Vinterförvaring, vatten / av tony

• 9 svar
Vinterförvaring, vatten
2017-10-24 kl 13:50

Finns ju en del trådar på diverse forum om vinterförvaring. Har läst en del, så torde ha det mesta klart för mig. Detta är första gången jag ska vinterförvara vagnen som jag köpte senaste sommar.

Vet ju att allt vatten ska tömmas, tank, varmvattenberedare etc. Lämna kranarna öppna tycks rekommenderas. Det jag funderar på är om inte lite vatten likväl kan lämna i slangarna trots att man torrkör pumpen. Borde man då spola genom systemet med någon form av antifrysvätska, så att ev. smårester består av denna istället för vatten (så att inte tex blandare fryser sönder). Vad säger ni?

Det andra jag funderar på är kassett toaletten. Den har i min Kabe Safir 92a skild vattentank, som fylls på utifrån genom luckan. Har spolat så det är tomt, men samma fundering där, kan rester lämna kvar, så att man borde även där hälla i antifrys vätska och spola/tömma tanken så att ev kvarvarande vatten inte fryser?

2017-10-24 kl 14:48

Antifrysvätska och dricksvatten låter som en dålig kombination :-) Jag blåser rent i dom öppna kranarna efter att alla tankar och VVB är tömda, går med lungkraft om man är lite smidig :-).Toan däremot kan man hälla i något och spola en gång.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-10-24 kl 14:58

Om det fryser i en slang går det oftast bra. Slangar är lite flexibla. Jag har en kran som sprack lite. Den stod med öppningen uppåt, istället för att peka ned i tvättstället, så vattnet kunde rinna ur kranen. Tänkte inte på det.

2017-10-24 kl 14:58

mrcool skrev:
Antifrysvätska och dricksvatten låter som en dålig kombination :-) Jag blåser rent i dom öppna kranarna efter att alla tankar och VVB är tömda, går med lungkraft om man är lite smidig :-).Toan däremot kan man hälla i något och spola en gång.

Hörde en vän som är båtägare sade att det finns antifrysvätskor som är ämnade för dricksvattensystem, som han brukar använda i sin båts system. Någon som använder något sånt i husvagnar/husbilar?

2017-10-24 kl 16:19

I början, med vår första vagn, använde jag sån antifrysvätska. Men då hade vi lösa dunkar med dränkpump. Sköljde ur noga på våren. Men när en granne sa det fungerade bra åt honom utan antifrysvätska så slutade jag sulla med det. Livet blev lite enklare utan.:)
Inget har frusit sönder åt oss än efter ett tiotal vintrar. Har lösa dunkar även i nuvarande vagn och jag tömmer ur allt vatten, ställer kranarna rakt upp, slår från strömmen och öppnar sen kranarna, så rinner sista vattnet ur. Blåser lite som mrCool. Drar även upp pumpen en bit, så den inte ligger på botten av dunken. Hur det funkar på fasta system vet jag inte, men lär väl funka lika bortsett från att pumpen förmodligen är fast monterad där...

2017-10-25 kl 11:20

tony skrev:
Hörde en vän som är båtägare sade att det finns antifrysvätskor som är ämnade för dricksvattensystem, som han brukar använda i sin båts system.
Jo, sjöfylleri är ju rätt vanligt, sägs det. En flaska med brännvin fryser inte, även om den ligger i frysboxen. Det är kanske det han menar? :-)

2017-10-25 kl 11:47

apersson850 skrev:
tony skrev:
Hörde en vän som är båtägare sade att det finns antifrysvätskor som är ämnade för dricksvattensystem, som han brukar använda i sin båts system.
Jo, sjöfylleri är ju rätt vanligt, sägs det. En flaska med brännvin fryser inte, även om den ligger i frysboxen. Det är kanske det han menar? :-)

:) Syftade nog på något i stil med:
http://sportofritid.se/Bootstele-Brauer-1-x-5-Talemex/B01M8LBQHG
Hittade dock inget som säljs i Sverige nu då jag Googlade snabbt.

2017-10-25 kl 13:53

Kan detta vara nåt för dom som vill använda antifrysvätska? www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Hostkampanj!/KEMETYL_ANTIFROST_NATUR?id=04588

Hittade inte den jag köpte tidigare...

2017-10-30 kl 13:21

Jan-E skrev:
Kan detta vara nåt för dom som vill använda antifrysvätska? www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Hostkampanj!/KEMETYL_ANTIFROST_NATUR?id=04588

Hittade inte den jag köpte tidigare...

Tack för tipset. Troligen köper jag detta nu till denna vinter, då är första förvaringen för min del, men får se då framöver om jag låter bli eller hur det blir. Borde ju räcka att systemet är tomt som flera har skrivit och att lite små vattenrester i slang inte är hela värden, om något nu lämnar.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06