Batteriproblem, spänningsfall / av Hobbycamparen

• 4 svar
Batteriproblem, spänningsfall
2020-03-23 kl 10:34

Hej

Efter att jag hämtat vagnen från vinterförvaringen upptäckte jag ett konstigt fel när man kör på 12V.

När jag försöker slå på t ex en lampa så hör man från "el skåpet" att ett relä försöker slå över, det händer dock ingenting med belysningen, om man försöker upprepade gånger att slå på lampan så hänger sig reläet på något sätt och fortsätter att klicka konstant av sig självt tills jag försöker tända en annan lampa. då stannar det. Det händer att lampan tänds men lyser då mycket svagare än när man har 220V inkopplat.

Har mätt batteriet, får då ca 13V, när jag kopplar in batteriet i husvagnen och mäter vid batteriet igen så får jag allt mellan 8-10V! Detta utan att jag slagit på något i vagnen.

Kan det vara så att det "läcker" ström någonstans när jag kopplar in batteriet och därav får ett spänningsfall?

2020-03-23 kl 14:15

Prova att låta laddaren stå på i minst ett dygn om batteriet stått oladdat över vintern. Hjälper inte det är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt batteri. Du skrev inte hur gammalt batteriet är...
Det "läcker" nog inte ström, utan jag tror på batterifel.

2020-03-23 kl 14:39

Hej

Tack för svar!

Vet ej hur gammalt batteriet är, förre ägaren har bytt ut det men vet ej när. Vagnen är från 2008.

Glömde nämna det att jag hade plockat ur batteriet över vintern, hade den på underhållsladdning över vintern.

Det kan alltså vara batteriet som är problemet även fast jag mäter upp ca 13V när den inte är inkopplad i vagnen?

2020-03-23 kl 17:02

Du måste belasta batteriet för att veta om det är någerlunda friskt. Antar att det är ett slutet batteri och då kan man inte använda en syraprovare.

Det är vanligt att batterier visar rätt spänning eller till och med lite för hög spänning när de är kass. Belastar man det med tex en lampa så orkar det inte leverera ström och spänningen sjunker.

Eftersom du snackar om relä till belysningen så gissar jag på att du har en Hobbyvagn med deras styrsystem till belysning. Det drar lite ström så fort batteriet är anslutet. Därför skall man koppla ifrån batteriet om vagnen inte skall användas.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842