Batteriexplosion / av busklena

• 18 svar
Batteriexplosion
2016-01-06 kl 14:01

Var med om något riktigt otrevligt i helgen när batteriet exploderade under sängen i vår Hobby husvagn.Har någon mer varit med om det?Vad kan det bero på?

2016-01-06 kl 15:02

Trasigt batteri, läckande gas, gnistbildning, trasiga kablar.. Det kan vara svårt att veta exakt.
Någon överbelastning av något slag, gammalt batteri som helt enkelt är slut?

Jag spekulerar mycket just nu, men kan det vara så att nivån på batterivätskan kan ha varit så låg att det bildats mer gas och det gjort själva plattorna i batteriet så varma att de antänt gasen?

Men vet som sagt inget om det alls. :/
Tråkigt när det händer...

2016-01-06 kl 15:16

Var i närheten av det förra våren när vi öppnade upp husbilen (stått på underhållsladdning). Det luktade död råtta - kraftigt i hela bilen. efter mycket letande hamnade jag i garaget där batteriet sitter - det var glödhett, gick knappt att ta på.
Bytte och allt ok sedan dess.

2016-01-06 kl 15:44

Låter otrevligt!
Köp inget nytt batteri på Biltema är vårt tips.
Köpt tre stycken och samtliga strulade för oss. Lägg hellre pengar på ett dyrare.

2016-01-06 kl 23:26

Jens och Anneli skrev:
Låter otrevligt!
Köpt tre stycken och samtliga strulade för oss. Lägg hellre pengar på ett dyrare.

Då måste du haft väldig otur, jag har köpt Biltemas batterier i många år till både bil och husvagn, det förra bilbatteriet jag köpte var fortfarande friskt efter 5 år när jag bytte bort den bilen. Det senaste husvagnsbatteriet höll i 9 år.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-01-07 kl 08:38

Ja, det var MC batteri, möjligt att dom är känsligare?

2016-01-07 kl 10:13

Har haft Biltema-batterier i båda bilarna i flera år utan problem. I husvagnen går fortfarande originalbatteriet.
Men ett mindre batteri från Biltema i åkgräsklipparen har inte hållit länge. (Måste erkänna att jag inte kollat om den generatorn kanske överladdar.)

2016-01-07 kl 17:52

Kan ju vara så att deras mindre batterier inte fungerar bra?
Men efter tre felaktigt fungerande batterier så skulle jag inte chansa igen :)

2016-01-07 kl 19:53

Även vi har bara goda erfarenheter av Biltemas batterier, har haft dom i ett flertal bilar och husvagnar utan några som helst problem, varför betala mer? Det som blev lite överhettat tidigare i den här tråden kom inte från Biltema utan var av ett känt "dyrt" märke.Nu sitter ett batteri från Biltema i den bilen :)

2016-01-07 kl 21:10

Hur kan det komma sig att en tråd med fråga om batteriexplosion redan efter 3 inlägg blir till en debatt om Biltema´s batterier...?

2016-01-07 kl 21:20

Goldwave skrev:
Hur kan det komma sig att en tråd med fråga om batteriexplosion redan efter 3 inlägg blir till en debatt om Biltema´s batterier...?

Det är det som är tjusningen med forum. Hur länge kommer man hålla sig till ämnnet? :-)

Edit: Å andra sidan är det inte helt irrelevant i denna tråd.

2016-01-07 kl 22:04

Även vi har bara goda erfarenheter av Biltemas batterier. Har AGM batteri till solcell.

2016-01-07 kl 23:13

Goldwave skrev:

Kanske pga inlägg fyra :-)

2016-01-08 kl 11:19

Goldwave:

Ber om ursäkt för det urspårade ämnet som jag är "pappa" till.

Min tanke var inte menat som något dumt inlägg, utan bara egna erfarenheter.

Nu återgår vi till ursprungsämnet om batteriexplosionen.
Du kanske har något bra att tillägga i ämnet som vi andra kan lära och dela med oss av?

//Jens

2016-01-08 kl 23:17

Jens och Anneli skrev:
Goldwave:

Ber om ursäkt för det urspårade ämnet som jag är "pappa" till.

Min tanke var inte menat som något dumt inlägg, utan bara egna erfarenheter.

Nu återgår vi till ursprungsämnet om batteriexplosionen.
Du kanske har något bra att tillägga i ämnet som vi andra kan lära och dela med oss av?

//Jens
Ja, bara att i alla blybatterier bildas s.k. "knallgas" vid laddning. Ett friskt batteri med avledning av gasen via evakueringsslang i golvet medför knappast någon explosionsrisk, medan ett batteri med en defekt cell kan koka vid laddning eller belastning och därmed avge mycket större mängd gas. Om den inte evakueras på ett bra sätt behövs en minimal gnista för att orsaka en explosion. Kan t.ex. vara en gnista från en dålig kabelskoanslutning.

2016-03-14 kl 15:31

Jens och Anneli skrev:
Låter otrevligt!

Lite myter här kanske?

Mitt husvagnsbatteri köpte jag hos Biltema 2008 på 110 Ah och det funkar fortfarande. Laddar upp det under vintern några gånger och det får tjäna som hjälpstartsbatteri till garannarna när deras bilar inte går igång. Står sedan på solcells laddning hela sommaren utan problem.

2016-03-14 kl 20:24

busklena skrev:
Var med om något riktigt otrevligt i helgen när batteriet exploderade under sängen i vår Hobby husvagn.Har någon mer varit med om det?Vad kan det bero på?

När du skriver att batteriet exploderade. Gick det sönder, sprack. Eller var det knallgasen som exploderade. Fanns det någon dränering av gasen fån batteriet?

2016-03-15 kl 10:05

busklena skrev:

Dom kom ju aldrig tillbaka med en förklaring så helgestahill jag tror det gick till så här:
Att pga att nosagbotten i sängen vid onormalt nedtryckning pga vissa övningar gjorde att den kom i kontakt plus och minuspol med kortslutning som följd. Kanske?

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206