Husbil: La Strada Avanti EB

Publicerad: 2013-06-26   Uppdaterad: 2023-04-18

Det tyska husbilsmärket med det italienskklingande namnet har nu hittat hit. Husbilar i Pukavik och Stenungsunds Bil & Fritid i Göteborg ser till att de kommer ut till hugade svenska spekulanter. La Strada syntes på Kistamässan i Stockholm i februari i år. Intresset var stort och redan några veckor efter premiärvisningen hade ett antal La...

Det tyska husbilsmärket med det italienskklingande namnet har nu hittat hit. Husbilar i Pukavik och Stenungsunds Bil & Fritid i Göteborg ser till att de kommer ut till hugade svenska spekulanter.

La Strada syntes på Kistamässan i Stockholm i februari i år. Intresset var stort och redan några veckor efter premiärvisningen hade ett antal La Stradabilar hittat nya ägare. Den som köper en La Strada köper en välbyggd bil med skön kvalitetskänsla. Bilen på bilderna heter La Strada Avanti EB. Den är byggd på förlängda och förhöjda Fiat Ducato. Det är en husbil med längsmonterade bäddar i bilens bakre halva, med kök och tvättrum i bilens mitt och sittgrupp på sedvanligt vis i anknytning till förar- och passagerarstol, som bägge är vändbara. Bilen är 6,36 meter lång och har ett högtak, vilket ger den en totalhöjd på cirka 290 centimeter. Bilens totalvikt 3 500 kilo ger 500 kilo till last då tjänstevikten är 3 000 kilo. Lasten kan man fördela på många olika sätt, man kan fälla upp sängens bakre delar och på så sätt skapa utrymme för riktigt skrymmande saker. Man kan också lägga saker i någon av dubbelgolvets många förvaringsfack eller i lådor och i garderobskåpen under sängarnas fotändar.

Som chaufför saknar man här som i många andra husbilar elvärme i framstolarna, och under de kalla vinterdagar vi lånade bilen saknade vi någon form av extravärme i hytten. Det dröjer innan moderna dieselmotorer levererar överskottsvärme, och de som kör dagligen eller ofta gör klokt i att skaffa en extravärmare. Motorn, i detta fall 150-hästarn, fungerar fint ihop med bilen. Styrningen, bromsarna och växellådans smidighet gör bilen riktigt lättkörd. Bilen kommer som kundsåld troligen att få både backkamera och navigator, åtminstone backsensor. Bakåtsikten är i det närmaste obefintlig utanför speglarnas siktfält, och parkeringsmanövrar samt körning i trånga trafikmiljöer kan ibland kännas knepigt så hjälpmedel välkomnas.

Bilen är smalare än traditionella husbilar och som i alla kompaktbilar blir det trångt i bilens mittgång. Här har konstruktören varit smart och försett skåpen kring köket med jalusiluckor, en bra och utrymmesbesparande detalj som uppskattas och underlättar passagen mellan umgängesdel och samvaroutrymmet.

Tvättrummet är avskalat och enkelt men funktionellt med duschdraperi och hyggliga förvaringsutrymmen i överskåp och skåp under handfatet. Personligen hade jag hellre sett en ventilerande taklucka i stället för väggfönstret som nu sitter där. Gråvattentanken är på 80 liter, färskvattentanken rymmer 100 liter.

Husbil: La Strada Avanti EB
Köksbänken kan förlängas genom en rejäl extraskiva som fälls upp på bänkens gavel.

Köksbänken rymmer tre brännare och vask, under lock, och kylskåpet är på 80 liter. I bänken finns inga skåp, i stället finns här stora stabila utdragbara lådor som ger betydligt bättre överblick och som håller ordning på tyngre köksutensilier som stekpannor och kastruller. Med öppen skjutdörr hittar man en utdragbar låda i bänken och med den utdragen har man ett fått ett ”utebord”. Lådan har nämligen ett lock som i sig fungerar som bordsskiva. Överskåpet i köket har en mellanhylla och precis som skåpet ovanför kylskåpet jalusidörr.

Sittgruppen består på sedvanligt vis av de två vändbara framstolarna och av den framåtvända soffan. Sittkomforten är bäst i stolarna, soffans ryggdyna är inget under av ergonomi. Det saknas svankstöd och vinkeln är för brant för att man skall kunna sitta bekvämt. Bilen är tänkt för två personer men man kan åka fyra. Även om det finns fyra bältade platser är långresor med tre passagerare inte att rekommendera. Dålig sittkomfort i soffan är gemensamt för de allra flesta husbilar där soffan är tänkt att fungera även som säng.

Sovrummet är den del av bilen där utvecklarna har jobbat ordentligt för lönen. Med fiffiga lösningar och ett generöst dubbelgolv finns här förutom två längsmonterade sängar möjlighet att använda utrymmet som lastrum, eller att förvandla det till en jättesäng för tre. Innanför bakdörrarna ser man snabbt att flexibilitet har varit ett honnörsord i konstruktionsarbetet. Slående är också att dörrarnas insidor är isolerade och klädda med en ventilerande skiva vars textilklädda yta lämpar sig för speciella tygfickor som man fäster där man behagar med hjälp av kardborreband. Små överskåp och led-läslampor samt ett takfönster bidrar till mysfaktorn. Trappstegen eller golvförhöjningen mellan sängarna är också utnyttjade till förvaring.

Värmepanna i den provkörda bilen kommer från Truma, heter Combi 4 och drivs av gasol. Man kan i stället välja att utrusta sin bil med dieselvärmare vilket de flesta av de nya ägarna har gjort. Batteriet är på 100 Ah, gasolutrymmet har plats för två elvakilos gasolflaskor. Däcken är på denna bil 16-tums (standard 15) och extraförstärkta så kallade campingdäck. Bilen har fyra trepunktsbälten. Traction+ heter Fiats antispinnsystem med hillholder, och det sitter i denna bil. La Strada bygger också på Mercedes och Renault och de flesta av deras modeller går att få med fyrhjulsdrift.

Som helhet gör bilen ett gott intryck. Smarta detaljer, god kvalitetskänsla och en tyst och skrammelfri gång. Prislappen är inte heller så dum, faktum är att bilen känns som om den vore dyrare.

FAKTA
La Strada Avanti EB
Pris: Cirka 539 00 kronor. Visad bil med bland annat 150 hk, metalliclack, maxichassi (16 tumshjul, större bromsar, 3 000 kilo dragvikt), teknik- och komfortpaket: 556 000 kronor.
Motor: 130 hk diesel
Totallängd/bredd/höjd: 636/205/290 cm
Totalvikt/släpvikt: 3 500 kilo/2 200 kilo
Tjänstevikt: 3 000 kilo
Antal passagerare: 3
Antal bäddar: 2/3

 

Rulla till toppen