13-polig kontakt V70 2,5T 04 / av ynnoj

• 20 svar
13-polig kontakt V70 2,5T 04
2020-07-04 kl 18:03

Fick pris för byte till 13-polig kontakt på Volvo-verkstad för att få laddning o kylskåp under färd. När jag hämtar bilen var det inte komplett den extra satsen för att få alla 13 stiften i bruk hade utgått hos Volvo. Någon som vet vad som saknas. Eller om någon annan firma har sådana satser. Har sökt begagnat på Märkesdemo o nätet

2020-07-04 kl 20:13

Eftersom du skriver byte så antar jag att du hade 7-poligt tidigare.

Alla 7-poliga har dessa funktioner:
Jord till trafikbelysning
Positionsljus vänster
Positionsljus höger
Blinkers vänster
Blinkers höger
Bromsljus

Den sjunde polen kan ha någon av dessa funktioner:
Backljus
Dimbakljus
+12 V för batteriladdning

Du bör ju ha fått med alla funktioner du hade tidigare. Dessutom säkert den funktion du hade på sjunde stiftet, vilken det nu var.

Det du förmodligen inte har fått är både ständig +12 V och en +12 V som bara är på när motorn är igång. Sen kan då även antingen backljus eller dimbakljus fattas, eller möjligen båda två. Dessutom ska du ha separata jordningar för de två +12 V matningarna.

Men exakt vad som saknas, och hur detta ska läggas till, är omöjligt att säga utan att titta på bilen i fråga. Det kompliceras ytterligare av att det var i den här vevan som Volvo först införde konceptet med TRM. Tidiga 2004 har bara REM, som då ansvarar för släpvagnsbelysningen också. När sedan TRM började monteras delades dragkroksanslutningen mellan REM och TRM. Från 2008, när P3-plattformen ersatte P2 för XC70 och V70, blev det enbart TRM som drev släpvagnskontakten.

Oavsett vilken konfiguration din bil har finns de nödvändiga signalerna, antingen i kontaktdon 54/51 (tidigt utförande) eller i de olika anslutningarna på TRM och REM (senare utförande).

Satsen som Volvo säger utgått innehöll förmodligen lite tråd och kontaktstift för att få till anslutningarna.

TRM TRailer Module
REM Rear Electronic Module

2020-07-04 kl 21:38

Är det bara stift o tråd då borde väl verkstaden kunnat fixa det? får ta kontakt med killen som gjorde jobbet.

2020-07-05 kl 19:18

Det kan de säkert, men ibland är märkesverkstäderna sådana att de bara kan bläddra i sina datorsystem. Finns det inget där som löser problemet står de handfallna.

Eftersom du inte gjort detta själv antar jag att du inte vet om du har TRM eller ej?

2020-07-05 kl 21:45

Rätt uppfattat det vet jag ej.

2020-07-10 kl 21:34

Ni som kör kylskåp på 12v vilken kabelarea har ni på vagnen?

2020-07-12 kl 12:25

Tror jag har 2,5 mm^2.

2020-07-12 kl 21:32

Räcker det för att driva ett kylskåp på 170 watt på den kabellängden. enl nomogram visar det minst 6 kvadrat.

2020-07-12 kl 22:56

Jag har också 2,5mm fungerar fint för att köra kylen när bilen körs.

2020-07-13 kl 10:14

Visst blir det något spänningsfall, men det är ju heller inte så noga. Det finns i regel ingen termostat för 12 V drift, utan det blir vad det blir. När man stannat går man över till 230 V eller gasol, beroende på vad som finns tillgängligt.

2020-07-13 kl 21:25

Jag får koppla in det själv via ett relä som sluter när motorn är igång när, volvo ej fixade det.

2020-07-14 kl 17:08

Det går ju. Ständig 12 V tas från bakre elcentralen i min installation. Finns ingen utgång för det från TRM.

2020-07-14 kl 21:27

Har ej kollat det än har inte haft tid o ork, skall göra det när jag tar mig an det.

2020-07-19 kl 21:29

Nu är det kopplat 12 volt till kylskåpet direkt från batteriet via relä som sluter när ström går till positionsljus, uppmätt 11,73volt vid kylskåpet, motorn på tomgång o kylskåpet på. Det var enklast så då jag ej begriper mig på elektronikboxarna utan beskrivning.

2020-07-20 kl 10:18

Det fungerar ju. Har du kopplat in en ständig 12 V också?
Tänk på att 12 V matningarna till vagnen ska ha egna jordledare. Denna ska då fortsätta hela vägen till kylskåpet, exempelvis, och inte vara ihopkopplad med jordledningen till trafikbelysningen. Anledningen är att de kombinerade strömmarna från laddning, kylskåpsdrift och trafikbelysning kan bli för mycket för en ensam jordning.

2020-07-20 kl 21:43

Nej bara kylskåpet (var lite otydlig) +kabel 10 -kabel 11 också till -på batteriet, reläet biltemas med inbyggd säkring

2020-07-21 kl 00:22

När du ändå håller på rekommenderar jag att du gör det komplett. Rätt som det är ska du dra något annat, och så fattas något om du inte har hela inkopplingen.

Min vagn vill ha både ständig matning och den när tändningen är på, exempelvis.

2020-08-07 kl 22:24

Nu har jag varit ute o åkt kylskåpet fungerade bra på 12v men ett fenomen visade sig när jag startade bilen stängdes huvudbrytaren för 12v i vagnen av sig slog på den igen gick det till nästa gång jag startade motorn

2020-08-08 kl 10:48

Så är de på min vagn också. Det är för att man inte skall glömma släcka något i vagnen. Men det är alltid styrström till Kylskåpet. Vårt skåp går dock inte på 12V från bilen. Det är endast laddning via batteriboostern som är inbyggt i centralen. Trodde det var felkopplat från fabrik men tydligen drar skåpet för mycket på 12V för att det skall vara lönt att koppla in. Många moderna bilar klarar inte av det utan att något går sönder.

2020-08-09 kl 05:11

I min förra vagn körde jag kylen direkt från bilen. Det var inga problem. I den här är kylen kopplat till 12 V stabilisatorn i vagnen, som i sin tur får ström från batteriet i vagnen, bilen eller 230 V, beroende på vad som finns att tillgå. Batteriladdaren drivs antingen från stabilisatorn, solpanelerna eller från bilen, den också.

Elsystemet tar hela väggens bredd i garderoben...

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1591 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 654 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842