Vill inte låna ut - hur gör ni? / av broosen

• 21 svar
Vill inte låna ut - hur gör ni?
2015-01-23 kl 21:00

Hej, vi har köpt vår första egna husvagn efter att ha hyrt och provat lite.

Vi har varit ute mycket och haft en skön 2014 sommar, nu står den på tomten och nu förstår vi att fler, båda grannar och släkt tycker att det är intressant att vi har den.
Fler har talat om att dom är intresserade av att "låna" den och andra vill gärna "låna" den och ha den som övernattning när dom har släkten på besök.
Vi är inte intresserade av att vare sig låna ut den till vår egen släkt eller till grannar som har släkten på besök.
Antar att vi inte är dom första som råkat ut för detta, hur har ni gjort?

2015-01-23 kl 22:21

Hejsan och grattis till nya vagnen.
När vi köpte vagnen så ville det lånas till höger och vänster semester och festivaler (läs Sweden Rock) då förklarade vi för de att lika lite som jag vill åka hem till de och lägga mig i deras sängar lika lite vill jag att de ska sova i mina antingen i huset eller husvagnen.
Så vi gjorde klart för de att det var VÅR sommarstuga på hjul. Antingen accepterar de det eller så skiter jag i vad de tyckte. Min vagn är just MIN vagn. De får köpa egen ;-)
///Xon

2015-01-24 kl 08:45

Hej!
Köpte vagnen för ca 8 år sedan och fick genast samma frågor från en del släktingar och andra bekanta.
Vi gjorde då redan från början klart att vagnen inte lånas eller hyrs ut till någon, oavsett vem som frågar. Några tyckte säkert att vi var "taskiga", men frågorna upphörde och inga sura miner idag när alla vet. Jag tror att problemet uppstår om man lånar ut till någon utvald, kanske nära släkting. (Varför den och inte jag...?)
Ett bra argument är att vagnen alltid ska finnas tillgänglig för oss själva om vi lite snabbt och spontant vill åka iväg.
Nu hör det också till saken att till just vår vagn krävs E-behörighet i de flesta fall så där finns ett naturligt argument.

Lycka till!

2015-01-25 kl 03:01

Har också fått den frågan men klargjorde då från början att det inte lånas ut nån vagn.

Fetglöm det bara ,Punkt slut !

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2015-01-25 kl 21:00

Det är eran sak vem som ska få låna den, men oftast gäller inte privata försäkringen om grannar "lånar" vagnen mot betalning då det blir hyra. Så bara argumentera att ni inte lånar ut den för försäkringens skull.

2015-01-28 kl 23:35

För oss är det inte jobbigt att låna ut vagnen till släkten, men när den "fina" systern hade sagt till vår mor att: dom hade plastmuggar och plasttallrikar, och att vi dessutom hade en ful vaxduk till utebordet..( ja vi har faktiskt melamintallrikar muggar till oss, samt plastglas extra i skåpet... ) just för att vi gör allt för att hålla vikten nere, 90 kg lastvikt, vi reser ju bara med vagnen, vi ligger aldrig på samma ställe mer än Max 2-nätter..
Vaxduken är en glad hurtig med sommarblomster på.... Så.... Nja, tror vår vagn får vara "vår vagn" ett teg till...

2015-01-29 kl 15:10

Vilken Solsida bor du på. Verkar finnas många Ove- typer där, som inte har respekt för andras grejor.
Som du skrev:Fler har talat om att dom är intresserade av att "låna" den och andra vill gärna "låna" den och ha den som övernattning när dom har släkten på besök.

Bedrövligt vilka grannar!

2015-01-29 kl 17:38

Ofta när man lånar ut husvagn eller bostad blir det i bästa fall kommentarer om hur man har inrättat sig, i sämsta fall något går sönder och det blir diskussion om ersättningen. Så min inställning är att vår husvagn är vår och vår ensam, ej för utlåning.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-01-31 kl 06:13

Lånar eller hyr inte ut min vagn. Möjligen till några jag verkligen litar på men dom har inte frågat....

2015-01-31 kl 18:13

Eftersom vi "bor" i bilen större delen av året, dvs sängen är bäddad, kläder i garderoben och basvarorna i skafferiet så är det mycket att packa ur om någon annan ska använda den.
Dessutom använder vi den många helger och alla längre ledigheter. Ofta bestämmer vi oss för att ut och åka med kort varsel, tittar på väderleksprognosen på torsdag kväll och sen åker vi på fredagen om vädret är ok.
Vi har hittills inte fått frågan om att låna ut den, vår bekantskapskrets vet hur vi använder den. Skulle någon fråga så blir svaret nej med hänvisning till ovanstående.

LAEN
2015-02-03 kl 11:04

I fjol våras fick jag frågan av ett par bekanta ifall de kunde få låna/hyra min husvagn(de kunde tänka sig att betala upp till 1500 kr för en vecka) för att åka till fjälls och fiska. Det lovades dyrt och heligt att de skulle vara rädda om vagnen, men med tanke på att jag vet hur det ser ut hemma hos dem (städning är inget de prioriterar, de har två långhåriga hundar, en långhårig katt och ett barn som gärna ritar på väggar och river tapeter när det har tråkigt) var jag allt annat än förtjust i tanken på att låna ut den.

Så, vad gjorde jag? Jo, jag kollade vad det skulle kosta att hyra en vagn i motsvarande storlek hos en firma och förklarade sedan att om de ville prova på husvagnslivet kunde de hyra där, men att de för samma slant (som var betydligt högre än de 1500 jag erbjöds) kunde hyra en stuga på den camping de tänkt åka till och ändå få en peng över till annat.
Resultatet? De köpte en weekendresa till Rom i stället.. :-)

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2015-02-11 kl 17:23

Aldrig i livet att jag hyr eller lånar ut min pärla till nån.

2015-02-16 kl 10:53

Vi lånar INTE ut vår pärla till någon,inte ens till vår son,som en gång fick för sig att fråga,den är vår och vi är såååå rädda om den.

2015-03-06 kl 09:37

Har för stor vagn så problemet är löst. :-) de kan inte dra den eller inte vågar dra den.

2015-03-16 kl 15:23

Har tidigare hyrt ut vagnen till släkt o vänner.

Problemet är att det är inte förräns man gjort sönder något i en husvagn som man förstod hur ömtåliga de är. Det mesta är ju byggt som ett dockskåp för att vara lätt och alltid var det någon lite grej som var sönder eller repad eller lite buckla efter varje gång vagnen varit utlånad.

Njae jag gillade det egentligen inte.

2015-03-21 kl 09:46

Kalla mig gärna snål eller tråkig men jag lånar aldrig ut nån ting, därför att jag har själv köpt en pryl för att själv använda den. Förr i tiden när jag lånade ut grejer så var det ofta att prylen inte lämnades tillbaka i ursprunglig skick. Det är svårt att argumentera mot någon vän eller familjemedlem om att hen skall ersätta pga skada.

En husvagn är ju ett stort investeringsobjekt, nej nej nej till utlåning. Uthyrning kan man tänka sig men då får man ju skriva kontrakt där hyrespersonen får stå för ersättning för alla skadar. Dessutom kan man ta så mycket betalt att folk drar sig för att vilja hyra. Personligen tycker jag det är rätt fräckt av folk å fråga om å få låna en husvagn. Att låna ut grejer bäddar för framtida problem även med vänskapen till personen i fråga.

2015-12-04 kl 08:49

Jag är nog konstig, helt tvärtemot alla andra här i tråden. :) Vi har inte fått frågan om att låna ut vagnen från nån, däremot har vi erbjudit någon nära vän och släkting att de får låna vagnen om de vill, men det verkar helt riskfritt då ingen hittills nappat på erbjudandet. Dock skulle det nog vara med blandade känslor man lånar ut vagnen. Men låna ut den, det skulle jag. Iaf till folk jag litar på och vet kan sköta sig.

Men skulle nån fråga som jag inte vill låna ut till skulle jag nog mest svara svävande och hoppas att de fattar piken att jag inte är så sugen på att låna ut. :) Plan B är ju att säga som nån tidigare skrev, att man vill ha den tillgänglig för spontanresor. :)

2015-12-04 kl 13:05

Den enda jag lånat ut till hittills var ex-hustrun. Vi har förvisso delat på oss, men är goda vänner ändå. Men då drog jag själv den till och från uppställningsplatsen.

2015-12-05 kl 23:11

Vi har hyrt ut vår vagn ett par gånger till människor med koll men det är ändå nervöst.

Sonen (19 år) har lånat den ett par gånger plus att han bott i den på studieorten en månad innan han fick lägenhet. Något äldre vagn,-07 och med endel småmärken från början vilket underlättar.

Grabben fick gå körskola med mig innan och visa på att han fattade hur man kör med husvagn, men jag kan inte tänka mig att hyra ut till vänner som aldrig dragit vagn förr, det tycker jag är för stor risk.

Annars om det handlar om lån får man ju fundera på vad de kan låna till mig, Om det är ansvarsfulla människor.

2015-12-07 kl 13:59

Yngsta dottern har uttryckt intresse för att ge sig ut och campa med pojkvännen. Jag satte som villkor att hon lär sig köra den först. Just "lär sig" är någotlunda lätt att definiera i det här fallet, eftersom det kräver BE eller åtminstone B96 med min vagn.

2015-12-07 kl 18:56

apersson850 skrev:
Yngsta dottern har uttryckt intresse för att ge sig ut och campa med pojkvännen. Jag satte som villkor att hon lär sig köra den först. Just "lär sig" är någotlunda lätt att definiera i det här fallet, eftersom det kräver BE eller åtminstone B96 med min vagn.

Den är bra, nästa vagn jag skaffar ska helt klart bli över 3,5 ton.. det sållar bort agnarna :)
Fast i ditt fall är väl risken att du får köra vagnen till campingplatsen ;)

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206