattnet fryser till is och det kan vara svårt att tömma gråvattnet när du ska åka vidare, säger Lennart Dahlén. 

Elstolpe, gasol- eller dieselvärmare? Allra enklast är naturligtvis att ansluta husbilen eller husvagnen till en elstolpe när du står på en camping. 

Detta för att lätt kunna värma bodelen med fordonets inbyggda värmesystem eller ansluta en extern värmefläkt. Fördelen med att använda Combivärmaren är att du får varmvatten samtidigt som fordonet värms upp. Om effekten inte räcker till kan du ansluta en värmefläkt eller en oljeradiator till eluttaget och få en behaglig invändig värme. 

Alternativet är att värma bostaden med gasol eller diesel beroende på vilken typ av värmare du har installerad. Glöm inte att fylla gasolflaskorna innan du åker hemifrån och ha alltid två flaskor med dig. En som du använder och en i reserv. Det är inte kul om värmen slutar fungera mitt i natten. 

En vanlig fråga när det handlar om vintercamping är om alla husbilar och husvagnar är förberedda för att användas kallt. Svaret på den frågan är både ja och nej.

Funäsdalen
Ställplatserna har blivit populära i fjällvärlden. Här i Funäsdalen. 

I princip kan du använda alla campingfordon även när det är kallt, men för att särskilja olika fabrikat och modeller från varandra skiljer branschen på vinterbonade och vinterdugliga campingfordon. 

För att testa detta kyler de ner fordonet (till 0 °C) och mäter sedan hur snabbt värmen stiger centralt med maximal värme påslagen (diesel- eller gasolvärme). Kravet för att husbilen eller husvagnen ska klassas som vinterduglig är att bodelen värms upp till 20 °C inom två timmar och att temperaturen inte avviker med mer än sju grader på ytterligare fem olika mätpunkter. I princip klarar alla campingfordon det testet.

För att däremot klassas som ett vinterbonat campingfordon kyls det ner under minst tio timmar till minus 15 °C. Då öppnas alla dörrar och fönster så att fordonet kyls ut fullständigt. Därefter ska bodelen värmas upp (maximal värme påslagen) till +20 °C inom maximalt fyra timmar. Detta kontrolleras med samma typ av central mätpunkt som i föregående test. 

För att klara utnämningen får det inte förekomma någon större variation än sju grader på fem mätpunkter. Efter det att fordonet värmts upp till 20 °C i minst en timme fylls vattentankarna och efter ytterligare en timme görs en funktionskontroll för att se om alla ledningssystem och kranar fortfarande är funktionsdugliga och inte har frusit.

Värmaren från Truma ger en behaglig temperatur inomhus.
En vanlig vattendunk i köket gör matlagningen enklare. Diskar gör man i servicehuset utom vid fricamping. Dunken är dessutom lättare att fylla på.

Här kan vi säga att många tillverkare faller ifrån och helt enkelt inte når upp till den standard som egentligen borde vara självklar om du ska använda campingfordonet året om i Skandinavien. 

Bästa tipset för att slippa drag är att skaffa isolermattor till dörrar och fönster. När det kommer till husbilar kan det vara mycket effektivt att skärma av fordonshytten med filtar eller särskilda isolerkappor eftersom det förhållandevis stora utrymmet med mycket fönsteryta (vindruta och sidorutor) bidrar till rejäla värmeförluster. Att köpa ett så kallat MASA-täcke som läggs över bilens främre rutor är ett utmärkt sätt att tilläggsisolera fordonshytten. 

Lägg dessutom ut mattor på golvet, ett bra tips är att klippa till cellgummimattor, det vill säga liggunderlag som du placerar på golvet för extra isolering. Sedan är det såklart att föredra om du använder raggsockor, underställ och en tröja. Hur du än ser det så är ett underställ betydligt billigare än att köpa både gasol och diesel till värmepannan.

Dessutom kan du tända några ljus, både för värmens och mysighetens skull. Varje ljus, liksom människokroppen alstrar i runda slängar en värmeeffekt på 100 watt. Fem ljus och fem människor i ett och samma utrymme genererar alltså samma värme som en 1kW-värmefläkt. Det tål att tänka på.


FAKTA

Ett effektivt MASA-täcke kan du köpa på mhuhtalo.fi/seindex.html

Även Kama Fritid har liknande isolermattor för både fönster och dörrar www.kamafritid.se 

Rulla till toppen