Dethleffs C´Joy 460 LE: Back to basic

Publicerad: 2023-11-08   Uppdaterad: 2023-11-07

Aldrig har små vagnar varit så eftertraktade på den svenska marknaden som nu. Om det beror på ökningen av antal sålda elbilar låter vi vara osagt. Det kan också vara så att den nya kullen husvagnscampare inte strävar efter att ha det allra största och lyxigaste som finns. I varje fall inte till en början.

Av ovan nämnda analys valde vi denna gång att kika på en av branschens allra minsta och lättaste vagnar. En modell som har välrenommerade Dethleffs emblem på karossen.

Serien heter c´joy och den specifika vagnen lystrar till namnet 460 LE. C´joy finns i fem olika tappningar och marknadsförs som nybörjarvagnar med förhållandevis billigt inköpspris samtidigt som de innehåller det som behövs för en behaglig campingsemester.

Stämmer det? Det beror på hur kräsen du är. Som allt här i världen får du indirekt det du betalar för. Vill du ha lyx, ja då kostar det. Nöjer du dig med det allra nödvändigaste? Ja, då kan prislappen krympa.

Dethleffs 460 LE dinett
Bra ljusinsläpp med tre fönster – och här har det applicerats läslampor.

Planlösningen avslöjar att det här är ett fordon som utan tvekan är ämnat för två personer. En klassisk ritning där singelbäddarna är placerade allra längst bak. I mitten finns kök och hygienutrymme medan dinetten är i vagnens frontparti.

Det känns både enkelt, spartanskt och samtidigt idealiskt – om du som kund inte har en meterlång önskelista med lullull som bara ”måste” finnas tillgängligt. 

Vi gillar bäddbreddnings-funktionen. Det är tomt under den ena sängen (packningen går även att nå från en lastlucka på utsidan). Under den andra bädden får persedlarna dela utrymmet med batteriet och värmepannan.

I avdelningen för nattbruk noterar vi en kvartett rymliga överskåp med väl tilltagna luftspalter (samt takventil i en av dem). Men var är läslamporna? Det visar sig att det inte finns några spotlights vid sittgruppen heller. Märkligt! Ska kunden verkligen behöva vända sig till tillvals-listan för dessa enkla ting? 

Dethleffs 460 LE sängar
Olika längd på sängarna och ett stort plus för bäddbreddningsfunktionen.
Dethleffs 460 LE vy inne
Trevlig vy från den horisontella avdelningen.

I broschyren läser jag mig till att extrabelysning med LED-spotlights kostar 2 200 kronor extra. Det verkar en smula sniket och borde ingå i grundutrustningen.

På tal om tillval. Vi ska också snabbt beskriva vad de olika paketen i faktarutan står för: Dynamik betyder större färskvattentank, rullbar spill-vattentank, reservhjulshållare i gasolkofferten och yttre servicelucka. Touring innebär å sin sida varmvattenförsörjning, varmluftanläggning, taklucka och myggnätsdörr. Sist men inte minst Autark som består av batteri (95 Ah), batteriladdare, central 12V-huvudströmbrytare, spänningsindikator och 12V-fläkt till värmepannan.

Allt sammanräknat innebär också en vikthöjning på 45 kg. Av den anledningen kan det vara tänkvärt att höja totalvikten. Där finns två intressanta alternativ att välja mellan – där båda gäller 1 360 kg. Den ena utan att göra någon chassiändring och den andra med. Prislappen för det förstnämnda är 1 600 kronor, medan det kostar fem lax om korrigering av chassit behöver utföras.

Dethleffs C Joy 460 LE toa
Den kanske enklaste avdelningen i vagnen.
Dethleffs C Joy 460 LE kök
Ett fullt funktionellt kök.

Kikar vidare. Ett tämligen enkelt hygienutrymme. Köket har trelågig spis och ett golvplacerat kylskåp. Vill nog påstå att överskåpet, som inkluderar hyllplan, är avdelningens bästa modul. Garderoben är rymlig (123 x 59 cm), komforten i dinetten bra och här finns också utrymme för eventuell packning. Så kallad delbar stalldörr uppskattas av de allra flesta och detsamma gäller myggnätsdörren. 

Hur vi än vrider och vänder och letar finner vi bara två 230-laddningsuttag. Fast pågår det besparingsåtgärder för att hålla ned kostnaderna är det kanske inte så konstigt. Många bäckar små, blir till slut en hyfsat stor å.

Avslutar genom att syna vagnen med ett varv på utsidan. Trevlig gasolkoffert med plats för reservhjul, rullbar vattentank och naturligtvis dubbla P11-flaskor. Tyvärr är det onödigt svårt att komma åt stödbensskruvarna fram. 

Trots det sistnämnda och bristen på läslampor charmas vi av 460 LE (det bör väl gå att snacka till sig dessa hos en reko återförsäljare). Den lilla vagnen är på något vis härligt back to basic!

Dethleffs C Joy 460 LE faktaruta
Rulla till toppen