13 polig till 7 polig / av Nicro

• 14 svar
13 polig till 7 polig
2015-09-03 kl 16:59

Kan man förvänta sig att batteriet laddas i vagnen när man har 13 polers uttag till 7 poler på vagnen via adapter?

2015-09-03 kl 17:42

Nej det ska man inte förvänta sig, det beror på husvagnsmodell och bilmodell om jag inte har helt fel. Det är så att kabeln som kommer från generatorn bör gå till laddningen på husvagnen. vissa gånger får man brygga över i kontakten eller ändra om i släpvagnskontakten.

2015-09-03 kl 17:56

Jag såg nu när jag kom till vagnen att adabtern VW skickar med bara hade 7 stift. :/

2015-09-03 kl 20:27

Då får du mecka lite med kablarna :)

2015-09-06 kl 18:27

Kanske inte svar på frågan men kan vara bra att veta,
Förvänta inte att batteriet laddas även om det är 13 polers uttag på både bil och vagn...bilen kanske inte är kopplad för denna funktion

2015-09-06 kl 21:33

Ok, tack.

Jag får ringa och kolla med VW. Det är en Passat 2014 om någon här har erfarenhet.

2015-09-07 kl 13:19

Hej
Ta du kontakt med din VW verkstad. Nya bilar har s.k. CAN-bus elsystem, så det är inte längre bara att koppla in en anslutning. Måste göras enligt fabriksanvisningar och också ev. programmeras att bilen fått en ny 12 V anslutning.

2015-09-07 kl 15:13

Oki, tack, får ringa dem.

2019-12-06 kl 09:31

Gammal tråd, men om någon är i samma tankar igen, så är det vanligtvis så att den extra funktion som en adapter 13 -> 7 pol skickar ut är dimbakljuset.
Den funktionen hamnar då på det stift där husvagnen har batteriladdning eller backljus eller dimbakljus, beroende på hur den är kopplad.

VW är sedan kända för att inte installera 13-poliga uttag ordentligt, om man inte särskilt beställer det. Normalt för dem tycks vara enbart trafikbelysningen, ingen spänningsmatning.

2019-12-07 kl 10:34

Har de senaste åren haft tre VW, Passat 2007, Passat 2010 och nu en Tiguan 2019. Samtliga har haft fullt bestyckade 13-poliga uttag som fungerat fint för laddning och drift av kylskåp. Har inte beställt det särskilt heller.
Däremot hade jag en BMW 2013 som inte hade fullbestyckat 13-poligt uttag. Laddning och kylskåp fungerade inte.

2019-12-07 kl 23:29

Kanske det är olika hos olika handlare vad de brukar göra?
Jag har råkat ut för några VW där bara trafikbelysningen var korrekt. Vid kontroll visade det sig då att resten skulle beställas separat.

2019-12-09 kl 09:42

På min Cabby 52 -05, kopplad till en Peugeot 3008 -18 med fabriksmonterad dragkrok så har jag ständig ström i det 13-poliga uttaget.
I vagnen kan jag välja mellan "Caravan" eller "Car" på en omkopplare. Då använder jag husvagnens batteri eller bilens. Det innebär dock inte att jag laddar batteriet i husvagnen under färd. Skall man ladda får man väl brygga/parallelkoppla?

2019-12-09 kl 13:34

Det är olika på olika vagnar.
Den jag har nu laddar batteriet när bilens styrda matning är spänningsförande.
Den driver hela vagnen från bilen om bilen är tillkopplad med motorn avstängd, men då laddas inte husvagnens batteri.

Logiken i detta har jag inte riktigt förstått än, men så är det kopplat.

Ett 13-poligt don ska alltså ha två par som matar ström till släpet. En ständigt spänningsförande och en som bara är spänningsförande när motorn är igång.

2019-12-09 kl 15:05

Logiken är att i de flesta vagnar i sydligare länder har man inget batteri så om man t.ex. stannar och rastar skall man ha ström i vagnen. Sen finns det laddning också för oss här i Norden som nästan alltid har batteri i vagnarna.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
  • 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1544 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 579 fristående campingplatser och 614 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 351 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842