Batterier, booster och solceller för husvagn / av Fiolen

  • 11 svar
Batterier, booster och solceller för husvagn
2017-06-04 kl 18:51

Vi har just skaffat oss en liten husvagn (Adria Action) och skulle vilja veta om husvagnens batteri kan (och får) laddas från bilen när man kör? (Har hört rykten om en ny bestämmelse om att man inte får ladda från bilen när man kör?!)
Men om det är OK, hur kollar man då om det är förberett för det i husvagnen (och på bilen) och vad gör man om det inte är förbrett/kopplat så.

Och så undrar jag om ni har tips på bra beskrivningar hur man räknar ut och förser husvagnen med passande batterier, booster och solceller.

2017-06-05 kl 00:16

Tror att både bilen o vagnen bör ha 13 poliga uttag. Det skall dock rätt grova kablar för att det skall bli nån ström över till laddning. Alternativet är en laddbooster.
Adria action har väl inte så mycket plant tak vill jag minnas. Det innebär kanske att du måste välja flexibla paneler som kan följa kurvorna. på 24volt.eu kan du hitta diverse kalkylatorer men det är egentligen bara att ta så mycket celler du får plats med och har råd till och så bra batteri du har vikt och plånbok till.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140
2017-07-02 kl 00:39

Låter märkligt att man inte skulle få ladda husvagnsbatteriet när man kör med bilen men...
Det kanske inte är så vanligt eftersom det inte är förberett utan det kräver en del omkoppling av kontakter.
Kalkylator finns exempelvis här: http://www.husvagnhusbil.se/solcellskalkylator

Alternativ om du inte får plats är att ha en vanlig panel som du "ställer ut" i solen vid behov och kopplar in med mc4-kontakter.

2017-07-02 kl 13:38

Har också en Adria Action. Vi (två pensionärer) klarar oss bra med ström från ett 75A batteri i kombination med takmonterade solceller. Laddning från bilen har jag aldrig brytt mig om, det tycks ju kräva både nya grova ledningar, dioder, boostrar o gu vet allt för att bli bra.

Monterade istället en liten 50W solcell som fick plats på den platta delen av taket bredvid takluckan på höger sida. Räcker utmärkt i vårt fall till lyse, vatten, att ladda våra apparater och kunna se på TV ett par timmar på kvällen. En liten omvandlare gör 12V till 230V vid behov.

Ovanför TV-hyllan sitter regulatorn som sköter laddningen. Alla gamla halogenlampor i vagnen är givetvis utbytta till diodlampor.

Batteriet är ett vanligt fritidsbatteri från Biltema på 75A som får plats i original batteribox under sängen.
Det går givetvis att sätta i större och flera batterier, men med en Action och den vanliga 900 kg totalvikten har man ju bara ynka 50 kg lastvikt totalt.

Har efter många märkliga turer lyckats väga upp min vagn till 1000 kg totalvikt och kan numera lagligt medföra både sängkläder, mat i kylskåpet och vatten i tanken.

En fördel med solceller är att man inte behöver elstolpe på campingen, därmed finns alltid plats, även om alla elplatser är upptagna.

Kan skicka bilder på installationen om det skulle vara intressant.

2017-07-02 kl 21:58

Tyvärr har TS inte varit inloggad sedan frågan ställdes, så svaret hittades troligen på annat håll eller inte alls.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140
2019-02-11 kl 13:39

Håller med, det är lite sorgligt när ändå många engagerar sig och ingen återkoppling sker.

Men nu till annat, har varit och kontrollerat Batteriet som sitter i vagnen (3:e gången nu i vinter) allt normalt förutom lite påfyllning av destilerat vatten, 12,6 V så det verkar bra. Har solceller på ca 100 W som man får borsta av lite då och då för att hålla snön borta. Batteriet är ett vanligt Fritids vått på 75 Ah, Tudor, är ca 3 år och har suttit monterat året runt med lite koll då och då.

Funkar bra. :-)

2019-02-11 kl 13:46

Hihi, hjärtstartaren inkopplad på en gammal tråd.

Visst laddar det bättre från bilen, eller kanske jag ska säga snabbare, om man har en booster i husvagnen. Men får den tid på sig är laddströmmen så låg mot slutet att det laddar bra ändå. Det blir inte stora förluster när strömmen är låg.
Diod brukar man inte behöva nuförtiden. Det var i äldre bilar. När vi drog med Volvo 744, då gick det inte att få stopp på bilmotorn, om husvagn utan diod var inkopplad.
Dessutom går det att göra med sjupoligt don också, fast då får man försaka dimbakljus och backljus.

2019-02-11 kl 14:03

Hi hi eller hå hå...

Tog en gammal tråd bara för att jag inte ville starta en ny men samtidigt hålla med om att det är lite dåligt att som TS inte följa upp det man frågar om.

Så var det med det.

2019-02-11 kl 19:33

Hagbard: solcellerna - fäster man dem på taket på nåt sätt eller hur funkar det? Hur mycket väger sådana?

2019-02-12 kl 06:36

Det finns två vanliga typer. Den ena typen är en solid panel, den monteras i fästen som limmas på taket. Den andra typen är några mm tjock och flexibel. Den limmas direkt på taket och kan följa vagnen form. Sedan finns det olika teknologier på själva cellen också.
Kolla tex på inverterbutiken.se eller 24volt.eu.

e120guru våra vagnar har en laddare/booster förberedd för solpanaler. Man kopplar till en regulator, finns som tillbehör för runt en tusing. Sen sköter elcentralen själv laddning och väljer mellan 230v/bilen/solpaneler. Man slipper alltså klabbet med sönderkokta batterier.

2019-02-12 kl 10:24

Hur man kopplar in solcellerna varierar beroende på vilken vagn man ska sätta dem i.
Tidigare vagnar jag har haft har inte alls varit förberedda för detta. Inte har de haft några solceller heller.

Nu sitter det sådana på taket på vagnen jag köpte nyligen. Den har också en herrejösseselanläggning, jämfört med tidigare vagnar, som hanterar 12 V matning från 230 V, reglering av 12 V samt laddning av vagnens batteri från 230 V, från bilen eller från solceller. Där är det bara att ansluta cellerna på avsedd plint. Regulatorn finns redan inbyggd.

  • 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1509 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 568 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 376 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-02

  • Husvagn & Camping 2019-01

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842