Att börja från "scratch" / av grandebarda

• 5 svar
Att börja från "scratch"
2008-06-01 kl 00:00

Hej Campingvänner!
Jag har nyligen skaffat mig en gammal fin vagn, en Cavalier 1600Ct -75:a. Den är nybes. u.a med extern el fixad och även bromsar och gasol. Jag har plockar den ren på prylar, det var inte lite jag fick med på köpet, jag lovar. Men ...
Jag vill ju gärna ha intern el såsom ett bra lätt uppladningsbart fritidsbatteri. Har Googlat på "fritidsbatteri" och alla upptänkliga varianter på temat utan självklara träffar. Naturligtvis har min lokala husvagnsnasare batterier. Men de kostar väl både skjortan och femtio kan jag tänka mig.
Dessutom behöver jag ordna med allt övrigt gällande kök, inomhusbelysning, kyl och spis. Finns det någon "diversehandlare" i husvagnsprylar som inte plockar kläderna av köparen som ni känner till? Gärna via nätet men även inom acceptabelt köravstånd (bor i Ö- Östergötland)?
Det finns säkert en massa "nödvändigheter" jag glömt att fråga om i detta inlägg. Kom gärna ihåg att det är en mogen knutte med stor hund som har tänkt sig ge sig ut på våra vägar för att främst rulla runt. Alla tips och knep är välkommna.
Tack på förhand!
/grandebarda

2008-06-01 kl 09:13

Husvagn-Svensson (Lidköping) har hyfsat brett utbud med förhållandevis vettiga priser. Framför allt en papperskatalog som man kan bläddra fram och tillbaka i när man funderar!Biltema har en del prylar på båtavdelningen som kan vara intressanta även för husvagnsbruk.Jag har inte haft Biltemas fritidsbatteri, men har för egen del goda erfarenheter av deras bilbatteriet. Just när det gäller batterier finns de iu princip överallt, och priserna varierar en hel del, så det lönar sig att kolla om man ändå är på någon tillbehörsbutik (bil, båt, fritid). Det finns en kedja som heter Batterilagret eller liknande som jag hört gott om, men har inte själv handlat på någon sådan.

2008-06-01 kl 09:36

Bilskroten i Skänninge(vägen mot Motala)har lite skrothusvagnar ,kanske något att hitta där..batteri också..

2008-06-01 kl 23:38

Jag hänger inte med vad du menar med intern el, är det allt inne i vagnen du menar eller vad? Du skriver att du bor i Östra Östergötland, då borde du ha nära till Biltema i Linköping. De har mycket till oss husvagnsägare, batterier, laddare, belysning, säkringspaneler, vattenpumpar o.s.v. Även inredningsdetaljer som man använder på båtar, allt till mycket bra priser, men var inte rädd för att leta på annat håll, jag letade efter en laddare till min Kabe för många år sedan och hittade en vattentät laddare från Tudor hos min däckhandlare som funkade jattebra.
Ett tips; gör du om elen i vagnen gör det noga så slipper du problem i framtiden med oxid och dylika problem.
Lycka till Pelle

2008-06-02 kl 01:23

PelleEcker: Exakt. Elen i vagnen. Jag har hittat batteriklämmorna och letat mig igenom vagnen efter sladdar och kontakter. Jag tror att det mesta som finns är orginal eller iallafall högst ålderstiget. Så jag tänkte helt enkelt låta det gamla vara och dra nytt. Det är inte så mycket jag tycker att jag behöver ha. Och att pyssla med svagström har jag viss erfarenhet av. Fast inte i husvagn då. Ok, Biltema Linköping låter som ett bra tips. Jag hittade lite smått på nätet hos Clas Ohlson också. Det får bli ett par shoppingturer.
Till er övriga som svarat mig i denna tråden: Tack!
M.V.H. grandebarda

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206