220 V eller Batteri? / av Hagbard

220 V eller Batteri?
2017-11-05 kl 16:38

Lånar detta från en annan tråd då det var lite intressant som Torsten F säger.

Citat:
Hagbard skriver att allt går inte på 220V. Det beror ju på vilken vagn man har. Svenska vagnar kräver fungerande batteri. Vagnar från kontinenten fungerar lite annorlunda. Dom är gjorda för att inte ha batteri. 12V-kretsarna försörjs direkt från 230V genom en spänningsomvandlare 230 till 12V. "Allt går då på 230V!" Vagnar som exporteras till Sverige förses ofta med batteriladdare och batteri för svenskar tror dom behöver det, även dom som bara står på campingar med elanslutning.
12V from omvandlaren går ut två parallella vägar, en direkt ut i vagnen, den andra via laddaren till batteriet. Omkoppling mellan nätdrift och batteridrift sker automatiskt där nätdriften har företräde.
Slut citat.

Förstår jag rätt då att det inte finns någonting i dessa vagnar som drivs med 12 V eller är det som du säger en liten hybrid då som ersätter batteriet med en omformare av något slag?

Frågorna blir då?

Måste man ha lång sladd vid fricamping?

Måste man ha ström från dragfordon vid fricamping?

Hur funkar våra pannor som Primus och Alde med dessa omformare?

Eller är man tvungen att ha en Truma värmare i detta läge?

Eller, är man då tvungen att "alltid" stå på stolpe för att det skall fungera i dessa vagnar?

Kan ju förstå tekniken då man mer och mer bygger vagnar där byggaren utgår ifrån att dom egentligen bara rullar till en uppställning och sedan står där i en massa år innan den skall bytas. Men för dom som inte vill stå fast måste det ju finnas andra möjligheter.

2017-11-06 kl 06:15

Jag har en Hobby och i den fungerar det såhär.
230V från elcentralen går direkt till en batteriladdare, ett 230/12v nätaggregat samt vidare till vagnens 230v uttag.
Vidare så finns en central för 12v, till den är batteriet samt nätaggregatet kopplat. Centralen väljer själv vilken strömkälla den skall använda. Prio på 230v. Allt i vagnen går på 12v. Det är inga problem att köra Alden på 12v och gas. På de vagnar som har Truma är det endast fläkten som går på 12v.
Min vagn har även laddningsbooster och kan således laddas från bilen.
På tyska vagnar utan batteri så kan man driva vagnen från bilen om man har 13poligt uttag samt bilen har kablage som klarar av det.

2017-11-06 kl 06:21

Jag har bara haft äldre svenska vagnar förut, Kabe samt Solifer från 80 talet. På de vagnarna fanns ingen 230/12 nätdel. Där var bara en batteriladdare. Så man tog ström från batteriet samtidigt som man laddade det. Ingen höjdare för batteriet. I de vagnarna fungerade ingenting utan batteri eftersom laddaren inte fungerade utan batteriet. I nya svenska vet jag inte hur det ser ut.

2017-11-06 kl 08:25

Jag har haft en Tabbert från 1990. Den var inte byggd för att ha batteri, utan man skulle köra på 230 V när det fanns. Hade man ingen stolpe inom räckhåll måste bilen vara ansluten och försörja vagnen med 12 V.

Men den var ombyggd av importören till att ha batteri och laddare. Extremt slarvig ombyggnad, så jag fick snygga till den för att få den att bli vettig.

Själv står jag nästan aldrig där det finns ström, så för mig är batteriet väsentligt.

2017-11-06 kl 12:54

Det här var intressant fakta jag inte hade en aning om. Så för oss som aldrig fricampar vore alltså en kontinental vagn bättre, tolkar jag det som, eftersom vi alltid har tillgång till el. Ja, utom när vi åker mellan campingarna då, men då är ju vagnen kopplad till bilen...

Är det på samma vis med modernare svenska vagnar?

2017-11-06 kl 16:46

Jan-E, det är väl alltid skönt att ha batteriet oavsett vilken vagn man har. Tycker det händer ett par gånger om året att stolpen inte fungerar och kommer man sent så fixas det oftast inte den kvällen. Då är jag glad för batteriet.
Sen hatar jag att förboka platser, jag vill alltid gå en runda och kolla innan jag kör in. Så ibland finns inga elplatser på en annars mysig camping. Då är det guld värt med batteriet.

2017-11-06 kl 22:14

David - Jo visst, men eftersom svenska vagnar är mer beroende av batteriet och, låter det som, frestar mer på batteriet, så låter det som att kontinentala vagnars lösning är bättre om man som vi enbart bor på camping med el. Sen kan ju batterier vara bra ifall man behöver det en dag. Det kan ju bli strömavbrott...

2017-11-07 kl 06:36

Jag som letar ny vagn får forska lite i det där. Verkar helkorkat om svenska vagnar inte har separerat elsystemet från laddningen. Med det menar jag att vagnen normalt går på 230/12v trafon, och batteriet är endast kopplat mot laddaren. Vid bortfall av 230v så tar batteriet över. Vid den typen av drift så mår batteriet bättre då laddaren kan sköta sig själv utan strömuttag från batteriet under laddning.

2017-11-07 kl 06:44

Men jag tror inte nya vagnar i hallarna har batterierna monterade. Och de fungerar ändå.
Däremot är jag inte imponerad av elsystemet i Kabe. Det är slarvigt draget och skarvat. Sitter oskyddade kretskort i lådan under soffan. Och på ett flertal likadana vagnar så tändes olika lampor när man tryckte på samma knappar i vagnen. Slarvig med andra ord.
På ett flertal Polarvagnar så var pekskärmen på väg att lossna eller hade lossnat, redan i hallen. Den satt tydligen bara med en klistrad ram. Sen vidare så lider många av att ledstripes bara är klistrade på inredningen, den lossnar också redan i hallen.
Värt att kolla på för er som letar ny vagn.

2017-11-07 kl 12:54

David skrev:
Jag som letar ny vagn får forska lite i det där. Verkar helkorkat om svenska vagnar inte har separerat elsystemet från laddningen. Med det menar jag att vagnen normalt går på 230/12v trafon, och batteriet är endast kopplat mot laddaren. Vid bortfall av 230v så tar batteriet över. Vid den typen av drift så mår batteriet bättre då laddaren kan sköta sig själv utan strömuttag från batteriet under laddning.


Helt klart intressant.

Vad är det för transformator?

Vad kostar en sådan?

Var köper man den?

Och hur skall den kopplas in?

Är ju intressant när man inte åker någonting numera utan bara står still.

2017-11-07 kl 15:33

David skrev:
Jag som letar ny vagn får forska lite i det där. Verkar helkorkat om svenska vagnar inte har separerat elsystemet från laddningen. Med det menar jag att vagnen normalt går på 230/12v trafon, och batteriet är endast kopplat mot laddaren. Vid bortfall av 230v så tar batteriet över. Vid den typen av drift så mår batteriet bättre då laddaren kan sköta sig själv utan strömuttag från batteriet under laddning.


Det är nog inget större problem, jag har bara haft svenska vagnar med batteri och laddare, den nuvarande är en Cabby 61 -99. Batteriet i den byttes för 2 år sedan, då hade det varit med i 9 år.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-07 kl 18:18

Vi har en Solifer -02 och den har även en solcell, som satt på när vi köpte den. Regulatorn till den visar om batteriet laddas eller är fullt. Står vi på el och den visar att batteriet är fullt, men slår jag då på t.ex köksfläkt eller radio så börjar omedelbart solcellen ladda batteriet. Det tolkar jag som att strömmen tas från batteriet och inte från 230V via nån spänningsomvandlare. Eller tänker jag fel? Det elektriska är inte min starka sida... I så fall funkar det i vår vagn på samma sätt som David beskrev i dom nordiska 80-tals vagnarna.

2017-11-07 kl 23:14

Ja, Solifer är ju nordisk.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-08 kl 06:45

Jag skrev inte att det är dåligt att belasta batteriet och samtidigt ladda. Bara att det är bättre att ladda det separat. Jag har tex bytt min orginalladdare mot en stor C-tek. Det för att ladda fullt snabbare om man stått utan el. Den har olika stadier i laddningfasen. I något läge så pulsar den strömmen för att pigga upp batteriet. Har man då belysning på via batteriet så flimrar det i lamporna. I min Hobby är det som sagt inga problem då batteriet kopplas bort om det inte behövs. Det har varit så länge i dem. Min är från 2008, så jag vet inte när de började med det systemet.

2017-11-08 kl 06:50

På Solifern jag hade innan var det som Jan-E beskrev.
Där satt en laddare kopplade till batteriet och batteriet direkt mot elpanelen. Laddaren där fungerade utan batteri och gav spänning till vagnen. Den var dock bara på 5A. Körde man lite lampor och startade köksfläkten så stängde den av. Systemet där var baserat på att batteriet hanterade stömmen vid hög belastning när laddaren inte orkade med. När sedan belastningen sjönk så blev där ström över och batteriet laddades. Och under natten tex, när inte mycket i vagnen är igång, då hann oftast batteriet laddas fullt.

2017-11-08 kl 07:38

Så om jag förstått detta rätt så fungerar batteriet i kontinentala vagnar mer som en "livbåt" när man står på el. Nåt att använda om behov uppstår. Medans det i nordiska vagnar är en vital del av elsystemet. Har jag förstått det rätt då?

Nån som vet om detta är lika för alla nordiska vagnar, liksom alla kontinentala vagnar? Undrar även varför man valt att göra så olika?

2017-11-08 kl 08:49

Jan-E skrev:
Så om jag förstått detta rätt så fungerar batteriet i kontinentala vagnar mer som en "livbåt" när man står på el. Nåt att använda om behov uppstår. Medans det i nordiska vagnar är en vital del av elsystemet. Har jag förstått det rätt då?

Nån som vet om detta är lika för alla nordiska vagnar, liksom alla kontinentala vagnar? Undrar även varför man valt att göra så olika?


Vet ska man nog inte säga men kanske ana lite varför.

I övriga länder förutom några tidigare öststater så har man inte det vi kallar för allemansrätten (en hävd) som vi i norden. Och vi har inte heller så många ställplatser som sydligare länder.
Ser man till utvecklingen så går de mesta över till Husbil och nyttjar ställplatser söderöver, de som vill åka runt.
Husvagnsfolk är mer hänvisade till just Campingar och då ligger det nära till hands att det också blir lite långliggare av dessa då det kanske är lång kötid på dessa platser. Då är det lätt att boa in sig och i detta läge kanske man inte behöver ett batteri som vi andra behöver.

Husvagnsägarna där har inte samma möjligheter till fricamping som vi nordbor om det kan vara ett skäl till att batteriet inte behövs i samma utsträckning som här.

Läste lite om Husvagn eller Husbil i Europa...

http://www.europaturer.se/artiklar/allmant-om-husvagn-husbil-och-resor/husvagn-eller-husbil/

Men det som fortfarande är intressant är vad en sådan pjäs kostar som kan ersätta batteriet, för vad man kan förstå så ligger många här också fast då det blir svårare och svårare att flytta runt och hitta bra platser utan att stå i kö i många år. En del penningstinna har ju däremot en liten fördel hos oseriösa genom att "köpa" sig in, men alla kan ju inte det.

En stor vagn som får stå fast och en liten "droppe" att kuska runt i vore ju inte fel.

2017-11-08 kl 19:30

Hagbard har du provat att koppla ur batteriet på din svenska vagn? Som sagt innan så fungerade min Solfier och även min Kabe utan batteriet. Men laddaren som även strömförsörjer vagnen var inte kraftig nog att driva allt samtidigt. I en ny Kabe Classic som jag kollade på förra helgen, där satt en laddare på 25A den klarar utan vidare att driva allt i vagnen. Om den startar utan batteriet vet jag dock inte.
Varför vill man bli av med batteriet? Är man säsongare behöver man väl inte spara på vikten?

2017-11-08 kl 19:35

En liten gissning från mig varför man har gjort som man gjort.
I Sverige vågar folk inte göra annorlunda, man gör som alltid har gjort, för så har man alltid gjort typ.
Tex kollar man på inredning och design så är det inte förrän på senare år som man har börjat ta ut svängarna lite.
Man har kört på röd/vit eller blå/vit. Alde och isoleringstjatet.

2017-11-08 kl 19:44

Sen skall man inte glömma att kontinentala vagnar har som sagt innan oftast inte batteri. De är därför tvungna att ha en 230/12 nätdel. Att sedan Hobby har valt att sätta en nätdel som kan välja mellan batteri och nät är bara en bonus. Min 2008 har redan CI-bus med styrning av belysning från olika paneler samt dimning av de flesta lampor. Vad jag vet har de alltid haft det mest avancerade elsystemet. Misstänker att det ärvs ner från husbilar.

2017-11-09 kl 12:59

Hagbard - Jag var inne på samma tankegång som dig, att vi fricampar mer i Norden och det är anledningen till att nordiska vagnar har valt denna lösning. Samtidigt har nordiska vagnar vuxit sig större och större och min erfarenhet är att det är dom som oftast står uppställda för säsong numer, medans vagnarna som rullar mest är mindre kontinentala vagnar. Tänk så fel det kan bli.:D

David - Om du syftar på mig så vill jag inte bli av med batteriet. Tycker bara det låter som att det kontinentala elsystemet låter vettigare för oss, så som vi använder husvagnen. Att batteriet finns där vid behov, vid strömavbrott eller på resor, men att i övrigt får 230V sköta rubbet. Men vi har bara haft 2 nordiska vagnar, Cabby -87 och nu Solifer -02 och det funkar ju bra det med. Kände inte till dessa skillnader i konstruktion förrän jag läste denna tråd.

Du skriver: "Att sedan Hobby har valt att sätta en nätdel som kan välja mellan batteri och nät är bara en bonus." Är detta unikt för Hobby? Om Hobby har det mest avancerade elsystemet så låter det mycket intressant. Måste ta reda på mer om det.

Tack för all info såhär långt! Intressant ämne.:)

2017-11-09 kl 13:08

David skrev:
Hagbard har du provat att koppla ur batteriet på din svenska vagn? Som sagt innan så fungerade min Solfier och även min Kabe utan batteriet. Men laddaren som även strömförsörjer vagnen var inte kraftig nog att driva allt samtidigt. I en ny Kabe Classic som jag kollade på förra helgen, där satt en laddare på 25A den klarar utan vidare att driva allt i vagnen. Om den startar utan batteriet vet jag dock inte.
Varför vill man bli av med batteriet? Är man säsongare behöver man väl inte spara på vikten?


På dom tidigare Kabevagnar jag haft så var det bara de större som hade 25A laddare (original) och där det gick att ta bort Batteriet, där laddaren kunde försörja vagnen utan batteri.

Vet ju inte vad som hänt med dessa vagnar sedan de kom ut som begagnade då det var vanligt att tidigare ägare plockade bort den stora laddaren och satte dit en mindre.

Övriga vet jag inte, tidigare P vet jag inte om det gick att plocka bort Batteriet. Där har jag bara haft begagnade och då satt det som mest en laddare från B-tema. De som var original var borttagna (varför vet jag inte).

2017-11-10 kl 06:18

Angående elsystemen så börjar Kabe och Polar rycka upp sig. Kabe finns med mer avancerat elsystem med pekskärm vid dörren. Det går dock inte att få till Classic serien. Polar har också pekskärm med i de nya vagnarna, verkar vara standard. Båda kan likt Hobby styras med en app i telefonen. Adria har på vissa vagnar CI-bus med styrpaneler likt äldre Hobbyvagnar.
Snabb överblick på panel i en Hobby.
https://www.youtube.com/watch?v=ej-ehMVR4aQ
En kul grej är att man kan schemalägga belysning för att skötas av systemet om man står uppställd och inte är i vagnen.

2017-11-10 kl 06:25

Jan-E, det är svårt att hitta info om systemen. Man får rota själv i vagnarna. En kul grej med Hobbys panel är att den visar batterispänning/strömförbrukning och räknar ut hur länge batteriet räcker med nuvarande belastning.
Ansluts solpaneler så kan man se info om dem i panelen också.

2017-11-10 kl 11:32

David skrev:
Angående elsystemen så börjar Kabe och Polar rycka upp sig. Kabe finns med mer avancerat elsystem med pekskärm vid dörren. Det går dock inte att få till Classic serien. Polar har också pekskärm med i de nya vagnarna, verkar vara standard. Båda kan likt Hobby styras med en app i telefonen. Adria har på vissa vagnar CI-bus med styrpaneler likt äldre Hobbyvagnar.
Snabb överblick på panel i en Hobby.
https://www.youtube.com/watch?v=ej-ehMVR4aQ
En kul grej är att man kan schemalägga belysning för att skötas av systemet om man står uppställd och inte är i vagnen.


Börjar ana den yngre generationens frammars som är uppväxt med smartphone och läsplatta.

Väntar bara på trefingervalsen som nu saknas i moderna vagnar.

Ctrl + Alt + Delit... :)

Det magiska verktyget som startar aktivitetshanteraren och felsökningen.

Visst vore det underbart, men så vill nog inte tillverkarna ha det. Dom vill nog att när det slutar att fungera p g a oxidationer, fukt, överslag spikar i systemet mm mm mm. Så skall man till en auktoriserad verkstad för att lösa problemen.

Tänk vad skönt det är med en gammal vagn med en gammal panna t ex Alde 29XX utan all denna elektronik som bara går och går.

Men det är väl idag som den beryktade S.E Rosell myntade på 1980 talet, det skrotas ut för lite Husvagnar, hur löser tillverkarna det?

2017-11-10 kl 19:10

Hehe, då måste truman som alla klagar på vara perfekt. Bara en fläkt som man dessutom kan klara sig utan och ändå få värme. Inte mycket som kan gå fel där inte :)

2017-11-11 kl 10:50

David skrev:
Jan-E, det är svårt att hitta info om systemen. Man får rota själv i vagnarna. En kul grej med Hobbys panel är att den visar batterispänning/strömförbrukning och räknar ut hur länge batteriet räcker med nuvarande belastning.
Ansluts solpaneler så kan man se info om dem i panelen också.

Det lät ju som en bra funktion! I övrigt är jag nog lite som Hagbard här. Det där med "surfplattor" som man ska reglera allt på impar inte på mig. Kollade filmklippet och ett som följde. Visst, mycker gick att styra via displayen, men skulle nog kräva en hel del läsande i bruksanvisningen innan jag förstår vad alla symboler går till... Säkert bra när man lärt sig, men tycker det funkar bra idag. Vad kostar en ny "surfplatta" när den slocknat? Ja, mer elektronik o datorer är ett bra sätt öka reservdelsförsäljningen och utskrotningen. ;)

2017-11-11 kl 10:57

David skrev:
Hehe, då måste truman som alla klagar på vara perfekt. Bara en fläkt som man dessutom kan klara sig utan och ändå få värme. Inte mycket som kan gå fel där inte :)


Vist är det mycket som kan gå fel i vagnar när personer som inte har campingkunskap skall ge sig på att inreda. Kommer ihåg en vagn som slutade på Queen i ändelsen och som var inredd av en duktig inredare med en egen märkesskylt i vagnen.

Mysfaktor hette det...24 5W spollampor runt hela vagnen innanför gardinupphängningarna (det var innan det fanns ledljus).

24 st x 5W = 120W/12V = 10Ah ???

Hur länge räckte Batteriet tro?

2017-11-11 kl 15:42

Jan-Erik tror att Hobbys m fl senaste panel kräver mycket läsande i bruksanvisningen. Tyvärr, det räcker inte! Jag har en Hobby från 2016 och bruksanvisningen är ganska kass! Håller på att skriva en egen bruksanvisning för panelen, men kan inte färdigställa den förrän till våren när jag kan testa funktioner och rota i vagnen. Det är mycket som inte går att utläsa i bruksanvisningen.
Lekstugan med touchpaneler som främst bilindustrin och nu även husvagnstillverkarna ägnar sig åt har gått till överdrift. I st f en enkel knapptryckning skall man nu stega sig ner genom menyer och undermenyer som är allt annat än självklara. Hobbys panel är helt enkelt skitkrånglig. Färre touchfunktioner och fler knappar vore optimalt. Hoppas det blir så om några år när nördarna har lekt färdigt.

2017-11-11 kl 16:48

Tack Torsten! Då var mitt första intryck korrekt. Eller rättare sagt, det verkar rent av värre än jag trodde...

Ja, jag hoppas som du på en återgång till fler knappar och färre touchfunktioner. Men eftersom det förmodligen blir billigare för tillverkaren att sätta in en "surfplatta" istället för ett antal knappar så är jag rädd vi får dras med skärmarna ett bra tag...

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

  • Husvagn & Camping 2017-11

  • Husvagn & Camping 2017-10

  • Husvagn & Camping 2017-09

  • Husvagn & Camping 2017-08

  • Husvagn & Camping 2017-07

  • Husvagn & Camping 2017-06