Vinteruppstälning , hur? / av matkaaja

• 10 svar
Vinteruppstälning , hur?
2017-10-13 kl 17:57

Undrar..är det OK att ställa husvagnen på de fyra stödbenen så högt så att hjulen/däcken inte har markkontakt under ca 6 månader utomhus ??
Nästa fundering... tacksam för förslag på hur jag ska täcka över husvagnen, skydd för regn / snö mm.
Trevlig helg
Roland
Oskarshamn

2017-10-13 kl 18:58

Stödbenen är stödben inte donkrafter men kan användas för att avlasta lite på trycket på däcken. Själv har jag under 15 år aldrig råkat utför att däcken tagit skada. Större delen av året är det ju på dom vagnen står på. Angående täckning rekommenderar jag Julas, har använt det under snart 10 år utan problem, tort och fint under, väl ventilerat. För att få lite avrinning om det kommer mycket snö lägger jag några plastbackar på taket med en bräda emellan, invändigt ett oljeelement som håller värmen straxt över nollan. Förankrar överdraget med några stenar nedtill och knyter ett rep runt midjan för att klara eventuella starka vindar.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-10-13 kl 21:22

Pumpa däcken lite extra hårda också, så tål dom bättre stå still länge.

2017-10-13 kl 21:56

Ett annat alternativ är sådana http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Sakerhet/Dackplatta-2000034786/ här

2017-10-14 kl 06:39

Men...är det ok att ställa husvagnen på fyra stödben med hjälp av en garagedomkraft?

2017-10-14 kl 06:42

Stödbenen och husvagnsgolvet är inte byggt för den belastning.

2017-10-14 kl 08:29

Varför vill du undvika markkontakt med däcken?

2017-10-14 kl 09:14

matkaaja skrev:
Men...är det ok att ställa husvagnen på fyra stödben med hjälp av en garagedomkraft?

Om du "inte" skall långtidsuppställa vagnen ca 3 -10 år så är det helt onödigt att palla upp den för bara 6 månader.

Finns ingen husvagnssäljare som lägger ner energi på detta oavsett hur länge vagnarna står till salu och det har aldrig visat sig vara några problem med däcken om dom har rätt tryck.
Är du orolig för "platta" i däcken så använd sådana som Perin rekommenderar.

Men är det för att avlasta fjädringen så kan det vara en annan sak, men även där så har aldrig något säljarföretag tagit hänsyn till det. Fjädringen håller i regel vagnarna ut om de inte så att säga torkar bort om det är gummitorsition. Ståltorsition är däremot lätt att justera om. Vagnar med spriralfjäder (typ Solifer) kan vara idé att lätta lite men de är ändå lätt att byta fjäder ifall de börjar ta slut.

2017-10-16 kl 20:45

Jag brukar sätta ner benen på vanligt sätt när jag inte använder vagnen. Det gör ju ingen skada att fördela vikten över ytterligare fyra punkter. Står vagnen åtkomlig blir den ju lite knöligare att sno också, om den står på benen. Allt som tar tid ogillas av bovar.

2017-10-16 kl 21:41

apersson850 skrev:
Jag brukar sätta ner benen på vanligt sätt när jag inte använder vagnen. Det gör ju ingen skada att fördela vikten över ytterligare fyra punkter. Står vagnen åtkomlig blir den ju lite knöligare att sno också, om den står på benen. Allt som tar tid ogillas av bovar.

Säg inte det, en tidigare kollega blev av med sin husvagn där tjuven inte hade tid eller verktyg till att veva upp stödbenen. Tjuven kopplade helt sonika på husvagnen och drog, nu hittades husvagnen inte allt för långt bort, typ ett par hundra meter eller nåt sånt från brottsplatsen. Det lät väl en del kan jag tänka mig.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017