Avloppsslang till husvagn / av AndreasDotNet

• 11 svar
Avloppsslang till husvagn
2020-07-18 kl 10:01

Hej, vi brukar försöka boka plats med V/A när vi är ute och campar, än så länge kör vi fortfarande med en vanlig gråvatten dunk under vagnen som måste tömmas. Jag skulle dock verkligen vilja ha en slang så att jag kan leda gråvattnet direkt ner i avloppet, jag har än så länge inte hittat någon bra slang som funkar så min fråga är om någon här kan mig några tips på vad man kan använda?

Jag tänker nog att jag behöver 10m slang då borde man ju klara sig på de flesta ställen vi kommer till.

Jag har en Knaus 540 Fdk från 2019.

/Andreas

2020-07-18 kl 10:50

När vi legat på långtid (6 månader) har vi använt PP rör 32mm som finns i 2 o 1 meters längder +olika vinklat o förlängningar. Finns bl.a hos Biltema.
Lätta att justera till avloppsbrunnen.
En fördel, dom är lätta att stuva i gasolkofferten

2020-07-18 kl 13:19

Nu är vi ju inga långliggare utan vi åker runt på olika ställen men även om man bara står en vecka så är det ju smidigt att koppla slangen till avloppet. Jag hörde att vissa använder samma typ av slang som man har till tvättmaskinen, problemet är ju bara att hitta sådana i så långa längder som jag vill ha.

2020-07-18 kl 15:43

Bauhaus har som är 4 meter, behövs längre går det kanske koppla ihop flera.
https://www.bauhaus.se/avloppsslang-120x400-cm

2020-07-18 kl 21:07

Det skulle kunna vara något, synd bara att jag inte har något Bauhaus nära där vi är och campar just nu.

2020-07-18 kl 21:57

Gå int till närmaste ELON-handlare och be dom ta hem en 25m rulle från Hanestrom. artnr 640
Dom han/kan skaffa 4 meterslängder också.

Har snart en LMC 520 hte som då dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14 optimerad till 200hkr/420nm
2020-07-19 kl 12:17

Jag använder sugslang från Biltema art.nr. 26-517. Tyvärr genomskinlig, så man ser hur smutsig den blir på insidan, men för övrigt fungerar den utmärkt. Har en bit på 10m, en på 6m och en på 4m. Skarvar och ansluter till husvagnen med 3/4" slangstump som passar i huvudslangen

2020-07-21 kl 09:55

Jag är just nu på Böda Sand och här gick det faktiskt att köpa avloppsslang i metervara på diversebutiken i centrum, så nu har jag en 10m slang.

2020-07-31 kl 19:07

En sak som jag undrar som relaterat till det här: När jag skulle ansluta slangen till mitt gråvattenrör så fick trycka in det ganska hårt för att det inte skulle läcka, dock så hade grannen på platsen bredvid en sorts insats i sitt rör där den delen som stack ut var perfekt passform för slangen.
Han hade också en Knaus dock npgot äldre än våran och han sa att den satt på när han köpte vagnen.
Själva insatsen var vit och den delen som stack ut hade något mindre dimension än insidan av röret och var således perfekt för att koppla slangen.

Min fråga ju då om någon vet om man kan få tag på en sådan någonstans?

2020-08-04 kl 09:40

Jag har en Knaus 590 Scandinavian Selection. Där är rören på insidan av vagnen och bara ett utlopp i golvet. Det är typ bara ett hål jämns med golvet. Har inte hittat någon adapter som passar. Inte en via ÅF. Som tur är håller jag på med 3D-skrivare så jag ritade en egen adapter och skrev ut.
Från brunnen i duschen sticker det dock ut ett eget litet rör. Undrar hur de tänkte där?

2020-08-04 kl 10:08

Biltema har en del sånt här som kanske även kan passa er. Eftersom vårt gråvattenrör går ut bakom hjulet på tältsidan har jag med hjälp av dessa rör och anslutningar, som passar vår husvagn bra, dragit så vår gråvattentank kan stå baktill under vagnen.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/vinkelror-med-gummitatning-2000018595

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1622 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 687 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842