Batterier, booster och solceller för husvagn / av Fiolen

• 5 svar
Batterier, booster och solceller för husvagn
2017-06-04 kl 18:51

Vi har just skaffat oss en liten husvagn (Adria Action) och skulle vilja veta om husvagnens batteri kan (och får) laddas från bilen när man kör? (Har hört rykten om en ny bestämmelse om att man inte får ladda från bilen när man kör?!)
Men om det är OK, hur kollar man då om det är förberett för det i husvagnen (och på bilen) och vad gör man om det inte är förbrett/kopplat så.

Och så undrar jag om ni har tips på bra beskrivningar hur man räknar ut och förser husvagnen med passande batterier, booster och solceller.

2017-06-05 kl 00:16

Tror att både bilen o vagnen bör ha 13 poliga uttag. Det skall dock rätt grova kablar för att det skall bli nån ström över till laddning. Alternativet är en laddbooster.
Adria action har väl inte så mycket plant tak vill jag minnas. Det innebär kanske att du måste välja flexibla paneler som kan följa kurvorna. på 24volt.eu kan du hitta diverse kalkylatorer men det är egentligen bara att ta så mycket celler du får plats med och har råd till och så bra batteri du har vikt och plånbok till.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-07-02 kl 00:39

Låter märkligt att man inte skulle få ladda husvagnsbatteriet när man kör med bilen men...
Det kanske inte är så vanligt eftersom det inte är förberett utan det kräver en del omkoppling av kontakter.
Kalkylator finns exempelvis här: http://www.husvagnhusbil.se/solcellskalkylator

Alternativ om du inte får plats är att ha en vanlig panel som du "ställer ut" i solen vid behov och kopplar in med mc4-kontakter.

2017-07-02 kl 13:38

Har också en Adria Action. Vi (två pensionärer) klarar oss bra med ström från ett 75A batteri i kombination med takmonterade solceller. Laddning från bilen har jag aldrig brytt mig om, det tycks ju kräva både nya grova ledningar, dioder, boostrar o gu vet allt för att bli bra.

Monterade istället en liten 50W solcell som fick plats på den platta delen av taket bredvid takluckan på höger sida. Räcker utmärkt i vårt fall till lyse, vatten, att ladda våra apparater och kunna se på TV ett par timmar på kvällen. En liten omvandlare gör 12V till 230V vid behov.

Ovanför TV-hyllan sitter regulatorn som sköter laddningen. Alla gamla halogenlampor i vagnen är givetvis utbytta till diodlampor.

Batteriet är ett vanligt fritidsbatteri från Biltema på 75A som får plats i original batteribox under sängen.
Det går givetvis att sätta i större och flera batterier, men med en Action och den vanliga 900 kg totalvikten har man ju bara ynka 50 kg lastvikt totalt.

Har efter många märkliga turer lyckats väga upp min vagn till 1000 kg totalvikt och kan numera lagligt medföra både sängkläder, mat i kylskåpet och vatten i tanken.

En fördel med solceller är att man inte behöver elstolpe på campingen, därmed finns alltid plats, även om alla elplatser är upptagna.

Kan skicka bilder på installationen om det skulle vara intressant.

2017-07-02 kl 21:58

Tyvärr har TS inte varit inloggad sedan frågan ställdes, så svaret hittades troligen på annat håll eller inte alls.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
  • 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03