AGM eller Traditionellt bly/vätskebatteri / av nova

• 8 svar
AGM eller Traditionellt bly/vätskebatteri
2020-04-17 kl 18:32

Jag kunde tyvärr idag noterat att mina två 80A Excide batteriet inte klarat vintern pga ovanligt eget slarv. Vid påfyllning av vatten noterade jag att båda torkat ut. Det ena var helt slut och det andra verkar hyfsat.

Jag åkte och köpte ett AGM batteri 95A på Biltema då jag hört en del gott om just det batteriet. Inser nu att det är ett renodlat startbatteri. jag behöver lite råd hur jag ska resonera. Jag vill inte lägga ut mer än dryga 2000:-. Fungerar detta batteri bra till husvagnen? Hur är Biltemas andra batterier? jag tänker närmast på SMF batteriet på 105A. Tänkte för viktens skull att det skulle räcka med ett batteri på max 25 kg istället för som fram till nu, 2 st Excide 80 A som tillsammans väger ca 40Kg. jag har en mover för korta transporter. Står mest m3ed laddningsmöjlighet. Modern vagn med mest LED.

2020-04-17 kl 20:07

Tänk på att laddningskarakteristiken för AGM inte är samma som för syrabatterier. Laddaren ska vara omkopplingsbar, eller annorlunda.

2020-04-17 kl 20:37

Jag använder för det mesta kabes org. laddare Exide 30A, men avser att använda min CETEC M200, som enligt spec. ska klara även AGM automatiskt. Den är på 15 A men det ska nog vara tillräckligt.

Jag är fortfarande lite tveksam till om Biltemas AGM start är rätt för husvagnen. Jag kanske ska placerat det batteriet i min Volvo XC 60 då det batteriet ändå behöver bytas och därefter köpa nytt mer anpassat till husvagnen.

2020-04-18 kl 12:26

Det är många med mig som använder Biltema AGM 95A som bodelsbatteri. ( både för husbilar och husvagnar) Vad är det för egenskap som gör dig tveksam? Och så har det 4 års garanti, men du får säga att du använt det som startbatteri vid ev. reklamation:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-04-20 kl 01:50

Hej Lennart

Så här blev det. Min Volvo XC 60 behövde ett nytt AGM startbatteri. Jag satte dit Biltemas AGM 95Ah och köper på kampanj hos SeaSea ett renodlat AGM underhållsbatteri Victron Deep Cycle 110ah som jag sätter i husvagnen. Jag ersätter KABE original laddaren (EXIDE 30A) med min CTEK 200 15A som jag tror bättre passar AGM batteriet än originalladdaren.

2020-04-20 kl 09:49

Kuriosa: Jag köpte ett "dyrt" märkesbatteri typ AGM 2017 och det höll i ett år. Försökte reklamera men ärlig som jag var så berättade jag att min husvagn har mover. Och då får jag veta att mover användningen antagligen knäckt batteriet. Och varför, jo den batterityp jag köpt tål inte för höga strömuttag på kort tid som en mover har. Sen blev det Biltema våren 2018...

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-04-21 kl 12:04

När vi ändå är inne på batteriteknik. GEL-batterier saknar såvitt jag förstått säkerhetsventil. Det är bl.a. därför de kan monteras både stående och liggande. Den raka slutsatsen blir ju därför att de per definition inte kan utveckla gas och därför inte behöver ventilation. Helt enkelt svårt att ventilera gas om det inte finns en ventil.
Är det korrekt uppfattat?

Tänkte nämligen montera ett mindre GEL-batteri (20-30Ah eller så) som komplement till mitt LiPOFe4-batteri och det skulle förenkla att slippa ha låda och ventilationsslang...

2020-04-21 kl 12:08

Påminnelse till mig själv: Googla alltid en extra gång innan du ställer en fråga :).

Hittade svaret på Biltemas hemsida om deras GEL-batteri: "Ingen vätgas eller annan gas kan läcka ut."

Låter fråga och svar stå kvar utifall någon annan får samma fundering i framtiden...

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206