App för "Trailer Assist" / av TheJaff

• 11 svar
App för "Trailer Assist"
2019-12-05 kl 16:57

Jag håller på att utveckla en app för att, i princip, få ut det mesta av funktionaliteten i exempelvis VW's "Trailer Assist" plus en liten/stor bonus. I korthet så går det ut på att man utnyttjar gyroskopet i sin telefon plus en ytterligare telefon/platta som man har i husvagnen/släpet. Enheterna kommunicerar med varandra och visualiserar den aktuella vinkel i realtid på telefonen i bilen. Bonusen jag nämnde är, att om man fixar ett snabbfäste bak på vagnen, så kan man även använda den enheten som videokamera som streamar bilden till bil-enheten..

Tar gärna emot feedback på idén! Avslutar med en tidig screenshot från utvecklingsversionen:

Bild

2019-12-06 kl 08:59

Backkamera bak på släpet är utmärkt att ha.
Vinkelinformationen vet jag inte vad den ska vara bra för? Det är ju inte vinkeln på släpet kontra bilen som är intressant, utan vart släpen är på väg i förhållande till omvärlden. Alltså i förhållande till träd, hus, folk, katter och annat som kan komma i vägen.
Sånt ser man då via backspeglarna och/eller kameran.

2019-12-06 kl 14:25

Tanken är att eftersom det finns en hel drös med biltillverkare som bygger in en funktion där man ser vinkeln samt kan ställa in vilken vilkel man vill backa i, så finns det ett visst intresse av det. Jag tänkte lägga till styrhjälp baserat på vald vinkel. Sedan är det ju långt ifrån alla som backar med släp som har ut något av det.

Men ett praktiskt exempel skulle kunna vara när en stor SUV ska backa med en liten vattenskoter-vagn, som inte ens syns i backspeglarna förrän den står på tvären.

2019-12-07 kl 08:41

Jag är nog inne på apersson850;s linje. Undrar hur många som ska backa med ett släp som kan ange hur många grader dom behöver svänga för att komma till avsedd plats? Jag har ändå jobbat med kartframställning, så jag är väl insatt i arbete med grader, men jag har ändå svårt att se hur detta skulle kunna vara till någon hjälp vid backning mer än som en väldigt grov skattning. Men varför inte vända på tänket, om man även får upp en bild bakom släpet. En mycket bättre hjälp vore ju att kunna peka på denna bild var man vill hamna och appen får räkna ut vinkeln åt en, så att man hamnar exakt där man avser. Då har även dom som inte har en susning om hur många grader dom ska knappa in stor hjälp av appen.

2019-12-07 kl 12:53

Jag har trailerassist på min bil. Den funkar som så att bilen håller koll på vinkeln mellan bil och släp. Man kan sedan styra med hjälp av spaken till speglarna. Poängen med detta är väl att hålla den linje man vill backa. Du får själv tänka ut hur och vart du vill komma med släpet, sen hjälper bilen dig att hålla linjen. Tillsammans med kamera bak på släpet är det lätt att komma exakt dit man vill. Kan man köra med släp är det dock duktigt pilligt och omständigt att pilla med knappar för att få fordonen dit man vill.

2019-12-07 kl 12:56

Ett system som verkligen skulle hjälpa är om det hade varit en "förlängning" av bilen backkamera.

Tänk att med husvagn kopplad så ersätts bilens backkamera med husvagnens. Man får då stödlinjer osv som visar exakt var vagnen hamnar när man vrider på ratten.

2019-12-07 kl 15:36

Det finns ju vissa (ganska stora) begränsningar på vad man enkelt kan få fram genom sensorerna, ska man kunna räkna ut något baserat på bilden så krävs det nog en massa mätningar av hur mobilen är monterad bak på släpet, fungerar bara om man backar på plan mark osv.. men trevliga förslag :)

Här kommer en ny screenshot/mockup, här är det endast den tänkta styrhjälpen som inte är synlig:

Bild

2019-12-21 kl 19:27

Designat applikationen som en HUD nu, kolla in hemsidan också om ni vill!: hitchangle.com

Bild

2019-12-25 kl 08:21

Välgjord hemsida.
Fast på engelska brukar man säga reversing om själva backandet, även om en kamera som underlättar sådana ändamål ofta kallas back-up camera.

2019-12-25 kl 13:07

Det är möjligt att det är mer korrekt engelska, men det är inte det uttryck som används mest i folkmun. En googling ger 446 miljoner träffar för "Trailer backup" och endast 12 miljoner träffar för "Trailer reversing". Ford har tom döpt sin inbyggda funktion för "Pro Trailer Backup Assist".

2019-12-27 kl 18:56

Det var specifikt ordet "backing" på din sida, som jag aldrig hört användas på det sättet.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 579 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842