Vintertält eller inte / av Lejja

• 9 svar
Vintertält eller inte
2016-05-17 kl 11:14

Vi har fått säsongsplats i Storhogna, och funderar nu på om det är viktigt att ha vintertält eller om man klarar sig utan.
Om vintertält är att föredra, ska man då bygga trägolv inuti tältet? Annat att tänka på när man vintercampar?

2016-05-17 kl 21:47

Ett vintertält är ett absolut måste. Dels för att slippa att snö och kyla sveper in så fort man öppnar dörren dels för att kunna ställa in/hänga upp blöta kläder och annat. Ett trägolv som är vindtätt vill man också gärna ha. Funkar fint med trallvirke och en nålfiltsmatta uppe på. Komplettera med en gasolvärmare och lyckan är total. Personligen har vi ett vintertält av storleken större och det är superhärligt. (3,5 m x 2,2 m). Tänk bara på att det fodras ett antal extra stänger för att göra vintertältet vintertåligt fullt ut. Ett kondens skydd i taket är också riktigt bra att ha. Finns lite olika varianter men alla förtältsmärken har formanpassade innertak. Jag har dock satt in ThermoReflekt mattor som kondesskydd i taket. De bidrar även till minskad avkylning. Om du söker på forumet så finns det ett antal trådar om vintercamping. Lycka till med kommande vinteräventyr men först vill vi ha en fin sommarupplevelse.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-05-17 kl 22:45

Ska du stå i Storhogna så skulle jag absolut satsa på ett vintertält.
Men jag skulle inte välja ett universaltält som kjello tipsar om. Storhogna erbjuder en hel del snö och då väljer jag ett vanligt vintertält för att få betydligt bättre taklutning och betydligt mindre risk för att få snö som bygger upp på taket.
Däremot bör ni vintersäkra även det med en eller två extra stänger från golv till tak.
Däremot håller jag helt med om trallgolv. Lastpallar och en skiva överst funkar OK för vintertält. Men jag skulle nog välja en plastmatta i stället för nålfiltsmatta eftersom ni ganska säkert kommer att dra in en del snö.

I övrigt bör du köra upp hjulen på ett par klossar. Mindre risk att hjulen fryser fast i is och snön.
Tänk också på att inte ha elkabeln liggande på marken av samma frysrisk.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-05-18 kl 07:12

Tack för fina svar! Vi har hittat ett beg. Ventura 220x180 med innertak, fem år gammalt. Kan det vara ok tro? Ska fråga om extra pinnar som säkring. Räcker det att köra upp vagnen på vanliga träklossar? Och hur får man upp elkabeln från backen? Nån klyka eller?

2016-05-18 kl 07:55

Kolla bara sömmarna så att de är hela (kan ju blåsa upp en del i fjällvärden). Om det är möjligt skulle jag också kolla in dragkedjorna. De tar en del stryk av vinterklimatet.
Har ni ett sommartält som har extra stänger i fronten så funkar de utmärkt som vintersäkring.
Det räcker med att ställa hjulen på ett par träklossar.
Lite beroende på hur ni står i förhållande till elstolpen så kan det också räcka med ett par buntband och fäster kabeln i stolpen och draghandtaget på vagnen. Men en klyka är jättebra som ett extra lyft.

När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-05-19 kl 10:26

Faktum är att vårat tält är ett "riktigt" vintertält. DWT Cortina II. Vad jag har testat med bra resultat är att dra på Silikonspray den sista ½ metern av taket. Absolut inget stannar kvar.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-05-19 kl 12:49

kjello skrev:
Faktum är att vårat tält är ett "riktigt" vintertält. DWT Cortina II. Vad jag har testat med bra resultat är att dra på Silikonspray den sista ½ metern av taket. Absolut inget stannar kvar.

Siliconsprayen var smart!
Brukar köra det med framgång på parabolen. Samma effekt där. Ingen snö stannar.

2016-05-20 kl 17:51

Hej, vi skippar vintertält, vi hade tur och fick tag på ett spiketält direkt. Hur svårt är det att docka emot husvagnen utan hjälp av en sån därhusvagnsglider?

2016-05-20 kl 21:58

Detta är i stort omöjligt att svara på, då det finns ett antal olika låsningar på anslutningar och ett flertal olika dörrplaceringar.
Skulle nog i så fall behöva mer information om både dörrplacering, typ av dörranslutning på kuren och hur den kommer att placeras. På golv eller inte?
Själv buttar vi vår mot vagnen då vi monterar den på vårt sommargolv.
En slider är självklart bra om den ska stå på marken.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03